Nedostatek kvalifikovaných řemeslníků
U nás je bohužel současná situace taková, že o výuční listy v oborech izolatér, pokrývač nebo klempíř není zájem. Některé učební obory jsou dlouhodobě bez učňů. Izolatérské firmy s kvalifikovanými pracovníky samozřejmě u nás existují, ale pro ně je mnohdy z hlediska organizace a provozních nákladů výhodnější izolovat nějaký panelák, školu nebo průmyslový objekt, kde se práce izolatérů můžou "rozběhnout", než provádět izolaci spodní stavby rodinného domu, a ještě k tomu ve dvou etapách. V první etapě položit "pár" asfaltových pásů v oblastech, kde budou zdi, a po provedení hrubé stavby v druhé etapě natavit asfaltové pásy ve zbývajících plochách uvnitř domu. Některým stavebníkům tedy nic jiného nezbývá než si hydroizolace položit svépomocí. Hořák s hadicí i láhev na plyn propan-butan je možné v různých obchodech se stavebními materiály běžně koupit. A nalepit asfaltové pásy? Na tom přece nemůže být nic tak těžkého.
Jak se ale vyznat mezi tolika asfaltovými pásy?
Asfaltových pásů je ale na našem trhu velké množství, a tak vybrat ten správný, vyhovující, a ještě cenově přijatelný není jednoduché. Na asfaltové pásy se bohužel mnoho lidí dívá jen jako na černé role, které je potřeba na stavbě rozbalit a hořákem nějak nahřát a slepit k sobě. Ne nadarmo se asfaltovým pásům lidově také říká lepenka. Asfaltové pásy zabalené v papírovém obalu jsou většinou v rolích navinuty tak, že po odstranění jejich papírového obalu vidíme jejich černou spodní plochu, která je opatřena spalnou PE fólií, aby se asfaltové pásy v rolích neslepily.
Různé asfaltové pásy mají různé technické parametry
Některé asfaltové pásy jako například A330H se používají jako separační vrstvy, nebo někdy také jako provizorní zakrývací vrstvy, mimo jiné i proto, že prakticky nemají žádnou krycí vrstvu asfaltové hmoty a nejdou tedy ani k sobě natavit. Další klasické pásy z oxidovaného asfaltu s nosnou vložkou ze skleněné rohože "V" je možné v přesazích natavit, pokud mají tloušťku alespoň 3,5 mm. Když takové asfaltové pásy s "V" vložkou opravdu plnoplošně kvalitně natavíme na napenetrovaný betonový podklad, a podkladní konstrukce se nějakým způsobem dotvaruje, nebo v ní vzniknou praskliny, tak takové asfaltové pásy s vložkou "V" prasknou. Porušená hydroizolace pochopitelně neizoluje.
Nové trendy v oboru asfaltových pásů
Vývoj asfaltových pásů stále pokračuje, a tak je dnes možné ve skladbách střech používat samolepící asfaltové pásy. Při montáži samolepících pásů se většinou natavování ploch pomocí plamene hořáku používá jen ve velmi omezeném rozsahu. U spodních samolepících asfaltových pásů se nahřívají pouze příčné přesahy. U jednovrstvých samolepících pásů PARAELAST FIX kombi 46 dekor se natavují příčné i podélné přesahy.