Jelikož se mi kdysi při gymnásiu podařilo odmaturovat ještě na stavební průmyslovce, nějakou průpravu jsem měl. 2 x jsem rekonstruoval byt, jednou přistavoval dům a současně se o starší dům na vesnici staral. A hodně jsem také studoval na internetu.
Dům jsem měl zhruba nakreslený již několik let, takže představa byla zcela jasná. Bungalov, jednoduchý obdelník, max. veliký obývací pokoj a k tomu dílna :) . Ale přece jenom se některé věci průběžně mění. Např. to, že nemáte dvě děti, ale už 4 :)
Co se týká financí, měl jsem jasno. Stavět budeme svépomocí, s kamarády a vše budu platit hotově. Žádnou půjčku si již brát nechci. Takže jsem prodal svůj dům, vyplatil hypotéční banku, exmanželku a přestěhoval se ke své budoucí ženě. Ta má naštěstí krásný velký bungalov, asi 12 km od stavby a je mi v celé té anabázi velkou oporou. Současně jsem si u sousedů pronajal 3 pokojový byt, abych mohl fungovat přímo v místě a neztratil kontakt se svými sousedy a kamarády. Finance na začátek byly tedy zajištěny. A pak začalo martýrium vyřizování papírů. Kamarád architekt byl tak hodný a můj "projekt" překreslil do odevzdatelné podoby a hlavně nám to udělal téměř za byt a za stravu :)
Základ tedy máme. Současně s tím jsem začal vyřizovat všechny potřebné vyjadřovačky a ostatní projekční práce. V obci problém nebyl, vše jsem dostal podepsané jedním vrzem, během 1 zastupitelstva. Současně i sousedé mi vše schválili a nebyl s nimi žádný problém. Kámoš zrovna ten rok dostavěl, takže mě dal k dispozici všechny podklady a já začal vyřizovat jeden papír za druhým, podle jeho seznamu.
Jenže tady se vyskytl první problém. Na stavebním úřadu to funguje tak, jak se kdo zrovna vyspí... takže to, co potřeboval kámoš na dům 200m ode mě, 2 roky zpátky, to již nyní nestačilo a nebo zase nebylo potřeba. Bez komentáře. Když jsem přišel poprvé na stavební úřad s vizualizací a dotazem, co vše budu potřebovat, paní se na mě koukla a odpověděla : "to tam chcete postavit takovouhle slepičárnu?" Co dodat? Snad jen to, že tu slepičárnu nám nařídilo CHKO v rámci změny územního plánu a s tím už nikdo nic nenadělá. A nám se ta slepičárna jako na potvoru líbila. Je zajímavé, že na magistrátu, odboru životního prostředí, šlo vše hladce a bez problémů. Během počátku zařizování jsem si objednal projekt na studnu a za 14 dnů jsme měli na parcele "zkušební" vrt 30,5m hluboký (30,5m/240mm), s perfektní, měkkou vodou. A je jí hlavně dost a dost. Papírování zařídili hydrogeologové a včetně projektu, zkoušek a rozborů nás to stálo 97 000,- Kč.
Jelikož je místo stavby bývalý lom, bylo mi řečeno, že problém s vodou máme navždy vyřešen, jelikož je to naprosto stabilní prostředí s permanentním přísunem vody s horského masívu nad námi.
Ale vraťmě se k těm papírům. Naivně jsme si mysleli, že když dáme vše dohromady, do půl roku můžeme stavět. Omyl byl pravda. Reakce pracovníků SÚ absolutně nekorespondovaly se stavebním zákonem a nějaké termíny jim byly naprosto ukradené. Měsíc tam, měsíc sem. Když jsem odevzdával projekt a žádost o ÚR, hodinu jsem to s paní rozebíral a poté, co mi vše odsouhlasila a řekla, že je to ok, jsem papíry odnesl na podatelnu. Po více než 2 !!! měsících se mi paní ozvala, že se na to konečně koukla a že mi chybí 4 doklady!! Jsou situace, kdy bych některé násilné činy promíjel. To, co na začátku výslovně nebylo potřeba, najednou chybělo a bez toho to dál nešlo.
Nemá cenu popisovat další problémy s hasiči, kde požadavky nekorespondovaly s požárním projektem, který byl ovšem správně, jak sami uznali. Ale prostě, oni to chtějí trošku jinak... A do toho CHKO. Sklon střechy, barvy, stromy kolem, keře a ty kytky, co tam rostou... Ještě, že tam nenašli nějakého čolka či podobně...
Ale několik jednání, 2 x úprava projektu a kladné vyjádření bylo taky na světě. A pak do toho přišly ty hrozné nemoce na úřadu. Tím pádem má každý min. 5x tolik práce a všechny termíny se násobí. Takže suma sumárum jsme papíry regulérně vyřizovali 13 měsíců. Kdybych to věděl, najmu si někoho, kdo se tím živí, dám mu 20k na ruku a měl bych život min. o 5 let delší. Poslední měsíce už na SÚ volala a jezdila jen manželka, já bych tam asi udělal nějaký skandál a vše by bylo ještě horší...
Nemá smysl psát o tom, že asi každý, kdo něco podobného absolvoval, nevydržel, a řekněme, některé nezbytné stavební záležitosti začal řešit trochu s předstihem :)
A může se začít stavět!!
Náklady
Název položky | Cena |
---|---|
vrt, projekt, zkoušky | 97 000 Kč |
poplatky magistrát | 6 800 Kč |
dům projekt | 12 000 Kč |
vodohospodářský projekt | 4 500 Kč |
PENB | 4 000 Kč |
radon měření | 1 800 Kč |
geodetické práce | 5 000 Kč |
požární projekt | 1 500 Kč |
dům opravy projektu | 2 000 Kč |
zemní práce - vrt | 5 000 Kč |
Celkem | 139 600 Kč |
Daniel a Bára8. 7. 2014 9:31:37
To bude trochu problém, jelikož v každé obci a na každém místě je to jiné. Samozřejmě ty základní jsou jasné, obec, všichni provozovatelé sítí,hasiči, sousedy si již obesílá stavební úřad, ale když je budete mít podepsané, máte aslespoň více klidu. A pak jsou ty proměnné. Armáda, CHKO, památkáři, vlastníci komunikací atd. Nejlepší je zajít na stavební úřad a když budete mít štěstí (my ho zrovna moc neměli), tak vám to všechno sepíšou do seznamu a budete jen odškrtávat. Když ne, tak musíte pátrat a čekat, co na vás kde vyskočí během vyřizování... a pak je to pěkná pakárna :)