Technici ze společnosti LOMAX dorazili na stavbu kolem deváté hodiny a hned začali s vybalováním komponent k sekčním garážovým vratům Lomax řady Excellent. Jak jsme vrata vybírali, si přečtěte v předchozím článku. Vrata se pohybují uvnitř vodící kolejnice, která je rozdělena na svislou a vodorovnou část. Po rozbalení vodících kolejnic se nasadí na svislou část každé kolejnice gumové těsnění.
Dále je potřeba do kolejnice umístit dvoulinkový kabel, kterým budou propojeny fotobuňky ve spodní části vrat s motorem. Aby kabel při montáži nepřekážel, pomohli si technici lepící páskou, kterou kabel k vodící kolejnici přichytili. Na obě ostění otvoru si pomocí stahováků přichytili svislé vodící kolejnice a vyrovnali je do roviny.
Vystředění vrat
Než bude možné navrtat otvory do ostění a kolejnice přichytit pomocí šroubů a hmoždinek, musí se budoucí vrata vystředit. Vystředění provádíme na spodní sekci garážových vrat. Aby šla sekce na kolejnice nasadit, je nutné na ni připevnit držáky vodícího lana a vodících koleček. Spodní sekci garážových vrat s kolečky opatrně nasadíme na svislé kolejnice a vystředíme je podle stavebního otvoru.
Upevnění vodících kolejnic
Po vystředění přitlačíme svislé kolejnice k sekci garážových vrat, zkontrolujeme jejich rovinnost pomocí vodováhy a na stěnu zakreslíme přesné umístění vodících kolejnic. Poté do ostění vyvrtáme otvory pro hmoždinky a svislé kolejnice upevníme šrouby.
Spojení kolejnic
Jakmile máme svislé kolejnice přišroubované ke zdi, nasadíme na každou stranu vodorovnou kolejnici a spojíme je dodanými šrouby. Po upevnění obou vodorovných kolejnic spojíme v místě překladu nad vjezdem do garáže obě jejich části horním profilem, jenž je opatřen gumovým těsněním. V profilu si připravíme otvor pro kabely, vedoucí od obou fotobuněk. Konce vodorovných kolejnic spojíme středovým C profilem. Metrem měříme úhlopříčné vzdálenosti a podle potřeby konstrukci s kolejnicemi vyrovnáme. Aby si technici manipulaci a vycentrování konstrukce usnadnili, připevnili na jednu stranu vodorovné kolejnice držák a zapřeli jej o strop.
Po vystředění konstrukce s kolejnicemi ji přichytíme ke stropu, či případně ke stěně v závislosti na konkrétním provedení garáže.
Torzní pružiny a bubny vodícího lana
Na vodorovnou kolejnici v místě vjezdu do garáže namontujeme kladky vodícího lana. Poté si připravíme tyč, na níž postupně nasuneme držák, kterým bude tyč spojena s C profilem. Torzní pružiny a bubny pro navíjení vodícího lana. Tyč se všemi komponenty se přimontuje na zadní C profil.
Nasazení sekcí garážových vrat
Nyní již můžeme do vodících kolejnic nasadit postupně všechny sekce garážových vrat. Do svislých vodících kolejnic vložíme pojezdová kolečka a první sekci garážových vrat Lomax. Na sekci přišroubujeme M panty s kolečky a uchytíme vodící lana. Ta protáhneme přes kladku k bubnům umístěných na tyči s torzními pružinami. Následně se do kolejnic vloží všechny další sekce, ke kterým přišroubujeme panty s kolečky. Dalšími panty se spojí sekce v předvrtaných otvorech.
Hodnota předpětí
Ze štítku určeného pro naše garážová vrata jsme se dozvěděli, že torzní pružiny je třeba předepnout na 7,7 otáčky. Hodnota předpětí je pro každá vrata a každou stavbu jiná a vždy je nutné postupovat podle informací na štítku. Poté se zajistí buben vodícího lana a tyč s pružinami perem. Následně přijde na řadu zakrytování středového C profilu s pružinami. V jednom z posledních kroků se přišroubuje do stropu vodící profil s motorem a seřídí se spodní a horní doraz. Po kontrole funkčnosti a naprogramování ovladačů je montáž hotova.
Otevírání pomocí GSM modulu
Pro snadné ovládání vrat odkudkoliv jsme si objednali otevírání pomocí GSM modulu a na fasádu umístili čtečku otisků prstů, díky níž půjdou otevřít vrata kdykoliv se pohybujete na zahradě a nemáte u sebe ovladač ani telefon. Osvětlení v garáži pak zajišťují dva led pásky, ukotvené na vodorovných kolejnicích.