Začli jsme se sháněním pozemku, ale protože jsme neměli velký základní kapitál, rozhodli jsme se využít nabídky rodičů, kteří nám darovali kus zahrady vedle jejich (našeho) stávajícího bydlení. Výhodou bylo, že pozemek byl samostatná parcela a dokonce v územním plánu vyznačen jako zastavěná plocha, takže jsme ani nemuseli čekat na změnu v katastru. Na OÚ jsme si vyžádali potvrzení o zastavitelnosti pozemku (poplatek 50 Kč), abychom měli potvrzené, že se zde může stavět a taky smlouvu z OÚ, že budeme přejíždět přes obecní komunikaci atd. Celý přepis trval asi měsíc, než byl pozemek přepsán v katastru na nás a mohli jsme začít pracovat na povolení. Sehnali jsme projektanta, kterému jsme do detailu popsali, jak si představujeme náš sen a tak začal náš běh na dlouhou trať - stavba bungalovu 3+KK.
Při čekání na projekt už jsme pomalu začli z přípravou pozemku, protože to byla zahrada, bylo na ní docela dost stromů a stromků (a kořenů po stromech z dávna). Vše tedy muselo jít pryč. Výhodou ale je, že pokud vytápíte v zimě dřevem, máte na příští zimu dost z vlastních zdrojů. Protože se pozemek nachází mezi rodinnými domky, je již oplocený, takže s tím jsme si starosti dělat nemuseli.
Projekt na bungalov byl hotov asi za 3 měsíce. Protože na pozemku nemáme kanalizaci, bylo nutné tento problém vyřešit jinak. Protože se nechceme do nekonečna otravovat s vývozem žumpy, zvolili jsme moderní způsob a to ČOV (čističku odpadních vod). Pořizovací náklady jsou sice o moc větší, ale provoz a údržba už jsou spíš pak jen zábava a nestojí tolik, jako vývoz žumpy několikrát do roka. Posouzení a projekt na čističku a vsaky nás vyšel na cca 12 000 Kč. Dále jsme se rozhodli pro vytápění krbem s teplovodní vložkou, takže jsme mohli vynechat plynovou přípojku, tím pádem o další starost míň. Akorát bylo nutné vyřídit si energetický průkaz na RD, který stál 4 000 Kč. Takže už jen zbývalo dořešit připojení elektriky a vody s budoucími dodavateli a co se týče papírování, jsme si mysleli, že máme hotovo.
Jenže, když jsme papíry odnesli na úřad, zjistili jsme, kolik dalších věcí je ještě potřeba. Za prvé je nutné dostat souhlas všech vlastníků sousedních parcel. Nejhorší je, když je kolem hodně malých parcel a ještě vlastní každou parcelu maminka, tatínek a dalších 5 dětí najednou, nebo má někdo na parcele věcné břemeno... Pak nezbývá, než se obrnit trpělivostí a obcházet, otravovat a žádat o souhlas každého zvlášť. Za druhé musí být na pozemek povolen sjezd z komunikace (pokud je tedy pozemek na obecní komunikaci, musí nejdřív povolit Policie ČR a pak teprve obec). Každý tento orgán má na vyjádření ze zákona 30 dní, takže si představte, že na takovou banalitku můžete čekat třeba i 2 měsíce. Ale i tato maličkost byla vyřešena k naší spokojenosti cca do měsíce (s poplatkem 500 Kč), takže pak už jen čekáte, až vám vystaví na úřadě černé na bílem, že je STAVBA POVOLENA.
Papíry jsme tedy vyřešili cca za sedm měsíců, ale může to trvat i déle, nebo i kratší dobu, pokud máte štěstí na úředníky nebo projektanta. Než se cokoliv začne stavět, je nutné udělat příjezd na stavbu, takže nejlépe vysypat vjezd struskou a uvibrovat vibrační deskou. První symbolický výkop lopatou jsme provedli 9.7. a od té doby se už bude jen stavět a stavět a stavět....
Filip a Miriam2. 7. 2015 13:16:53
Ahoj Andreo promiň že píšu až teď ale nějak jsem přehlédnul tvůj dotaz a mám opravdu mooooooc práce. Stavební dozor mi dělá můj projektant. Je to kamarád takže cena... :-D On se nevěnuje přímo tomu dělá to bokem takže si nejsem jistý jestli by bral kšeft pouze stavební dozor.