Prvně za projektantem
Pozemek, který jsme koupili pro stavbu domu, byl původně součástí velké parcely, zamýšlené pro stavbu několika RD. Bývalý majitel nechal vypracovat u projektanta silničních staveb projekt dvou sjezdů na tuto parcelu (sjezdy jsou přímo na silnici III. třídy, jeden z nich mimo obec, takže projektant nutný), a při koupi naší části jsme dostali kopii projektu, abychom mohli sjezd realizovat.
Po prozkoumání projektu jsme narazili na několik problémů:
Pozemek, na kterém jsme chtěli stavět, měl kvůli rozdělení pozemku jiné parcelní číslo, takže projekt už neodpovídal aktuálnímu stavu
Stavba obou sjezdů měla v projektu návaznosti, a počítalo se se současnou výstavbou obou. Vzhledem k tomu, že bývalý majitel ještě neměl toho času druhou část pozemku udanou, a sám sjezd stavět nechtěl, bylo třeba projekt rozdělit.
Povrch sjezdu na pozemek byl navržen asfaltový. Protože jsem chtěl sjezd realizovat sám, byla by to dost komplikace jak při stavbě, tak při budoucí údržbě a opravách.
Projekt počítal s odfrézováním cca 0.5m šířky a 7m délky asfaltu silnice podél pozemku, aby se nový sjezd dobře napojil do silnice. Opět velká a drahá komplikace.
Projekt neřešil stékání vody z pozemku na silnici, což se nelíbilo Správě a Údržbě Silnic.
Oslovili jsme původního projektanta s poptávkou na vyřešení problémů výše. Projektant neměl větší připomínky, souhlasil se změnou povrchu na dlažební kostky, se SÚSPK jsme vyřešili kanálek pro odvod vody, a nahradili frézování silnice jen zaříznutím nerovné krajnice a dolplněním studeným asfaltem. Cena za úpravu dokumentace 8400,- Kč bez DPH, bez navýšení po dokončení. Poptávka 3.10.2022, projekt kompletní 22.2.2023.
Poznámky
Náš pozemek se kromě prvních 2m nachází mimo obec, kousek za koncem obce začíná dlouhá táhlá zatáčka. Mimo obec platí 90km/h a rozhledové vzdálenosti pro výjezd z pozemku na silnici jsou tedy značně delší. Kvůli těmto limitacím může být sjezd na pozemek na jednom konkrétním místě na pozemku (skoro uprostřed čela parcely), a téměř ani o metr jinde. Bohužel to mělo nakonec i vliv na umístění a otočení domu na pozemku.
Kvůli napojení přímo na silnici III. třídy mimo obec navrhnul projektant únosnost sjezdu D400 (40 tun). Každý, kdo staví v obci, a napojoval se na obecní komunikaci pomocí dvou traverz a trochy štěrku, se teď asi spokojeně usmívá.
Stavební úřad
S kompletními paré Dokumentace pro ohlášení stavby jsem dle instrukcí projektanta došel na místně příslušný stavební úřad, v očích naději, že jsem udělal vše správně.
"Sjezdy na pozemek nejsou stavbou, to nás nezajímá. Běžte si s tím na dopravku."
Aha, moje chyba, tak znovu a lépe :-)
Městský úřad - Odbor dopravy
Na odboru dopravy na přislušném městském úřadě už se tváří, že jsem správně. Vyplněna žádost o připojení na PK, předána paré dokumentace, za cca měsíc kladně vyřízeno, sjezd povolen s několika drobnými podmínkami.
Nutno podotknout, že jednak byl projekt velmi dobře zpracovaný (projektant silničních staveb očivině ví, co dělá), a jednak projektant předem vyřešil stanoviska k dokumentaci od Policie ČR (dopravního inspektorátu) a Správy a údržby silnic, takže vše šlo vcelku rychle.
Dopravní značení
Na začátku léta oznamuji na SÚSPK začátek prací (vymíněno ve stanovisku k dokumentaci), předání staveniště probíhá pouze po mailu pomocí fotodokumentace původního stavu.
Prvním krokem by mělo být zapůjčení a instalace dočasného dopravního značení dle projektové dokumentace (snižení rychlosti v okolí stavby sjezdu, svedení do jednoho pruhu, práce na silnici, atd, viz obrázek níže). Den před plánovanou návštěvou půjčovny značení dostávám od obce zprávu, že v obci se začíná s výkopy kanalizace a že se obec z naší strany uzavírá pro všechna vozidla na celé léto. Informaci o slepé ulici a omezení rychlosti instaluje realizační firma obce už cca 500m před naši parcelu, mé značení tedy postrádá jakéhokoliv významu. Zapůjčuji od známých tedy jen dvě směrové desky (příčně pruhované) na vymezení pracovního prostoru proti případným cyklistům nerespektujícím zákazy, a začínám práci.
Geodet
Sjezd musí být umístěný správně, jak pozicí, tak natočením. Objednávám geodeta, předem zasílám body k zaměření podle projektové dokumentace.
Geodet dorazil do týdne, strávil na pozemku asi 3/4 hodiny, z toho asi 15 minut připravoval geodetickou stanici. Vytyčil jak všechny podstatné body sjezdu (všechny rohy a osy), tak rovnou rohy parcely na stavbu plotu. 5500,- Kč a příjemné popovídání. Na konci se dozvídám, že už na pozemku byl zaměřovat parcely kvůli rozdělení a kvůli projektu sjezdu, a že mi kompletní geodetické zaměření včetně výšek pošle do mailu, že se to bude hodit na stavbu domu. Fajn.
Výkop a propustek
Ještě před začátkem prací objednávám železobetonové trouby na propustek, obrubníky, a štěrky do skladby sjezdu. Složeno na pozemku logicky tak, abych se štěrkem jezdil jen z kopce, a aby bylo blízko sjezdu místo na vykopanou zeminu. Trubky bylo nutné zaříznout tak, aby měly šikmá čela - na to posloužila velká benzínová pila s kotoučem na železobeton z DEKu.
Původní dočasný sjezd a nový sjezd se prostorově částečně překrývají, takže rozkopáním starého se parcela znepřístupní pro nájezd techniky. Vzhledem k tomu, že jedna z podmínek ve stanoviscích je, že práce nebudou prováděny ze silnice, je nutné pracovat z pozemku. Místní bagrista odmítá kvůli letní vytíženosti nechat na pozemku bagr déle, než den. Pozemek je víceméně oplocen s podhraby, není možné odjet jinudy. Nastupuji tedy s krumpáčem, lopatou a kolečkem.
V první fázi jsem vykopal jámu pro podklad pod troubu propustku (10cm štěrkodrť, 30cm betonu C16/20 XF1), jáma vylita betonem z betonárny (bohužel betonárna 2km za polem je na léto odstavena, beton nechávám vozit 25km).
Následně jsem vykopal pozvolnou šikminu z pozemku až na povrch podkladní betonové desky. 500kg těžké železobetonové trouby (2.5m, DN300) jsem na pozemku zaříznul do šikmých čel dle projektu, pomocí dlouhých kůlů napozicoval na kraj šikminy. Autem jsem opatrně najel po zbytku starého sjezdu na pozemek, troubou provlékl 3m dřevenou kulatinu, přivázal za kouli auta pomocí kurt na koncích kulatiny, a za pomoci dvou asistentů pomalu spustil pozvolným couváním do díry po šikmině. V díře jsme pak tři trouby spasovali pomocí kurt do zámků. Za půl hodiny hotovo, a nikdo se vlastně ani nenadřel.
Trouby obbetonovány zavadlým betonem do minimálně 1/2 výšky dle projektu.
Pak už stačilo jen vykopat lopatou a krumpáčem zbylých 15m3 hlíny a rozvozit podle kvality na dvě hromady ornice-zemina. Dále navozit postupně do díry všechny složky skladby sjezdu, a postupně hutnit. Jakmile jsem se dostal do správné výšky, usadil a zabetonoval jsem silniční obrubníky a odtokový žlábek pro zamezení stékání vody na silnici.
Kostky
Aby vyšly výšky a sklony, bylo nutné použít dlažební kostky maximálně rozměru 8x10cm, větší už by se nevešly nad ŽB troubu při stejném sklonu sjezdu.
Objednávám tedy 4 tuny žulových kostek 80/100 (orientační spotřeba dle lomu 5.5m2/tunu, sjezd cca 25m2, co bude chybět už se doveze na přívěsném vozíku), sklopeno přímo na podkladní štěrky sjezdu.
Kostky kladu na vazbu - na obloučky si netroufám, i s vazbou chvílemi bojuji. Přibývá to hezky, ale hned druhý den kupuji slunečník, protože sedět hodiny na kostkové dlažbě v 30°C je mordující. Za cca dva týdny odpoledních prací hotovo, při troše celodenní snahy by to bylo za pár dní.
Asfalt a šikminy příkopu
Napojení sjezdu na silnici bylo naplánovano tak, že se zařízne krajnice silnice, která přesahuje přiložený betonový obrubník, vzniklá mezera se vyčistí, a vyplní se studenou asfaltovou směsí.
Řezání svrchní vrstvy asfaltového betonu šlo s velkou úhlovou bruskou snadno, místy bylo nutné vyřezat více, kvůli nesoudržnosti asfaltového betonu (hlavně praskliny prorostlé vegetací). Mezera vyplněna směsí DenBit RV, uhutněno deskou, a zasypáno pískem, aby to nelepilo. Výsledek není jako nová vozovka, ale v kontextu stavu okolní silnice jde o nejhezčí asfalt co oko dohlédne :-)
Jako poslední krok bylo nutné upravit čela sjezdu - vyskládat šikminy z kamenů do betonu.
Závěr
Po dokončení sjezdu jsem zlikvidoval zbytky starého sjezdu, přemístil bránu na nové místo, opravil plot, srovnal svahy příkopu, a osel plochy kolem sjezdu novou trávou. Dokončení sjezdu jsem nahlásil na SÚSPK, sjezd je plně pojízdný. Přes sjezd už jezdili vrtaři s nákladním autem, a sjezd krásně drží.
Zatím sjezdu dokázaly ublížit jen dvě věci:
Pásová vrtná souprava pohnula s několika kostkami, když začala na sjezdu zatáčet a pásy šly do smyku, snadno rychle opraveno.
Místy začínají mezi kostkami rašit nalétané traviny, ale zatím se daří likvidovat bez chemie
Práce to byla dost příjemná, a klidně bych si to zopakoval. Ale příště bych si někde sehnal štípačku na ty žulové kostky, osekávání ručně kladívkem zanechalo nejednu modřinu :-)
Náklady
Název položky | Cena |
---|---|
Zapůjčení bouracího kladiva + centrály (DEK) | 1 357 Kč |
Podkladní beton C25/30 XF1 + doprava | 9 694 Kč |
Železobetonová trouba DN300 3ks + doprava | 24 651 Kč |
Obrubníky silniční 30ks | 3 795 Kč |
Zapůjčení gigaflexy (DEK) + spotřeba kotouče | 1 731 Kč |
Odtokové žlaby D400 | 8 718 Kč |
Štěrky (15t ruzné frakce) + doprava | 8 472 Kč |
Betony nad trouby a na žlaby | 7 843 Kč |
Studený asfalt DenBit 6ks | 2 280 Kč |
Zapůjčení vibrační desky | 405 Kč |
Žulové kostky 4t + doprava | 21 924 Kč |
Úprava projektu sjezdu | 8 400 Kč |
Řezný kotouč na beton do malé flexy | 200 Kč |
Travní směs | 200 Kč |
Písek na zásyp kostek | 150 Kč |
Celkem | 99 820 Kč |