25. stavební týden – část první. Drážky pro stoupačky, penetrace, hydroizolace, rozměření a šalování schodiště

9. 4. 2021
Inspirace
Žádné komentáře

V první části tohoto týdne jsme dělali drážky pro stoupačky a penetraci desky pod schody, aplikovali jsme hydroizolaci a rozměřovali schodiště, koupili traverzu a pustili se do šalování.

9. 11. 2020 – Den 89 – 2 hodiny na stavbě

Než začneme s přípravou bednění schodiště, chtěli jsme mít ve zdi připraveny dvě stoupačky. První je odpadní potrubí z koupelny v 2.NP o průměru 110 mm, druhé trubka ze sběracího radonového potrubí v desce, která bude vyvedena až nad střechu.

Na stěnu jsem nakreslil podle dlouhé vodováhy čáru a velkou úhlovou bruskou vyřízl potřebné drážky. Následně jsem pomocí kombinovaného kladiva vytvořil kapsu, do které potrubí umístíme.

Když byla drážka dostatečně hluboká, namazal jsem konec potrubí mazivem, trubky spojil a opatřil víčkem. Tak zamezíme vniku nečistot do trubek.

Trubky ve stěně jsem bodově zafixoval nízkoexpanzní montážní pěnou.

Nyní jsme se mohli vrhnout na úklid. Suť jsme posbírali a připravili na odvoz. Desku v prostoru schodiště jsme pečlivě zametli a následně provedli penetraci betonu přípravkem DEKPRIMER.

25. stavební týden – část první. Drážky pro stoupačky, penetrace, hydroizolace, rozměření a šalování schodiště

10. 11. 2020 – Den 90 – 3 hodiny na stavbě

Penetraci jsme měli perfektně vyschlou a mohli jsme se vrhnout na hydroizolaci. Abychom do poslední řady nemuseli použít úzký dlouhý pás, rozhodli jsme se aplikovat pásy kolmo k vnitřním nosným stěnám. Pro aplikaci jsme použili zbytky pásu Glastek 40 Special Mineral. Pásy jsme přes sebe navařovali s přesahem minimálně 10 cm a důkladně kontrolovali svaření v místě spojů.

Po navaření asfaltových pásů jsme uklidili hořák a pustili se do rozměření schodiště. Výšku všech schodů měříme a počítáme od vágrysu, který jsme pomocí laseru měli k dispozici na všech stěnách.

Důležité bylo zkontrolovat, zda vzdálenost mezi spodním a horním vágrysem odpovídá potřebné výšce a počtu schodů. To proto, aby se nestalo, že poslední schod budeme muset udělat o několik centimetrů vyšší nebo nižší pro to, abychom se dostali správně na budoucí čistou podlahu.

Měřit, počítat a zase měřit je v tomto případě nesmírně důležité a pokud zjistíte, že jste výškově o několik centimetrů jinak, je třeba rozdělit tuto hodnotu na jednotlivé stupně. 10 schodů o 2 mm vyšších je rozhodně lepší než poslední schod vyšší o 2 cm.

25. stavební týden – část první. Drážky pro stoupačky, penetrace, hydroizolace, rozměření a šalování schodiště

Podle projektové dokumentace jsme změřili od obvodové stěny začátek schodiště a poté na hydroizolaci rozkreslili jednotlivé stupně (zatím jen na zemi).

Podle projektové dokumentace měly schody v přízemí vyčnívat do prostoru chodby asi o 13 cm. To jsme ovšem po dohodě s projektantem a majiteli domu změnili. O zmíněných cca 13 cm jsme zmenšili podestu a schody tak budou lícovat se zdivem.

Tím pádem bylo nutné všechny čáry připravené na hydroizolaci opět posunout.

Podle projektu jsme si spočítali vzdálenost jednotlivých stupňů od vágrysu, a tu si napsali ještě před rozkreslováním, abychom nemuseli počítat u každého schodu.

Šířku jednotlivých stupňů jsme volili tak, aby po vyzdění dělící příčky, kterou budeme později zakládat až přímo na schodišti, byla šířka schodů stejná. To znamená, že nyní budou stupně vedoucí k podestě širší o cca 9 cm a zbylých 5 cm bude mezera určená pro boční šalovací prkna. Po vyzdění příčky o tloušťce 14 cm zůstane šířka schodiště na obou stranách stejná.

25. stavební týden – část první. Drážky pro stoupačky, penetrace, hydroizolace, rozměření a šalování schodiště

Na stěnu jsme následně nakreslili jednotlivé stupně a zvýraznili je černou fixou, abychom se v čarách vyznali. Výšku prvního stupně jsme snížili o 5 cm. 4 cm budou tvořeny nášlapem v podobě dubového prkna a 1 cm jsme nechali pro vyrovnání nepřesností vzniklých přípravou a následným betonováním.

11. 11. 2020 – Den 91 – 4 hodiny na stavbě

Na dopoledne jsem měl v KONDORU rezervovány k vyzvednutí 2 traverzy s označením U220. Ty svaříme k sobě a v jednom místě použijeme místo dřevěné vaznice krovu.

Traverzy měřily kolem 6,5 m, takže i když máme přívěs Agados VZ33 dlouhý 3,3 m a traverzy jsme umístili co nejblíže k auto, stačilo se při jízdě zhoupnout na nerovnosti vozovky a houpal jsem se ještě další kilometr.

Traverzy jsem pouze přivezl na stavbu, ale natírání a svařování si nechám až na další dny.

Ze včerejšího dne jsme měli na stěně jednotlivé stupně. Zbývalo si tedy od nejnižšího místa stupně nakreslit rysku vzdálenou 15 cm, což je potřebná výška betonu. K 15 cm jsme přidali ještě tloušťku šalovacích prken a nakreslili spodní rysku, na kterou následně umístíme po obvodu schodiště lať.

25. stavební týden – část první. Drážky pro stoupačky, penetrace, hydroizolace, rozměření a šalování schodiště

Měřit je třeba kolmo na sklon schodiště, nikoliv rovnoběžně s výškou stupně, jak jsme měřili my. Kvůli této chybě mají naše schody na výšku místo 15 cm jen 14 cm betonu v nejnižším místě.

Po dokončení spodní rysky jsme využili latě o rozměru 3x5 cm, které jsme pomocí turbošroubů umístili po obvodu stěny. Poté jsme si připravili latě v místě podesty a mohli se vrhnout na šikmou lať, která bude v prostoru.

Začínal jsem nejprve šikminou vedoucí od podesty směrem nahoru do patra, ale zejména v rámci podpírání by bylo vhodnější začínat z opačné strany a postupně stále couvat směrem ven.

Doprostřed jsem doplnil ještě jednu šikmou lať a začal s postupným podepíráním. Nejprve jsem podepíral zbytky latí a poté použil silné trámy, které máme uschované ještě ze stavby předchozího domu.

Latě, které jsou pomocí turbošroubů umístěné ve zdi, jsme nakonec nepodepírali vůbec.

25. stavební týden – část první. Drážky pro stoupačky, penetrace, hydroizolace, rozměření a šalování schodiště