Jak zpevnit zeď ze ZB

Autor: Honza S. (36 příspěvků)
28. 3. 2021
6 komentářů
Jak zpevnit zeď ze ZB
Dotaz

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, zdali by někdo neměl nápad, jak zpevnit zeď ze ZB, která slouží jako "plot" mezi námi a sousedy.

Zjistili jsme, že zeď je nakloněná na naši stranu (3-4 cm na 2 m). Pár detailů ke zdi. Zeď je stará 3-4 roky a byla postavena sousedy (resp. firmou, která jim stavěla dům) ještě předtím než jsme koupili pozemek. Zeď jde proti svahu a v nejvyšším místě má cca 3 m. Mezi zdí a naším domem je mezera 5 m, která bude sloužit jako příjezdová cesta a stání pro auta. Z naší strany jsme odbagrovali cca 40 cm (hlavně ornice), které následně budeme zavážet štěrkem, hutnit a pokládat betonovou dlažbu. Ze sousední strany je aktuálně terén cca 80 -100 cm nad tím naším (po dodělání dlažby bude rozdíl výšek max. 50 cm). Při bagrování jsme zjistili, že základ zdi je udělaný z nějakého betonového potěru (nebo hodně šizený ručně míchaný beton pouze z písku). Jde to rozbíjet kladívkem a bagr to bral jako nic. Dělal jsem dva kontrolní výkopy a v jednom místě má základ hloubku 70 cm a v druhém zase cca 25 cm.

Se sousedy jsem to řešil. Zeď údajně stavěla firma co jim dělala dům na klíč. Podrobnosti ohledně toho, jak je zeď provedena nemám. Dozvěděl, jsem se, že tam nějaké železo je (jaké, nebo kolik nevím). Na druhou stranu, když vidím z jakého betonu je udělaný základ, tak si nedělám iluze, že by zeď byla kvalitně provedena a pochybuji, že je vybetonovaná betonem z mixu.

Každopádně potřeboval bych vyřešit co s tím. Nechce se mi v tomto stavu dělat finále dlažba, abych pak za pár let zjistil, že se zeď dále naklání a musel to za větší peníze řešit. Nedej bože, aby spadla na auta, nebo někoho z rodiny.

Napadlo mě postupně odbagrovat z naší strany nový základ do hloubky 80 cm a vylít betonem. Na druhou stranu nevím, jak dobře je zeď provázaná se základem. Pak už mě jenom napadlo do nového základu zabetonovat ocelové nosníky o které by se zeď opřela (vzhledově to nebude žádná sláva).

Jinak má cenu to řešit se statikem, když nemám podrobnosti k tomu, jak je zeď zhotovená? Dokáže mi poradit co s tím?

Pro lepší představu přikládám pár fotek.

Honza.

pavel4. 4. 2021 16:45:32

ještě mě napadá jedna věc. budujete na tom místě stání pro auta. možná by tam šli dát ocelové nosníky nebo i betonové, které by jste zároveň mohli využít pro zastřešení stání.

pavel4. 4. 2021 16:41:41

může to být blbost, ale nešlo by to ukotvení provést u těch sousedů? je to přece jejich plot, který může za chvíli svým nakláněním způsobit havárii. klidně s tím, že by jste se na těch nákladech spolupodíleli.

Honza S.31. 3. 2021 9:03:32

Máte naprostou pravdu. Zatím se sousedy vycházím dobře, řešil jsem to s nimi, ale bohužel nikam to moc nevede. Jsou to dvě paní. Jsou rády, že mají postavený dům i s oplocením a dál to moc řešit nechtějí (uplatnění reklamace --> těžko říct, zdali by to šlo; nebo sanace za vlastní.) Mohl bych to začít hrotit přes stavební úřad, ale předpokládám, že časově by se to dost protáhlo a sousedské vztahy by to moc nepodpořilo.

Také nejsem zastáncem opěrných zdí. Aktuálně je takto vysoká opěrná zeď problém při úpravách terénu. Musím respektovat základy té zdi a řešit to hlavně rychle než to spadne. Navíc nerozumím tomu, proč jim tu zeď zhotovili v jednom místě tak vysokou. Zeď mohla postupně kopírovat terén a vypadalo by to také lépe.


adam31. 3. 2021 8:47:14

Otázka je jak moc si chcete naštvat souseda :) Bežně mám pocit, že na výšku plotu je omezení na 2 metry. Plot je souseda, on za něj odpovídá v plné výši. Pokud si to nechal udělat špatně, platí škody on, pokud to má někdo za peníze opravovat je to také on.

Celkově nejsem zastáncem použití hraničního prostoru k budování opěrné zdi. Původní výška terénu by měla rozhodovat.

Jednoduše proto, že stavbou na hranici pozemku narušujete užitnou hodnotu sousedova pozemku, na který musí být přístup k servisním pracím na dané zdi.

Honza S.29. 3. 2021 10:20:27

Děkuji za reakci.

Máte pravdu, že sousedé z druhé strany parkují auta. Také mi je jasné, že odbagrováním jsem tomu moc nepomohl, ale původní plán byl to tento týden začít zavážet a hutnit. Bohužel nedošlo mi, že bude problém se zdí, který budu muset předtím vyřešit.

Zavolám statikovi a domluvím se co s tím, protože zjevně to řešení nebude tak jednoduché.

Možná by bylo úplně nejlepší kdyby zeď teď celá zeď spadla a udělalo se to znova a pořádně. Navíc mě překvapilo, že tak vysoká zeď je udělaná z tvárnic o tl. 20cm.

mates29. 3. 2021 9:42:44

Dobrý den,
tak tady jsou možná dvě řešení (třetí - totiž nechat to a doufat, že se proces naklánění zastavil/zastaví, riskovat nechcete):
1. Zeď zbourat, alespoň tedy v té délce, kde kromě funkce plotu (jak to zřejmě postavila firma) plní i funkci opěrné zdi, a postavit znovu s respektováním opěrné funkce. Podle prvního obrázku tipuji, že z druhé strany již má pár let soused parkovací místa a za tu dobu tlak zeminy z jeho strany zapracoval (najíždění s autem, mokro/sucho/mráz) a teď po odkrytí ještě zapracuje.
2. Doplnit zeď prvky, které z "plotu" udělají opěrnou zeď. Tady záleží na kondici zdi - praskliny, hustota armování, kvalita betonu, tloušťka zdi,..., což se dá zjistit sondou. Doplňkové prvky pak mohou být trojího druhu:
a) ŽB pílíře hluboho založené a vybíhající do určité výšky plotu tak, aby zastaly opěrnou funkci (tj. něco dost podobného vámi zmiňovaným nosníkům). Pilíře se dají umístit třeba k sloupkům plotu, takže to potom není taková estetická pěst na oko.
b) Od zdi kolmo vybíhající statické podpory dole začínající někde na úrovni základové spáry a nahoře končící podle stat. posouzení - úplně schovat do země zřejmě nepůjdou.
c) Paralelní opěrná zeď na vaší straně s tím, že té stávající zdi zůstane estetická funkce plotu. Opět bude muset ctít výšku terénu u souseda, takže bude vidět.

V každém případě:
i) Aktuální situaci si nechte posoudit od statika a stejně tak navrhnout řešení. Až to statik uvidí na místě, řekne vám, kde udělat případné sondy.
ii) Tak, jak jste to odkryl, jste situaci moc nepomohl. Až přijdou jarní deště a zemina na straně souseda natáhne vlhkost, hrozí, že se zeď začne dál naklánět - doporučuji konat svižně. U opěrných zdí platí dvojnásob pravidlo odrývání základů po malých úsecích.