Odvolání se k rozhodnutí SÚ?

Autor: J+M Kotkovi (2 příspěvky)
31. 1. 2021
5 komentářů
Odvolání se k rozhodnutí SÚ?
Dotaz
Stavební úřad požaduje provedení stavby dodavatelsky, stavebním podnikatelem a doložit před zahájením stavby doklad o způsobilosti

Po roce máme rozhodnutí z SÚ

Dobrý den všem,

je tomu již několik let, co jsem chtěl pořídit starší dům, který bych zrekonstruoval. Děda mi to ale rozmluvil a daroval mě a ženě pozemek vhodný pro výstavbu. S manželkou jsme okamžitě začali oslovovat úřady ohledně regulačních podmínek a územního plánu. Poté jsme oslovili projektanty a nechali vyhotovit projekty na vysněný RD a oběhali jsme potřebná stanoviska a vyjádření.

S úřady jsme se rozhodli jednat sami s tím, že nám nabídl pomoc projektant. Musím říci, že jednaní s úřednicí, která má na starost naší oblast, nebylo od samého začátku podle našich představ. Spíš než by se nám snažili pomoci a poradit, při schůzce na úřadě nás vždy rychle odpálkovala. Nicméně po roce projektování, shánění vyjádření a stanovisek jsme tedy v prosinci 2019 jsme na stavebním úřadu v Liberci podali "Společné oznámení záměru" (územní souhlas s ohlášením). První reakce z úřadu formou dopisu přišla na začátku března těsně před první vlnou Covid-19, našlo se pár nedostatků v projektu, které projektant neprodleně odstranil a chyběla nám smlouva o věcných břemenech na sítě vložené do komunikace v majetku města. Na smlouvu o věcných břemenech jsme díky první vlně Covid čekali do konce května 2020, poté vše podali na SÚ v Liberci. Následně jsme čekali a průběžně urgovali celý červen, červenec i srpen. V září 2020 nám přišel dopis, že společné oznámení záměru úřad převedl na společné stavební řízení, protože nebyly doloženy souhlasy některých vlastníků sousedních pozemků. Souhlasy vlastníků sousedních pozemků kolem našeho pozemku doloženy byly, ale netušili jsme, že potřebujeme i souhlas souseda naproti přes cestu, kvůli přípojkám IS vložených do cesty. Nechápu do dnes, proč chtěli tedy pouze souhlas jednoho ze sousedů když s pozemkem, na kterém je ulice, sousedí hned cca 10 domů. Dále nechápu proč mě úřad nevyzval k doložení souhlasu konkrétního vlastníka...

V září tedy bylo zahájeno stavební řízení a koncem listopadu jsme byli vyzváni k úhradě poplatku za stavební řízení, což jsme ihned uhradili a do 29.1.2021 čekali na rozhodnutí doručené poštou.

Můžeme stavět, ALE...

Po prostudování rozhodnutí, ve kterém SÚ schvaluje stavební záměr nás však překvapila jedna z podmínek stavebního úřadu: "3. Stavba bude prováděna dodavatelsky, stavebním podnikatelem. Oznámení s dokladem o způsobilosti tuto činnost vykonávat doloží stavebník písemně nejpozději před zahájením stavebních prací na povolované stavbě". Tedy chápeme to tak, že SÚ požaduje stavbu "na klíč".

Toto je však úplně proti našemu záměru. Stavbu patrového RD o zastavěné ploše 126m2 jsme ohlašovali s představou, že využijeme služeb stavebního dozoru (stavbyvedoucího) a stavbu budeme z velké části provádět svépomocí a na odbornější práce pozveme subdodavatele. Na tomto byl postavený i plánovaný rozpočet a hypoteční úvěr.

Jak z toho ven?

Teď nevíme jak z této situace vybruslit a prosíme o vaše rady. Stavbu domu na klíč bychom nebyli schopni financovat, jelikož by náklady byly asi o 30-40 % vyšší než původní plánované.

Má smysl na stavební úřad podat odvolání na základě zastavěné plochy do 126 m2 a trvat na stavbě svépomocí pod dohledem stavebního dozoru? Je toto vůbec možné, když nám to úřad převedl na stavební řízení a nemohli jsme se proti tomu nijak odvolat.

Děkujeme za každou radu a pomoc.

Jakub a Markéta

+420606080494

jarkane3. 2. 2021 16:28:59

OK, zítra Vám napíšu.

J+M Kotkovi3. 2. 2021 6:37:46

Moc Vám děkuji za rady a omlouvám se, že vložená kopie podmínek rozhodnutí není vidět celá. Je to náš první příspěvek.

jarkane: Opravdu mám v rozhodnutí uvedeno pouze "dodavatelsky, stavebním podnikatelem". V pondělí jsem volal na SÚ, kde naše úřednice opět nebyla, ale nějaká kolegyně mi řekla, že se jedná o všeobecnou formulaci ze stavebního zákona a jako stavebního podnikatele akceptují stavební dozor, který nám dá pro pro ně potvrzení kam napíše, že bude stavbyvedoucí na naší stavbě která bude řešena částečně svépomocí a částečně subdodavatelsky. Kolegyně na závěr dodala, ať to ověřím u úřednice pro naší oblast.
Naší úřednici se mi podařilo sehnat až včera odpoledne a ta mi vyjádření své kolegyně potvrdila. Prý vzniklo nedorozumění při vyplňování žádosti jak píšete v bodě 1. Je to už rok zpátky, ale jsem si jistý, že když nám pomáhali na SÚ s vyplňováním žádosti, tak se ptali zda to bude stavět firma na klíč, nebo zda budeme stavět sami a já jim vysvětloval, že bychom chtěli stavbu koordinovat, na některé technicky náročnější etapy využít dodavatele a zbytek svépomocně. Ale jak přesně se toto formulovalo v žádosti si již nepamatuji.
Přesto, že nám úřednice daly pokyny viz. výše, rád bych měl vše jak se říká černé na bílém a budu rád pokud mi poradíte, s postupem nápravy. Klidně i na e-mail: jakubkotek(zavináč)post.cz

Moc děkuji.

xxx3x3. 2. 2021 6:06:02

nema smysl se s nima hadat co muzu doporucit je domluvit se s firmou ze budou stavet dodavatelsky ale nektere casti udelate sam, akorad to pak zkontrolujou, kazda firma na to kyvne chcou kseft,treba zdivo cast oni cast vy, betonovy strop oni vam zacnou salovani a roznosi doka peri vy udelate armovani dodelate salovani a oni dojedou az na vyleti betonu...nektere veci je i lepsi delat sam treba hydroizolace at vite ze to neni osizene...nebo to armovani ,jeste dost usetite za stavebni dozor, nejlip byt na stavbe s firmou porad, pricky chody muzete stavet uz sami, strechu si nechte udelat konstrukci a zatepleni sadrokartony i sindel si muzete nabouchat sami, ted se na to pekne da vyuzit virus a homeofice,to rozhodmuti su se da obratit ve vas prospech

jarkane1. 2. 2021 9:09:32

Zkusím Vám poradit po právní stránce. Žádné nezákonné hurá postupy nejsou třeba.
Takže:
Na stavbu tzv. svépomocí máte právní nárok. Obvykle SÚ do podmínek rozhodnutí píše obě varianty, tedy že stavba bude provedena stavebním podnikatelem, nebo svépomocí za podmínek... Do těchto podmínek se pak píše, že musí být stavba řízena tzv. stavbyvedoucím.
Takže je otázka, proč Vám SÚ napsal do podmínek pouze stavbu dodavatelsky (mimochodem, opravdu tam nemáte uvedenou možnost svépomocí? na skenu je vidět jen část rozhodnutí).
Jsou dvě možnosti:
1. Do žádosti jste napsali, že hodláte stavět dodavatelsky. Potom Vám stavební úřad správně uvedl do rozhodnutí, že budete stavět dodavatelsky. I to je ale řešitelné, Pokud se bude jednat o tento případ, napište a já Vám postup nápravy podrobněji popíšu.
2. SÚ Vám tu druhou možnost zapomněl do rozhodnutí napsat. V takovém případě radím zajít HNED na SÚ a požádat o opravu rozhodnutí podle § 70 správního řádu. To by měl SÚ umět a opravit Vám to. Pokud neuspějete, musíte se odvolat. Máte na to ale jen 14 dnů ode dne doručení rozhodnutí. Proto píšu "hned", abyste v případě neúspěchu stihli to odvolání podat.

Tak se ozvěte a nezoufejte, určitě to vyřešíme.

Jirka1. 2. 2021 7:24:32

Na zacatku je vzdy krasna predstava, postavime si baracek na svem vlastnim pozemku, to bude parada. A pak to prijde, najednou zjistite, ze kazdy kdo ma na urade do zadku diru, vam do toho zacne kecat. A jakou firmu by si SU predstavoval, Agrostav nebo Kostelecke stavebniny? :) Reknu vam to takhle, jestli jeste nekdy budu stavet RD zacinam bez povoleni. Bod c.3 ve vasem stanovisku bych absolutne ignoroval, odvolanim akorat ztratite cas, ktery Vam bude chybet na konci. Pokud na RD mate hypoteku, banka chce do urcite doby OD PODPISU hypoteky dum zkolaudovat a nezajima je ani slavny Covid, na ktery se vtipne vsechny urady vymlouvaji :) Neztracejte cas, zacnete stavet. Pokud nestavite na cizim pozemku nebo na pozemku, ktery neni v uzemnim planu jako stavebni, tak vam DIKY BOHU nemuze nikdo naridit demolici. At se Vam dari, pevne nervy a slunce v dusi :D

Reklama
Reklama

Akce na stavební materiály, nová videa a postupy...

Reklama
Reklama