Zdravím,
staly se mi teď dvě situace, kdy nejsem spokojená s řemeslníkem a jeho prací. Chtěla bych Vás poprosit o rady, co v takovém případě dělat. Jak řešíte nesouhlas s odvedenou prací a fakturovanou částkou? Smlouvu jsme v tomto případě neměli, telefonicky jsem vyjádřila svůj nesouhlas s tím, že jsem měla odborné posouzení a měla jsem jasné argumenty - nepřiměřený čas práce a jasně viditelný (ne)výsledek. Dostala jsem jen arogantní odpověď.
Jak se takovému jednání bránit?
Díky moc.
ing. arch. Martin Veber13. 3. 2019 22:22:25
No, v první řadě je třeba říci, že pokud je s dosavadní situací řemeslník spokojený, tak se s tím teď nedá dělat prakticky nic. Pokud existuje možnost, jak jeho spokojenost narušit (nedodáním zbytku peněz, žalobou s teoretickou šancí na úspěch a podobně), můžete tak činit, nebo tím alespoň hrozit.
V případě, že řemeslník fakturuje, tedy veřejně přiznává svou práci, pak je dobré zjistit si, odpovídá-li jeho výkon normě (každá práce má nějaký standard daný legislativou, cechovními postupy a podobně, v případě projektantů je to třeba vyhláška o dokumentaci, v případě omítkářů předepsaná tvrdost, soudržnost, rovinnost atd.). Fakturu je potřeba uhradit (zadržení peněz je právně ošemetné) a bez prodlení žádat reklamaci s odkazem na předmětná pravidla.
V případě, že jde o práci v šedé zóně ekonomiky, bylo by fér říci, že si za to můžete sami, takže Vás společnost a její právní mechanismy těžko podrží. Budete-li se i v budoucnu chtít pohybovat na hranici zákona či kousek dále, pak doporučuji buďto platit až po dokončení (nicméně určitá slušnost je v případě vzájemné důvěry dát zálohu za materiál a za pár dní práce) a nebo se jistit něčím, co má alespoň základní obrysy smluvního ujednání.
Ne, že by byla smlouva klíčová. Věřím v čestnost potvrzenou podáním ruky a protože i takové ústní závazky zákon připouští, hodně mých drobnějších prací vzniká v tomto chlapském módu. Smlouvou se ovšem kryji v případě, že se jedná o tak velkou sumu, že bych její ztráty mohl litovat. Kolik to je, ať si každý určí sám.