Proč si musím udělat hluk.studii vč akustiky???

Autor: Veha (28 příspěvků)
Kategorie: Financování
31. 5. 2018
5 komentářů
Dotaz

Dobrý den, nemáte někdo přehled o tom, kolik se platí za hlukovou studii vč. akustiky? Volala jsem na hygienu a tam mi bylo řečeno, že pro tu naši oblast hl. studii a akustiku potřebovat budeme. Podle mě je to absolutní blbost. Sice je poblíž motodráha, ale je za kopcem a cca 700 m minimálně daleko. Někde jsem se dočetla, že ta studie stojí snad kolem 15 tis?!? Jako nějak nechápu, proč bych si měla nechávat dělat posudek za tolik peněz jen proto, abych někomu na úřadu dokázala, že mě ta dráha nebude rušit. To jim snad může být jedno ne? Já budu v tom domě bydlet, takže je na mě, jestli tam chci trpět hluk nebo ne........Jako chápu, že by tohle chtěl úřad v případě, kdy my bychom dělali bordel a hluk (např. tepl. čerpadlem) a rušili tím tak okolí a sousedy, ale proč si musím nechávat dělat studii proto, aby prokázala, že mě nic neruší? Už začínám být dost na tento systém naštvaná. Jako začínám si myslet, že polovinu věcí, co po nás SÚ chce, je naprosté tahání peněz z kapsy.....anebo aby dali vydělat těmhle profesím, jinak vážně nevim......

Věra

Věra

Veha12. 6. 2018 6:40:56

Máte pravdu, nemá cenu se rozčilovat. Až jí budeme mít, tak sem napíšu, kolik nás stála. :-)

SlaMeR

SlaMeR12. 6. 2018 6:36:44

Podle mě se zbytečně rozčilujete. Takový postup je standartní a nemusí stát 15 000 (to vám asi někdo nakukal).
Známý řešil novostavbu, kde pozemek sousedí s hlavní silnicí, ale stavba je 20m od silnice. Potřeboval hlukovou studii. (nemá tepelené čerpadlo)
Ono jde i o to, že ta studie není jen o tom, že vám řekne jak moc vás něco ruší.. Jde i o to, že spíše chce ochránit vás a určitě jsou nějaké normy, kde bude napsané, jaké minima a maxima vás mohou rušit. Stát se může i to, že na základě studie vám navrhnout určitá opatření, která se zanesou do projektu.
Známého o to stálo 8 tis.
Stavbě zdar a chce to klid, rozčilovat se budete ještě 100x až budete stavět :D

Veha1. 6. 2018 6:19:05

Dobré ráno,
děkuji za reakce.
Pane architekte, máte pravdu, určitě se najdou dobráci, kteří si postaví dům blízko dálnice nebo továrny, a pak si stěžují. Nicméně podle mého názoru tohle většina lidí nedělá. Já vím kde chci stavět, vím co je poblíž a vím jaký hluk tam je, proto prostě nedokážu pochopit, proč bych si měla platit za studii, kterou vlastně prokážu úřadu jen to, že to vím a že si v budoucnosti nebudu na hluk stěžovat. Jak říkám, pokud bych stavěla dům, kde budu mít nějaké zařízení, které by rušilo okolí, já bych byla ten "narušitel", tak chápu jako logické, že úřad nějakou studii chce, a že chce mít jistotu, že já nebudu obtěžovat sousedy a jak to budu řešit. To ano. Ale toto mi přijde vážně moc, abych si já musela platila za studii, která má prokázat to, že vím, jak moc velký hluk tam je, a že si pak nebudu stěžovat. Prostě mi to přijde jako opravdu nesmyslný požadavek, ale stavět chceme, takže si tu studii samozřejmě nechám vypracovat.
Jinak Vám moc děkuji i za Vaše odpovědi na mé další dotazy na fóru.
Krásný den,
Verka

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber31. 5. 2018 22:08:39

Nenadávejte na systém. Dokud si lidé nechali poradit a přistupovali k stavbě domu s rozumem a respektem, dali si celkem jednoduše rozmluvit touhu stavět vedle rušné silnice, pod trasami leteckých linek a u přejezdů se zvukovou signalizací. S dnešním stavebním boomem se ovšem roztrhl pytel s těmi, kteří za každou cenu koupí jakýkoli pozemek a poté, co zjistí, jak úspěšně znehodnotili své investice, zkoušejí tlačit na správce dopravních cest, jiných rušivých elementů a samozřejmě i na úřady, aby se jejich zájmu podřizovaly dříve nastavené podmínky. Státní správa se brání docela logicky a věřte, že znám tolik příběhů z pohledu úředníků, že se tomuto zpřísňování podmínek vůbec nedivím - mimochodem, není pravda, že je to plošné a bez výjimky. Pokud si stavební úřad vezme na sebe tu odpovědnost, může v úplně jasném případě (chaloupka na lesní mýtině) stanovisko hygieny k akustice nevyžadovat. Je to jak kde, je to i o tom, jak solidní a úřadům známý člověk to za Vás vyřizuje. Na úřadech, kde jsem častým hostem, mi samozřejmě odpustí "nepovinné věci" mnohem spíše, než v případě anonymity na druhé straně republiky.

Kamilos8831. 5. 2018 16:33:57

Bez hlukove studie nedostanete povolení/ohlasku. Nás stala 5000 Kč, takže nic hrozného. Hluchova studie slouží k tomu, abyste byli uvědoměni o hluku v okolí a nemohli si tak stěžovat. :)