Přípojka elektrické energie aneb dezinformace deziluze

Autor: Majky & L.A. (19 příspěvků)
12. 8. 2018
17 komentářů
Přípojka elektrické energie aneb dezinformace deziluze
Příspěvek stavebníka
Dobré ráno, dobrý den a podle toho kdy tento článek čtete i dobrou noc. Dobrou pro Vás, ne pro mě. Chci se s vámi podělit o moji zkušenost a pokračování s pokusem o výstavbu RD bez jakýchkoliv zkušeností s čímkoliv podobným. Tedy, jednou jsem se pokoušel vyrobit ptačí budku, ale to bylo naposled, co jsem se rozhodl týrat zvířátka. Abychom se do toho dále nezamotávali, půjdeme do toho rovnou rovnýma nohama čili narovinu.

Kdo si chce zopáknout můj pokus od začátku, může se podívat na moje prvotiny. Články zpětně, kde je náznak o pokus připojit se k distribuční soustavě skupiny ČEZ. To je ta společnost, co má oranžový snad i knoflíky u kalhot. No vezmu to ještě od začátku ve zkratce pro ty, co mé články nikdy nečetli nebo je číst nechtěli.Pokud Vás to z jakéhokoliv důvodu nezajímá je to Váš problém, popř. můžete následující odstavec přeskočit. Takže, bydleli jsme s přítelkyní v paneláčku a teď v něm bydlet nechceme. To je tak v kostce vše. Teď jsme v bodě, kdy se snažíme přivést horu k Mohamedovi, tj. přivést přípojky na náš pozemek, jelikož jak praví klasik: Každá přípojka má svého odběratele, ale každý odběratel nutně nemusí mít svoji přípojku. Jelikož bývalý majitel zařizuje a pokračuje ve zhotovení kanalizace a vody (pro upřesnění, vykopal před 2 měsíci škarpu, do které by se vešel boeing 747 a od té doby se čeká na tu díru, až se sama založí trubkami a zasype. Ta díra je pěkný flákač). No a na mě zbývá pouze vyškemrat od pana ČEZe nějakou tu šťávu. Prvotní kontakt na zákaznickém místě byl velmi vlídný. Netrvalo to ani 5minut a už jsem byl venku, jelikož jsem neměl potřebné doklady, paní mě vyhodila. Neměl jsem bohužel výpis z katastru nemovitosti, který je volně přístupný na internetu a na který se může kdokoliv podívat. No ale jak má mít paní čas koukat a tahat něco z katastru nemovitostí, když musí pořád vyhazovat lidi co nemají výpis z katastru nemovitostí. Ale tak co, času mám dost, když barák dostaví moje děti. Nebo děti mých děti, kam spěchat. Podruhé to bylo o dost lepší. Paní byla s doklady tentokráte spokojená, a tak zadala objednávku do počítače a ani ne za hodinku jsem podepisoval smlouvu. Ještě mě tedy paní upozornila, že poplatek za připojení, je potřeba zaplatit co nejdříve, aby se na tom mohlo začít pracovat co nejrychleji. No každý má asi jiný pojem o rychlosti, ale to předbíhám. DŮLEŽITÉ! Elektrická přípojka a poplatek za připojení jsou 2 různé věci a každá je placená zvlášť, bohužel. Pozn. Moje deziluze č. 1: Pokud nevíte, co je všechno obsaženo pod pojmem přípojka elektr. energie jako já, objasním Vám to. Já jsem již proškolen. Teď si raději sedněte a napněte uši, protože to bude trošku komplikované. Připraveni? ……Je to kabel v zemi. A to doslova. Tedy, kabel, který putuje od cizího antoníčka na Váš pozemek pod zemí, toď  vše. Pozn. Moje deziluze č. 2: Poplatek za připojení není ta plastová krabice, ve kterých jsou hodiny, a vy si to jenom natáhnete do baráku. Já si to bohužel myslel, už si to nemyslím. K tomu je ještě hoooodně dlouhá cesta. Poplatek za připojení je poplatek, který zaplatíte dodavateli energie, se kterým si sepisujete smlouvu o dodávce za to, že pro vás vyčlení (vyrobí) dostatek energie, abyste nemuseli svítit v domě petrolejkou. U ČEZu je to 500Kč za každý 1A – ampéru proudu co pro vás ČEZ musí vyčlenit tj. pokud máte nasmlouváno jako já 3x25A je to 25*500Kč = 12.500Kč=poplatek za připojení. Vše ostatní hradí dodavatel (výkopové práce, zaměření, zhotovení projektu atd.) Podmínka však je, že musíte být v zastavěném území, jinak si náklady hradíte sami. Což je velké +, jelikož dříve byla podmínka 50m od jiného přípojného místa tzn.že pokud jste dříve byli vzdáleni více jak 50m museli jste vybudování vycálovat z vlastní kapsy. Dnes můžete být třeba 300m od přípojného místa  a stejně zaplatíte pouze poplatek za připojení a ostatní hradí dodavatel, tedy opět za podmínky, že jste v zastavěném území. Zda jste nebo nejste lze zjistit většinou z místního obecního úřadu, SÚ nebo na stránkách města, kde by jste měli hledat okénko územního plánování. To jen tak bokem. V tomto jsem měl trošku štěstí. V lokalitě kde stavím, baráčky rostou jako plevel mezi jahodami, takže se stačí prakticky jen připíchnout na nejbližší místo. Ááách, konečně. Po dlouhé době, kdy se prakticky nic nedělo a vše tak nějak stagnovalo, kromě trávy, která vyrostla na pozemku asi o metr, je to blažený pocit. Už úplně cítím, jak ta elektřina putuje na můj pozemek. Teď ještě počkat těch 9měsíců až si někdo od ČEZu udělá čas ve svém nabitém harmonogramu a kabel jako malovaný půjde pod drn. Pak už jenom anton a elektrika může vesele proudit do nářadí. Očividně si za těch 9 měsíců nikdo čas neudělal. Po 8 a ¾ měsíce mi přišel dopis, že to jako nestíhají a že mám podepsat smlouvu novou, že se to prodlouží ještě o 6 měsíců. Ale jo, proč ne. Ať si hlavně udělají to, co potřebují, já mám času dost. Raději dělat pomalu a dobře, než rychle a……eh nic mě nenapadá. Překvapivě se po podepsání smlouvy o prodloužení lhůty asi za 14 dní ozývá elektrikář s partou kopáčů hovořících zřejmě svahilsky, že by se na to rádi vrhli. Ále, úúúž! Není to nějak na honem, vždyť na pozemku mám zatím jen metr a půl trávy, ale tak když chcete. Jinak kdyby náhodou, tak já můžu ještě rok dva počkat.  Bohužel, neměl jsem sílu jim to říci. Jediné na co jsem se zmohl, bylo: „Ano.“ No a pak už to frčelo. Ač kopáči vypadali, že až se do nich opře vítr, už je nikdo nikdy nenajde, 38m výkopu v hloubce 1,2m a šíře 0,5m zvládli za 4 dny + položení kabelu a zasypání za 1 den.  Žádný bagr! Lopaty, ruce, krumpáč a víra, že to zvládnou! Tímto bych se jim chtěl upřímně omluvit (Nový zákon, 4. Evangelium:  Nevěřící Tomáš J ). Mám chuť skočit na zem a s tím kusem kabelu se pomazlit, ale za A) nevím jak by se manželka tvářila, mohla by to vzít jako nevěru nebo šílenství a za B) takový kopačky bych asi neustál, ale mám prostě radost. Takže, už máte vyhozeno 12 talířů a jede se dál. Komu se už při této částce kroutí panenky, ukončí čtení, vezme si do ruky ovladač, zapne si TV a zapomene na nějaký nápad o výstavbě domu, protože ještě zdaleka nejsme na konci s investicí do elektrické přípojky. Za 12 a nějaký ten drobák navíc, vám dodavatel natáhne pod zemí kabel od přípojného místa k vám a takto připravený kabel vám zatím nechá čouhat ze země do té doby, než si za A)postavíte „kapličku/antoníček“ (většinou plastová skříň ve kterých je jistič a hodiny) odborně elektroměrový rozvaděč. Ano, můžete si jej postavit sami. Buď si můžete postavit podstavec z cihel nebo betonu a do něj usadit plastovou skříň nebo se prodává již celý plastový podstavec i se skříní na jistič a hodiny, který je samozřejmě dražší. Dá se sehnat i z druhé ruky, stačí pohledat na internetu. Nový stojí cca 7500Kč, bazarový kolem 6-tis. ale POZOR!!!! Musíte se nejprve informovat u svého dodavatele energie, jaký typ elektroměrového rozvaděče konkrétní dodavatel vyžaduje, jinak koupíte kus plastu, do kterého si můžete dát tak akorát křečka, protože vám na to žádný elektrikář neudělá revizi. ČEZ má jiné povolené pilíře a E.ON také a pak také záleží jakou máte přípojku zda 3x25A nebo 3x32A či jiné, ale to vám vše sdělí váš dodavatel. Pokud se rozhodnete pro levnější variantu a podstavec si postavíte z cihel, třeba z přebytků, stačí pohledat na internetu nebo zde, kde najdete plno návodů jak si svépomocí udělat zděný pilíř. To už rozebírat dále nebudu. Každopádně se dá ušetřit nemalý peníz. Dle informací 3-5tis.(můžete mne poopravit) Další variantou, kterou jsem zvolil právě já, tedy za B) je hodit si nohy na stůl a přenechat to firmě. Nejenom, že si ušetříte nervy a čas můžete věnovat něčemu jinému, ale dle mého názoru je lepší když to firma udělá komplet sama. Postaví vám pilíř, zapojí ho, udělá na něm revizi a automaticky to vše s dokumentací a podklady pošle vašemu dodavateli. No a vám už nezbývá nic jiného, než čekat, kdy vám přijedou zapojit hodiny (tedy ty co odečítají proud, ne ty které vydávají tikavý zvuk, samozřejmě). Tato varianta je samozřejmě nejdražší, ale to je subjektivní názor. Nechám na každém. Má zkušenost je, že soused dělal pilíř sám, a vyšlo ho to na baj-voko 12-tis. a nějaká kačka s tím, že revizi mu dělal kamarád. Jak to dělal dlouho nevím, já měl ty nohy na stole, takže jsem výstavbu prošvihl.  Moje varianta byla, zadal výstavbu a zapojení firmě, která spolupracovala s ČEZem. Cena s revizí a zapojením 17.531Kč. V této ceně je započítán stavební rozvaděč upevněný na Antoníčka za 3.504Kč (viz.foto), který mít samozřejmě nemusíte, ale já ho zvolil, protože chci používat míchačku a ostatní elektr.udělátka a nechci být na nikom závislý. No a to je tak nějak od elektrické přípojky vše. Komu se již teď zkroutila peněženka nad výčtem částek za připojení, pustí výstavbu domu z hlavy, protože to bude daleko, dalEKO, DALEKO horší. A tím se s Vámi zatím loučím. U dalšího rozhazování peněz, někdy nashledanou.

Náklady

Název položkyCena
Poplatek za připojení ČEZ
12 500 Kč
Elektroměrový rozvaděč + stavební rozvaděč
17 531 Kč
Celkem30 031 Kč
Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Majky & L.A.
Majky & L.A. (19 příspěvků)
Další články autora:
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací
Majky & L.A.

Majky & L.A.17. 2. 2021 21:05:46

Trosku mi to zavani komerci 🤔

Pavel8. 2. 2021 11:47:36

Zdravím. Nevím, jestli mi u tak staré diskuze ještě někdo odpoví, ale zkusím se zeptat. Můžete mi napsat, kde v energetickém zákonu najdu uvedenou informaci o zastavitelném území? Protože když se do energetického zákona (č. 458/2000 Sb., § 45) dívám já, nepíše se tam o "zastavitelném území", ale o "zastavěném území", což je podle mě docela velký rozdíl...

Konkrétně se tam píše toto:
(2) Elektrickou přípojku nízkého napětí zřizuje na své náklady
a) v zastavěném území podle zvláštního právního předpisu 4d) provozovatel distribuční soustavy,
b) mimo zastavěné území podle zvláštního právního předpisu 4d), je-li její délka do 50 m včetně, provozovatel distribuční soustavy,
c) mimo zastavěné území podle zvláštního právního předpisu 4d), je-li její délka nad 50 m, žadatel o připojení.

Psal jsem na ČEZ a tam mi řekli, že přípojku bych musel hradit já (vzdálenost od sloupu cca 100 m), přestože pozemek leží v zastavitelném území (ale vedle hranice zastavěného území).

Děkuji.

Jirka16. 8. 2018 17:14:30

V energetickém zákoně je přímo udaná ta vzdálenost - do 50m mimo souvisle zastavitelné území hradí přípojku provozovatel distribuční sítě nad 50m si jí hradí žadatel o připojení. Nechce se mi tady přepisovat tu část z energetického zákona, nicméně důležité jste tam popsal... Díky za Váš příspěvek, určitě pomůže spoustě lidem při zařizování el. přípojky. Má osobní zkušenost je taková, jít se ptát na podmínky různých sítí vždy přímo té dotčené instituce, ať už je to ČEZ, EON, RWE, CETIN, voda a spol... Na stavebním úřadě tohle neví a mé zjištění bylo takové, že stavební úřad je pouze institut, který shromažďuje jednotlivá stanoviska/vyjádření. A dokud v šanonu s Vaším jménem nemají všech X potřebných papírů, nerozhodnou o ničem a řeší ho*na... :-D Ať se daří a brzy Vám stojí (myslím dům :-D )

Majky & L.A.

Majky & L.A.16. 8. 2018 13:40:07

Ano, jak píše Jirka. Dle novely energetického zákona, musí vždy dodavatel na své náklady vybudovat přípojku elektr.energie k předmětnému místu v zastavitelném území. V tomto zákoně není specifikována délka tzn. je prakticky jedno zda jste od přípojného místa 2 nebo 150m, ovšem pokud je to oblast zastavitelná dle platného ÚP dané obce. Doslova výtah ze zakona: Zastavitelné území tvoří plochy vhodné k zastavění, vymezené schváleným územním plánem obce, případně regulačním plánem. Asi to v mém slohu upravím, abych nešířil klepy :D....třeba to naláká další stavitele.

Jirka16. 8. 2018 9:02:17

S dovolenim jeste zkusim doplnit par info, aby se nesirily dezinformace i z tohoto clanku. Neni pravda, ze pokud je pripojka dal nez 50m od pripojneho mista, tak ji hradi zadatel o pripojeni. Vsechno se to odviji, zda pripojovana parcela/pozemek je v souvisle zastavitelnem uzemi dle ÚP dane obce. Jinak receno, pokud mate pozemek v souvisle zastavitelnem uzemi, tak Vam CEZ vzdycky vybuduje pripojku do hranice pozemku (za poplatek 500,-/1A). Pokud si ovsem koupite pozemek za hubicku nekde 500m od obce, kde bude pozemek samozrejme mimo souvisle zastavitelne uzemi dle ÚP, tak Vam CEZ nabidne nejblizsi mozne pripojeni ze stavajici site. A pak ano, v tomto pripade si tech 500m budete kopat sami, pokud chcete :-) Urcite si zadejte o pripojeni el. idealne rok predem. Neni to o neschopnosti CEZu, ale o tom nasem krasnem stavebim zakone. Ono totiz staci, aby bylo kvuli pripojce potreba kopnout do zeme, treba jen par metru a i toto musi najaty projektant vyprojektovat, obeslat vlastniky pozemku, projednavat na stavebnim urade atd, atd... Chapu, ze lidi se v tomto spatne orientuji, ale verte, ze kdyz zaplatite 12,5 tis za pripojku, tak je to opravdu symbolicka cena z konecne castky :-) Hranice vlastnictvi jsou pojistky v hlavni domovni skrini (HDS) - tu dela CEZ v hranici pozemku (nejcasteji v plastovem piliri). Odtud uz je to na Vas, tzn ze si odtud nathnete kabel do elektromeroveho rozvadece, ktery je ve Vasem majetku...

Vojta16. 8. 2018 6:34:01

Jeste doplnim, ze pripojka je jedna cast cesty. Pak tu mame jeste dodavatele elektriny...
Na doporuceni taty jsem to nelamal pres koleno a zvolil na stavebni rozvadec CEZ Prodej (cimz nenaznacuji ze jsou levni nebo cokoliv, ale bylo to jednoducho rychle rozhodnuti). V Praze maji pro me nejblizsi pobocku na Invalidovne, kam jsem se vypravil. Musel jsem jit o neco driv z prace, protoze pracovni dobu mame stejnou. Dorazil jsem asi 30 minut pred zavirackou a nejaky pucflek u automatu na cisla me s usmevem na tvari privital a oznamil mi, ze uz me neobslouzi, protoze je tam dost lidi a bezi jim jen 3 prepazky (doplnim ze asi z 12).
Panovi jsem podekoval a oznamil, ze me obslouzi, a jestli to tyto tri prepazky nestihnou, tak at si laskave otevrou dalsi, ktere to stihnou.
Dostal jsem listek s cislem a svete div se, slo to. Je fakt, ze jsem jeste od pracovnika prepazky zaslechl neco o tom, ze to musime stihnout rychle, protoze musi vyzvednout dite ze skoly/skolky.

Majky & L.A.

Majky & L.A.13. 8. 2018 17:25:33

Opravdu. Co přípojka to jiný problém. Člověk by řekl, že je to jedna a tatáž věc, ale při výstavbě to vypadá, že se jedná o rozbité švýcarské hodinky co zkouší opravovat uklizečka kladivem. Jinak si nedokážu představit, proč s tím má každý takové problémy. Když si vzpomenu jak sem si na začátku mazal med kolem huby, že budu za 2 roky bydlet XD...to je fakt úlně z jiného vesmíru XD!!!

Michal "Quickyprd" Opluštil

Michal "Quickyprd" Opluštil13. 8. 2018 17:08:18

Pche to máte ještě krásný :-) My jelikož jsme věděli, že přípojka elektriky může být na dlouho (dle paní ze zákaznického 2-24měsíců). Tak jsme žádali již únor 2017...vše jsme měli sebou, zaplaceno hned jak to šlo a nyní konečně dopis (již několikátý viz u Vás), že do listopadu 2018 bude hotovo...pouhých 21měsíců...no krása :-) Holt oba sousedi nedovolili se napojit do jejich skříně...takže nová přípojka smyčkou přímo na vedení, vše muselo projít stavebním řízením, nestačila ohláška, jelikož sousedi opět nesouhlasili. A vyjímka od města na řezání silnice atd. Jsem velmi rád, že to za těch 12500,- dělá ČEZ či jeho podřízené firmy...protože jinak bych stavěl jinde....
P.S. Děkuji rodičům, kteří jsou jedni z těch hodných sousedů, že mají venku zásuvku jak 230V, tak 380V :-D

Vojta13. 8. 2018 15:15:42

Jen doplnim, ze jsem si s elektro pripojkou prozil taky solidni jobovku, ale na Vas nemam :-)

Majky & L.A.

Majky & L.A.13. 8. 2018 14:56:21

Pro Lukáš.brandstein: Koukám, že bylo již vše vysvětleno. A ano je to tak jak píše zero2. Stavbu by jste měl pouze ohlásit, nic víc. Je to jeden formulář, většinou tam jen zaškrtnete co budete dělat a jak velký stavební zásah to je. My v tom máme dost proměnných a začínáme prakticky tam, kde byla dříve jen pastvina, tudíž vše je tak trochu komplikovanější. Přeji Vám ať se povede na první dobrou!

Majky & L.A.

Majky & L.A.13. 8. 2018 14:50:45

For Vojta: Díky, snažím se ze smutných věcí dělat veselé čtení, něco jako čtyřlístek. :D

Vojta13. 8. 2018 8:33:56

Pobavil jste *thumbs up*. At se dari.

Lukáš.brandstein

Lukáš.brandstein12. 8. 2018 20:28:17

Tak zrovna asi jediný budu mít štěstí že sloup ČEZu stojí na mém pozemku takže Zajdu na obec pro razítko a snad budu mít větší štěstí než tady stavitel a půjde to rychle

zero212. 8. 2018 20:15:55

Raději se zeptejte na stavebním úřadě, zda-li je i ve vašem případě nutný územní souhlas.
Bez územního souhlasu jsou automaticky povoleny pouze nějaké stavby a nemusel by to být váš případ.
Obecně se potřebuje nějaké povolení pokud chci stavět něco méně než 2 m od hranice pozemku.
Navíc bych doporučoval i v případě, že nebudete potřebovat územní souhlas, se domluvit s majiteli pozemků, přes které povede kabel od jističové skříně do vašeho elektroměrného sloupku - měli by vědět, že v okoli jističové skříně budete kopat, až budete zapojovat propojovací kabel. Kopat budete nejméně půl metru od jističové skříně, neboť propojovací kabel se špatně ohýbá a musí mít větší poloměr ohybu.
A když už se bavíme o elektroměrném sloupku, tak i pro něj existují nejen u ČEZu pravidla - např. musí být okolo něj určitý volný prostor, elektroměr musí být ve správné výšce, musí jít otevřít dvířka o 180 stupňů a podobně, tak, aby jeho pracovníci mohli bez problémů tam zapojit elektroměr a odečítat jeho stavy. A doporučoval bych pořízení dvoutarifního 3 fázového sloupku (je širší než jednotarifní, musí se tam vejít i přijímač HDO).
Za rozmíšky se sousedy zrovna stavba elektroměrného sloupku nestojí.

Lukáš.brandstein

Lukáš.brandstein12. 8. 2018 20:00:39

Děkuji za odpověď já ho budu mít dva a půl metru před hranicí pozemku na svém pozemku nemám plot přímo na hranici vypadalo by to blbě

zero212. 8. 2018 19:45:04

Zkusím odpovědět já - pokud se staví elektroměrný sloupek ve vlastní režii, tj. není součástí rozvaděčového sloupku, co staví ČEZ, pak si stavebník musí zajistit územní souhlas se stavbou, neboť se staví na hranici pozemku. Obvykle je potřeba souhlas majitelů pozemků sousedících s místem předpokládané stavby, tj. často minimálně obec, souhlas musí vyjádřit na výřezu katastrální mapy se zakreslením onoho sloupku.
Územní souhlas vydává stavební úřad a stojí 500 Kč.
Samozřejmě, pokud to nechcete dělat sám, nějaká firma to ráda udělá.

Lukáš.brandstein

Lukáš.brandstein12. 8. 2018 18:59:46

Zdravím něco podobného řeším teď i já ⯑ zeptám se než se vyjádří ČEZ ⯑ bylo potřeba nějaké povolení na stavbu rozvaděče? Děkuji