Parkovací stání: stejná dlažba, jiná tloušťka
Stejně jako v případě chodníků budeme i v prostoru před domem pokládat dlažbu BEST BELISIMA v barevném provedení COLORMIX ARABICA. Zatímco na chodníky jsme používali výšku dlaždic 6 cm, zde před domem to bude o 2 cm 8 cm. To proto, abychom po venkovní dlažbě mohli jezdit automobily o hmotnosti do 3,5 tuny.
Vyměření výšky obrubníků
U prostoru před domem jsme začínali vyměřením výšky obrubníků. Venkovní dlažba se vždy bude svažovat směrem od domu k plotu, a to jak k bočnímu, tak i čelnímu oplocení. Nutné bylo také plynule navázat na gajgr umístěný vedle garážových vrat a počítat s rovnou plochou a schodem před vstupními dveřmi. Pomocí zbytků betonářské výztuže, stavebního provázku a rotačního laseru jsme vyznačili výšku i směr obrubníků a mohli se opět pustit do jejich zabetonování.
Bagr odstranil přebytečnou zeminu
Na druhý den jsme měli v půjčovně rezervované rypadlo, s jehož pomocí bylo v plánu odstranit přebytečnou zeminu v celém prostoru před domem a vyhloubit díru pro základ samonosné brány. S úpravou terénu jsme začali nejprve před domem. Zeminu, která byla pěkná a bez kamení, jsme rovnou kolečky převáželi za dům a použijeme ji při rovnání zahrady kolem terasy a chodníků.
Základy pro samonosnou bránu
Od výrobce brány a výplní čelního oplocení, jsme měli k dispozici výkres s umístěním a rozměry základu pro samonosnou bránu. Základ má být dlouhý 2,7 m, široký 50 cm a hluboký minimálně 80 cm. Přesnou skladbu podkladních vrstev najdete ve videu.
K budoucímu pohonu samonosné brány, bylo třeba přivést přívodní kabel CYKY-J 3x2,5 a dále kabely s označením SYKFY 3x2x0,5. Pro kabely SYKFY, na které budou napojena čidla zamezující uzavření vrat v případě, že ve vjezdu bude stát například automobil jsme měli v čelním oplocení připravené chráničky a prostřené zbytky kabelů pro jejich snadnější protažení.
Příprava a betonování základů samonosné brány
Výkop pro základ samonosné brány jsme z jedné strany zašalovali zbytkem OSB desky a vytvořili tak požadovaný rozměr základu. Podle výkresu jsme také pevnili na roxor chráničky s kabely a netkanou geotextilií zakryli čelní oplocení, abychom zabránili znečištění cihlových pásků TERCA.
Množství betonu do základu jsme spočítali na 1 m3 a rozhodli se přivézt zavadlý beton, na místě jej domíchat a rovnou z míchačky ukládat do výkopu.
Hutnění podkladu
Než přijde na řadu pokládka venkovní dlažby, je nutné povrch hutnit. Potřebnou výšku zeminy, kterou bude nutné z pozemku odstranit, jsme měřili od provázku nataženého mezi obrubníky. Po srovnání plochy přišlo na řadu opět důkladné hutnění vibračním pěchem, takzvané hutnění zemní pláně. Po zhutnění pěchem jsme ještě celou plochu několikrát přehutnili reverzní vibrační deskou a následně rozprostřeli geotextilii, na kterou budeme navážet kamenivo frakce 0–63 mm.
Ruční rozvážení nás zbrzdilo
Rozvážení kameniva na místo budoucího parkovacího stání jsme prováděli ručně, díky čemuž jsme se hodně nadřeli, a hlavně pracovali dost pomalu. Zejména v prostoru před domem by se vyplatilo půjčit si malý nakladač.
Mezi chodníkem vedoucím od branky k vchodovým dveřím a parkovacím stáním před garáží, jsme pomocí obrubníků vytvořili záhon o velikosti 3 x 1,5 m. Následovalo již jen celý prostor postupně zavážet kamenivem a důkladně hutnit.
Realizace schodu ke vstupním dveřím
Abychom mohli dobetonovat obrubník vedoucí od branky směrem k vstupním dveřím do domu, bylo třeba udělat schod před domem. Schod jsme realizovali stejně jako u terasy, na to se můžete podívat v prvním videu z této třídílné série.
Nejprve jsme zabetonovali a vylili betonem tvarovky ztraceného bednění, pod obrubník uložili zavadlý beton a obrubník na ztracené bednění přilepili mamutem. Schod je vytvořený z čelní a jedné boční strany a tato strana směrem ke garáži je vytvořena nakloněnou rovinou, pro zachování bezbariérového přístupu.
Hutnění a spádování
V prostoru před garáží směrem k silnici zbývalo dovozit a zhutnit kamenivo frakce 0-63 cm a následně jsme mohli v celé ploše začít s kamenivem frakce 8-16 cm.
Vzhledem k spádování plochy před garáží jsme si pomáhaly vytvořením takzvaných platlí. Nejprve jsme si natáhli provázek od garáže směrem k tomuto sloupku ve výšce budoucí dlažby (roh brány na straně u popelnic), a od něj jsme měřili výšku kameniva. Potom jsme si podobným způsobem vytvořili vrstvu štěrku rovnoběžně s oplocením a následně už jen zaváželi, rovnali a hutnili.
Rovnání finální kladecí vrstvy kameniva
Jakmile přišla na řadu finální kladecí vrstva štěrku pod parkovací stání, využili jsme opět zakoupené ocelové trubky.
S navážením štěrku jsme začínali vedle garáže. Na jedné straně je obrubník, ale na straně u garáže bylo potřeba prkno po něčem posouvat. Jak jsme si poradili s vyrovnáním, sledujte ve videu.
Nejprve jsme štěrk stáhli trubkou na hrubo, tedy nezáleželo úplně na tom, zda jedeme prknem po trubce a po hraně obrubníku a v dalším tahu jsme již pečlivě kamenivo urovnali do stejně vysoké vrstvy.
Obdobně jako v místě pro budoucí parkovací stáí jsme postupovali i v prostoru před domem a s využitím několika trubek najednou postupně urovnali celou plochu. Schod před vchodem do domu bude v rovině, takže zde jsem využil zbytek stavebního prkna s připevněnou vodováhou.
Pokládka venkovní dlažby BEST BELISIMA
Po srovnání kladecí vrstvy kameniva frakce 4-8 mm přišla na řadu konečně pokládka venkovní dlažby BEST BELISIMA v barevném provedení COLORMIX ARABICA. S pokládkou dlažby je to podobné jako například s pokládkou střešních tašek. Vždy je nutné kombinovat dlaždice z více palet.
S pokládkou venkovní dlažby jsme začali podél schodu před vchodovými dveřmi. Abychom udrželi rovinu, natáhli jsme si přes celou plochu stavební provázek a pustili se do pokládky prvních kostek. Abychom se po kostkách mohli snadno pohybovat, začali jsme tvořit pruh široký 5 řad a pro dodržení roviny si natáhli ještě druhý stavební provázek. V místech, která budou vyžadovat dořez, jsme dlaždice vynechali a pokračovali s pokládkou směrem k domu.
Provádění dořezů stolovou pilou z půjčovny
Po dokončení pokládky jsme si na jeden den zapůjčili stolovou pilu a vrhli se na provádění dořezů. Pila je chlazené vodou a řezání betonové dlažby jde jako po másle.
Po provedení několika dořezů, při kterých jsem si vždy na kostky značil tužkou čárku, jsem přišel na to, že pokud mi dořez vychází například na 11,5 cm, stačí, na pile umístím podle pravítka dlaždici na hodnotu o jeden centimetr nižší, tedy 10,5 cm. Po uříznutí zapadne dlaždice krásně na své místo.
Tip: Při řezání betonové dlažby, nezapomeňte pravidelně čistit nádobu a měnit vodu.
Zapískování dlažby a hutnění vibrační deskou
Když byla dlažba kompletně položena včetně všech dořezů, přišlo na řadu zapískování a hutnění vibrační deskou s gumovou podložkou. Pro zapískování jsme kupovali suchý, pytlovaný křemičitý písek, kterým jsme nejprve důkladně vyplnili všechny spáry a současně zachovali také dostatečné množství písku na dlaždicích. Ve stavebninách jsme si půjčili vibrační desku s gumovou podložkou a pustili se do hutnění ve všech možných směrech.
Hutnění bylo posledním krokem v realizaci parkovacího stání u e4 domu svépomocí. Tímto je za námi série věnovaná úpravám okolí domu, tedy terasy, chodníků a parkovacího stání.