Rozhovor s Davidem: Chvílemi byla stavba i zábava, ale práce kolem domu nikdy nekončí

Autor: Tereza Malinová (redakce) (51 příspěvků)
13. 10. 2024
14 komentářů
Rozhovor s Davidem: Chvílemi byla stavba i zábava, ale práce kolem domu nikdy nekončí
Redakční článek

David je vítěz naší letní fotosoutěže, ale také svépomocný stavebník, jak se patří. Na svém domě, který nedávno dokončil nedaleko Prahy, dělal téměř vše svépomocí, dokonce si řezal i některé trámy na střechu. Většinu rozhovoru jsme se tak věnovali stavebním činnostem. Prozradil nám ale také, že s rodinou vyrazí za výherní poukaz na netradiční místo.

Na domě bude stále co dělat

Postavil jste patrový dům z cihel HELUZ o zastavěné ploše 160 m2 nedaleko Prahy, jak jste na tom nyní? „Začali jsme stavět v létě 2021 a nyní již bydlíme necelý rok, ale ještě nás čekají různé dodělávky. Například nemáme interiérové dveře, zatím máme závěsy. 😊 Nastěhovat jsme se stihli těsně před narozením syna.

Pocházím z domu, vyrůstal jsem na vesnici a v bytě si život nedovedu představit. Pořád něco vymýšlím a kutím, to bych se asi unudil. Práce na baráku nebudou nikdy hotové, stále bude co dělat.“

Mám rád moderní věci

Vzhlede k tomu, že má David rád moderní technologie, nechal dům řídit chytrou domácností. Systém si sám zapojil. „Musel jsem si vše nastudovat na fórech a v technické dokumentaci. Systém jsem zprovozňoval až po narození syna, tak jsem to dělal vždy večer až do dvou do rána. Je pravda, že jsem byl trochu bezradný, když jsem viděl všechny ty kabely, které visely ze stropu technické místnosti, ale dal jsem to. Jejich délka je asi 5 km."

Rozhovor s Davidem: Chvílemi byla stavba i zábava, ale práce kolem domu nikdy nekončí
Reklama

Náš dům řídí chytrá domácnost

„Systém ovládá kompletně celý komfort domu. Když například v koupelně stoupne vlhkost, zintenzivní se větrání, dokud vlhkost opět neklesne. Zároveň systém kontroluje CO2, když je ho doma moc, zapne se větrání. Když jsme pryč, výkon se sníží, aby se jen zlehka větralo.

Systém ovládá to samozřejmě i topení v domě. Vzhledem k tomu, že máme podlahové topení, setrvačnost domu je tak velká, že teplota je skoro všude stejná a není potřeba nastavovat teplotu zvlášť v místnostech. Má pod kontrolou také kompletní osvětlení v domě. Intenzita kopíruje pohyb slunce během dne. Navečer světlo utlumuje a ztepluje se i barva světla, v noci je utlumeno na minimum, svítí jen orientačně.“

S chytrou domácností jsme spokojeni

„Systém chytré domácnosti je napojen také na žaluzie, které ale ještě budeme pořizovat. Žaluzie budou řízeny azimutem, takže v zimě se budou samy otevírat, když bude svítit slunce, tak aby došlo k solárním ziskům. V létě zase naopak. Máme také nádrž na dešťovou vodu, kterou splachujeme, systém chytré domácnosti nám hlídá její hladinu. Funguje také jako zabezpečovací systém, díky pohybovým čidlům. S chytrou domácností jsme zatím spokojeni.“

Fasádu musíme stihnout do zimy, máme ale málo lešení

„Dům jsme stavěli z cihel Heluz 30 cm a máme zatepleno 20 cm šedým polystyrenem. Aktuálně máme hotové dvě strany fasády. Nemáme tolik lešení. Polystyren jsme kotvili sami, fasádu taháme s jedním pánem, na lepidlo nejsem tak dobrý. Musíme ale nasadit tempo, abychom ji dodělali do zimy.“

„Kromě fasády nám tedy chybí ještě dveře a venkovní žaluzie. Pak už nás čeká úprava zahrady. Tam bude práce zase vidět - na rozdíl od dokončovacích prací v domě.“

Reklama
Rozhovor s Davidem: Chvílemi byla stavba i zábava, ale práce kolem domu nikdy nekončí

Kromě oken a omítky vše svépomocí

„Na domě jsem dělal kromě oken a vnitřních omítek vše svépomocí. Na velkoformátovou dlažbu jsem si ale také netroufnul. 

Pomáhala mi partnerka, táta s bráchou a kamarádi. Informace o stavbě svépomocí jsem čerpal z videí Svépomocí.cz. Ty reflektují české standardy stavebnictví, americká videa jsou samé dřevostavby. Okoukával jsem také cizí stavby, případně jsem potřebné věci probral se známými.“

Řezal jsem i trámy z kulatin

„Se strejdou, který je tesař, jsme dělali střechu. Některé trámy jsem dokonce řezal z kulatin. V rámci úspor jsem je sehnal od staršího pána, vyřezal je a dal na střechu. Ceny dřeva totiž během války na Ukrajině vystřelily. Chtěl jsem ušetřit, ale nakonec při porovnání času ta úspora nebyla moc velká.“

Reklama

Činnostmi svépomocí jsem ušetřil dva miliony

„Odhaduji, že stavbou svépomocí jsem ušetřil určitě dva miliony. Mám srovnání s kamarádem, který si obdobně velký dům víceméně nechává stavět, a i když je tam časový posun a inflace, dostávám se na tuto částku.“

"Chvílemi je stavba i zábava a člověk má dobrý pocit sám ze sebe, že tady po něm zůstane něco hmotného."

Komplikace během stavby

„Nějaké problémy během stavby se objevily. Například když jsme  betonovali věnec a obetonovávali jsme stropní panely Spirolly, tak nám vystřelilo bednění. Chvilku jsme honili beton, ale dobře to dopadlo. Také jsme dali kleštiny na střeše o 10 cm níž, takže jsme je museli předělávat. Nebo jsem musel přebrousit podlahu kvůli odpadu, aby nám vyšla volně stojící vana.“

Rozhovor s Davidem: Chvílemi byla stavba i zábava, ale práce kolem domu nikdy nekončíRozhovor s Davidem: Chvílemi byla stavba i zábava, ale práce kolem domu nikdy nekončí

Hrubá stavba odsýpala, oprava sádrových omítek byla nekonečná

"Hrubá stavba pěkně odsýpala, byl to začátek a my plní optimismu, práce na domě byla vidět. Také malování mi přišlo jako fajn činnost, půjčil jsem si stříkací stroj a za víkend jsem udělal celý dům." Jak to vypadalo u Davida v době hrubé stavby se můžete podívat na tomto videu.

"Za to nekonečná pro mě byla oprava sádrových omítek, kterou jsem prováděl dva měsíce o víkendech a po práci. Výběr firmy na sádrové omítky se úplně nepovedl. Pamatuji si, jak jsem zpocený v létě pracoval obalený prachem."  

Je něco, co byste udělal na domě jinak?

"Projekt vznikal již před delší dobou, samozřejmě se mi už líbí zase trochu jiné věci, jako barvy apod., ale kdybych to pořád měnil, tak bych dům nikdy nedodělal, dispozice je fajn. Možná garáž bych příště realizoval mimo dům. Jinak jsme spokojení. Jsem pyšný na dům jako celek."

Stavba domu svépomocí vyžaduje veškerý volný čas

"Do stavby bych šel znovu, kdybych měl čas. S ohledem na narození syna jsem dům dostavěl akorát. Tempo stavby není závratné a vyžaduje váš veškerý volný čas, to si pak člověk děti ani neužije a celá péče je na partnerce."

Nebojte se pustit do stavby svépomocí

„Stavebníkům bych vzkázal, ať se stavby nebojí a jdou do toho. Nic na tom není. Na internetu je spoustu informací a postupů. Systémy jsou odladěné, třeba u broušených cihel, vše podstatné je popsané v technických návodech.“

Rozhovor s Davidem: Chvílemi byla stavba i zábava, ale práce kolem domu nikdy nekončí

Stavíte nízkoenergetický dům, žádal jste o dotace?

„Původně jsme měli v plánu žádat o dotace, ale ta pravidla se během stavby zase změnila a na dotaci již nedosáhneme. Nyní se parametry pohybují v úrovni pasivních domů. Museli bychom udělat investice, které se nám ale nevrátí.“

Kam vyrazíte na dovolenou za výherní voucher?

Jako vítěz naší FOTOsoutěže, dostanete voucher v hodnotě 3500 Kč od Amazing Places. Už víte, kam pojedete? „S partnerkou jsme si říkali, že bychom chtěli zkusit glamping (luxusní kempování), nějakou samotu. Vzali bychom i pejska a jeli bychom všichni i se synem.“ 

Děkujeme Davidovi za rozhovor, gratulujeme k prvnímu místu a přejeme, ať se dovolená vydaří!

Máte postaveno? Udělejte s námi rozhovor o své stavbě, napište na email Tereza@svepomoci.cz

Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Tereza Malinová (redakce) (51 příspěvků)
Další články autora:
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací

japova5514. 10. 2024 10:31:38

tak to jsem nevědela že se dá během stavby naplánovaného nízkoenergetického domu změnit stavba na pasivní dům :D tenhle článek se nm celkem hodí teď pomaly před stavbou nášho domku :)

dalo919815. 10. 2024 12:58:04

Jako já si to touto cestou umím představit, stačí tam pozměnit několik prvků na lepší. Horší by to bylo asi opačně :D Když jsem začínal stavět tak jsem taky takhle sjížděl různe články o stavbách, ale hlavně o materiálu. A pak ještě tyto reální skušenosti.

Oto Smetana16. 10. 2024 9:48:24

Pasivní - nízkoenergetický není to jedno? Jako nevím proč bych šel až do pasivu. Vystačím si úplně v pohodě i s nízkoenergetickým domem. Jediné co bych podotknul je, že tak či onak bych volil jako materiál Heluz cihly. S nima se to dá dosáhnout lépe a jednoduše.

janok17. 10. 2024 9:42:30

No není to jedno :D Je to rozdíl co se spotřeby energií týče. S tím materiálem máte pravdu. Když se použijí ty cihly plněné tak pak není o čem při pasivu. Samozřejmě že to zahrňuje i více aspektů, no tohle je základ.

hutta418. 10. 2024 11:11:08

Jo ty Family 2v1 jsou podle mně úplná topka. Nemám jim co vytknout, vždyť v podstatě přeskočíš celou práci se zateplováním protože tady už to zateplení je.

Marek Šeller21. 10. 2024 9:55:38

Tak ono v podstatě je to možné i při neplněných cihlách, no chápu co tím chceš říct. Celkově se zateplení nevyplácí, jelikož čase degraduje a o mechanickém poškození ani nemluvím.

zbynda24. 10. 2024 9:41:35

Ano při takové 44 nebo 50 cihle to zateplení nepotřebuješ, no skus to udělat při Ytongu nebo Porfixu..Tam už jsou neni takové dobré tepelnoizolační vlastnosti a to zateplení tam prostě potřebné je.

jaro1mir25. 10. 2024 7:12:14

A právě proto je důležité vybírat materiál pečlivě a zvážit všechny možné preference. Já bych do porobetonu nešel ani za nic. Je to čistá křída. Za to cihla ta tu byla už od nepaměti skrz perfektní tepelnoizolační vlastnosti. A když ji navyše výrobce pořád inovuje, tak tam není o čem pochybovat :-)

RomanK6. 11. 2024 19:45:02

Co myslíte tím že pořád inovuje? Vždyť cihla je prostě cihla :-D Jako chápu že doba jde vpřed, no celkem si to neumím představit a to mm taky cihlový dům.

KubaCert 7. 11. 2024 9:10:18

No přesně tak je to mysleno, doba jde vpřed a materiál taky. Vždyť když si vezmete jak cihla vypadala kdysi (a to již téhdy byla kvalitní) a jak vypadá dnes? Navyše různé doplnkové cihly nebo překlady. Heluz například posledně takhle vylepšoval tepelno-izolační vlastnosti u roletových překladů aby bylo zabráněno tepelním mostům.

houpo14. 11. 2024 13:29:51

tepelní mosty - to je snad hrůza dnešní doby když se jedná o jednovrstvé zdění :D když to někde spomenu anebo čtu tak je to hned jako první argument proč ne.

japova5519. 11. 2024 9:58:35

No někdo je mít může a někdo zas nemusí. Tam jde spíš o to jestli umí někdo stavět a jestli ne. Od toho se vše odvíjí a ne od volby materiálu nebo typu stavby :-)

lukasouny20. 11. 2024 9:07:21

Ale ano závisí i od materiálu. To je přece gro celé stavby. Je rozdíl jesli chcete mít dom z betonových tvárnic nebo z cihly nebo ze dřeva. Další věc je jestli chceš dům zateplit nebo ne. Samozřejmě že je důležité i samotné provedení celé stavby, no s porfixem nebo ytongem nedosáhneš takové kvality bydlení jako s cihlou.

dalo919821. 11. 2024 10:16:35

Souhlasím. No druhá věc je i jakou tu cihlu použiješ. Někdo si může myslet že vždyť je to cihla a jde jenom o značku. Jako v podstatě jo jde o značku, ale taky o tu kvalitu té značky respektivě výrobce.