9.část: Příjezdová cesta - štěrková skladba pro zámkovou dlažbu

Autor: Karel a Vendy (11 příspěvků)
Kategorie: Rekonstrukce domu
29. 8. 2024
0 komentářů
9.část: Příjezdová cesta - štěrková skladba pro zámkovou dlažbu
Příspěvek stavebníka

Přístup na stavbu pro nákladní auta a bagry v ideálním stavu není samozřejmost.

Příjezdová cesta

Při koupi pozemku jsem byl spokojen s přístupem na pozemek z příjezdové komunikace 3. třídy tak jak byl - travnatý bez zpevnění. To se ale vlivem více faktorů ukázalo jako nevyhovující.

Travní porost má výhodu v tom, že se neboříte v bahně při průchodu suchou nohou. Stačí ale kratší, deštivé období a jeden dva průjezdy těžké techniky a bláto lítá při prokluzu i několik metrů daleko. Při přípravách na realizací drenáže jsem si nechal dovézt několikrát štěrk frakce 16/32 kde jeden 10tunovej náklaďák dovezl cca 10tun štěrku. Tedy 20tun na kolech už na travnatou cestu je moc když není sucho. Vjezd přestal sloužit.

Plán

Od brány k cestě je mírný sklon využitelný pro odvod povrchové vody to cca 8 metrů a šířka obdobně cca 10metrů pro pohodlný nájezd k bráně z obou směrů. Rozhodl jsem se pro realizaci zámkové dlažby na klasickou štěrkovou skladbu s chodníkovým obrubníkem po stranách.

Doporučuji si projít katalogový list a doporučenou skladbu materiálu pod dlažbu několika výrobců a vybrat skladbu která bude pro Váš účel vyhovující. Je třeba určit nosnost, tedy kolika tunové zatížení je třeba aby zámkovka snesla. Čím lepší podklad tím menší propadaní a problémy do budoucna.

Tloušťka dlažby se rovněž voli dle plánovaného zatížení a doporučuje se interval 6-8cm pro auto a občasný náklaďák.

Reklama

Realizace první část - štěrková skladba

Kladívko, provázek, vodováha, dřívka na provázek. Od brány k příjezdové cestě jsem si natáhl provázek abych jasně vytýčil prostor dlažby. Provázek jsem dal do váhy a změřil si sklon. Pak sem provázek dal do cíleného sklonu. Bagrista, který v lokalitě působí a již se mi osvědčil mi strhnul 30-40 čísel zeminy, což jsem mu průběžně kontroloval pro usnadněni a minimalizace opakovaného kopání.

Dospod výkopu jsem si nechal dovézt 12tun hrubého štěrku 32/64, který mi bagr rovnou rozhrnul a srovnal. Na náklaďák, který dovezl štěrk rovnou bagr naložil zeminu, kterou jsem udal do vedlejší vesnice někomu, kdo ji potřeboval hodně na zavezení nerovného pozemku.

Takto srovnaný hrubý štěrk s nájezdem a výjezdem ze zbytku 16/32 stěrku pro umožněni průjezdu je aktuální stav, který mi funguje jako suchý, nebortivý a hlavně neblátivý příjezd. Jak jsem psal, nájezd u brány a také na druhé straně u silnice jsem přihrnul štěrkem, a ještě dosypal zbytkem štěrku 16/32, tak aby se dalo i osobním autem najet a vyjet.

Bagr (pásový) to ještě mnohokrát přejel, takže došlo i k menšímu hutnění. Další fáze jsou v plánu až po dokončení prací, které vyžadují těžkou techniku a průjezdy techniky s 10+ tuny.

Po realizaci zbytku vjezdu tedy i zámkovky jej zdokumentuji a bude pokračování :) .

 

Doporučuji najit kompromis ve skladbě štěrkového podloží jelikož více vrstev znamená lepší stabilitu ale hlavně i více frakcí s více dopravou a "o peníze jde často až v první řadě" krom ceny štěrku a vicero hutnění.

Reklama

Náklady

Název položkyCena
výkop 40cm zeminy bagrem
2 500 Kč
štěrk 32/64 (12 tun)
5 500 Kč
doprava štěrku
1 000 Kč
nakládka a odvoz zeminy z výkopu vjezdu (cca 20tun)
3 000 Kč
Celkem12 000 Kč

Galerie

Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Karel a Vendy
Karel a Vendy (11 příspěvků)
Další články autora:
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací