Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Autor: Drakovci (37 příspěvků)
Kategorie: Garážová vrata
7. 3. 2022
22 komentářů
Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka
Příspěvek stavebníka

Pojezdová brána a branka, aneb železné dobrodružství

V tomto příspěvku vám popíšeme naši zkušenost a kus řemeslné svépomocné práce, kterou jsme odvedli na naší pojezdové bráně a brance. Než jsme se pustili do našeho železného dobrodružství, tak jsme se snažili oslovit regionální firmy s požadavkem na zhotovení pojezdové samonosné brány. Pro nedostatečný prostor pro odsuv brány stranou jsme byli limitováni rozměrem. Možná, že by tento nedostatečný prostor šel řešit dodatečným závažím na zasouvanou stranu, ale my jsme tento problém nakonec vyřešili použitím systému teleskopické brány. Pojezdový teleskopický mechanismus je dražší, ale umožní vám bránu zasunout do daleko menšího prostoru, neboť brána je složena ze dvou částí, které se zasunou za sebe. Výhodou tohoto provedení je i rychlost otevření/zavření brány.  Na naši poptávku nám nakonec s tímto provedením zaslala cenovou nabídku jen jediná firma. Bohužel cena byla nad naše očekávání (více než 90.000,- Kč), ale větší problém byl v použití jednoduchého RTS motoru, který nešel zapojit do plánovaného systému chytré domácnosti. Na dotaz, zda nejde jejich nabízený motor nahradit motorem od Somfy s io funkcí, tak nám odpověděli, že tento typ neznají, což nás dost překvapilo. No nic, po spočítání potřebného železného materiálu, včetně teleskopického posuvu, motoru a dalších komponent brány nakonec padlo odvážné rozhodnutí, že se do stavby pojezdové brány pustíme svépomocí.

Jízda s jekly

Velice dobrodružnou výpravu jsme podnikli z důvodu finančních úspor za dopravu do cca 50km vzdálených Pardubic, kde jsme měli objednané šestimetrové obdélníkové jekly 60x40mm tloušťky 3mm. Jelikož jsme si trasu naplánovali dopředu a věděli jsme, že nás na cestě nepotká mnoho zatáček, tak jsme se pro odvoz vypravili naším kombíkem s malým přívěsným vozíkem. Skladníci na nás při vydávání objednaného materiálu koukali trochu překvapeně, kam že ty dlouhé jekly chceme uložit, ale když viděli, jak jsme se s tím popasovali, tak nakonec uznale pokyvovali.

Základ jízdy s takto naloženými jekly, které vedly z kufru kombíku, přes vozík s více než metrovým přesahem za něj bylo, nezatáčet v ostrých poloměrech a do zatáček najíždět jako s návěsem. S pootevřeným kufrem a naraženými kulichy jsme se vydali zpět k domovu. Hned na prvním kulaťáku jsme si naše předpoklady ověřili, že fungují  i v praxi. Jekly se v kufru kombíku při zatáčení volně pohybovaly a dle potřeby vybočovaly ze strany na stranu. Vše naštěstí s rezervou, která byla potřebná pro zatáčení. Většina cesty vedla po dálnici, takže kromě větrného zážitku a trochu omrzlých palců vše proběhlo bez problémů.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka
Reklama

Měříme, řežeme a vaříme

Pojezdový teleskopický mechanismus nám zdarma doručila zásilková firma, kdy si řidič jen trochu stěžoval na větší hmotnost zásilky. Robustnost a kvalita zpracování pojezdového mechanismu od české firmy Cais byla ohromující.  Součástí pojezdu byly i masivní podvozky, které přijdou upevnit do betonové základny a na jednu z kolejnic. Tyto podvozky umožní snadný pohyb kolejnic pojezdu.

Součástí montážního návodu teleskopického pojezdu brány, jsou i potřebné rozměry konstrukce samotné brány, která se následně připevní ke kolejnicím.

Dobrodružně dovezené jekly jsme si rozměřili a elektrickou bruskou za pomoci řezných kotoučů nařezali na potřebné díly. Jako první před svářením jednotlivých dílů, bylo připevnění pojezdové kolejnice k jeklu za pomoci nýtovacích matic. Přiložili jsme pojezdové kolejnice k jeklům a označili si budoucí otvory, do kterých jsme po odvrtání namontovali za pomoci jednoduchého přípravku přiložené nýtovací matice. Dodanými šrouby jsme do těchto matic v jeklech připevnili kolejnice.

Reklama

Jak osadit nýtovací matice bez speciálního nářadí vám poradí například toto video.

Reklama

Po oprášení znalostí ze svářecího kurzu ze střední školy jsme začali následně jednotlivé díly svářet invertorovou elektrodovou svářečkou. Po svaření celých polí a nakonec i přivaření vodící kolejnice k jeklu jsme přiložili ze strany jeklu pojezdový hřeben, který bude sloužit k posuvu brány. Zase jsme si vše rozměřili a vyvrtali další otvory, do kterých opět přišli nýtovací matice. Do těchto matic přes šrouby bude následně připevněn hřeben pro posuv.

Skládačka, aneb jak to funguje

Trochu jsme se zapotili, než jsme pochopili systém teleskopického posuvu, ale při složení systému dle návodu nám vše došlo a obdivovali jsme jednoduchost provedení. Jako první bylo dle návodu přesně upevnit podvozky do betonové základny. K jejich upevnění jsme použili navrtání šroubovacích rozevíracích kotev do betonu, kdy maticemi jsme přitáhli tyto dva podvozky pevně k zemi. Další dva podvozky jsme přišroubovali k nosné kolejnici. Na pevně připevněný podvozek jsme nasunuli jedno z polí brány. Do podvozku na tomto poli jsme zasunuli druhý díl. Dále stačilo do kolejnice prvního dílu připevnit otočná kolečka, ve kterých vede ocelové lanko, které je připevněno k podvozku na základně a tvoří tak smyčku. K tomuto lanku je následně přichycen druhý díl brány, který je při pohybu ozubeným hřebenem tímto taky současně posouván. Na hřebenový posuv jsme připevnili dorazy pro motor. Upevnili na zabetonovaný sloupek držák na vodící kolejnici na vrchu pole a nasadili ji na něj.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Manipulace se svařenými poli už byla o něco složitější, neboť každé  jednotlivé pole nabralo na své váze, kdy po nátěru kvalitní barvou na kov Zinorex a připevnění dřevoplastových plotovek jsme se dostali na konečnou váhu na 150kg jednoho pole.

Motor a elektrické zapojení

Pro pohon pojezdové teleskopické brány jsme objednali chytrý motor Somfy Elixo 500 3S io. Tento motor je kvalitní, silný (zátěž do 500kg) a rozumí si se systémem Tahoma, který nám ovládá garážová vrata, venkovní žaluzie, či chytrý zámek o čemž jsme psali v tomto příspěvku.

Pohonnou jednotku jsme usadili na připravené kotvy v betonové základně a propojili připravenou kabeláž. Zapojení jednotlivých kabelů bylo díky manuálu jednoduché. Kabely jsme měli označené a tak jsme věděli, který patří k jaké fotobuňce a jaký patří pro osvětlení majáku s anténou. Po připojení napájecího kabelu, jsme mohli začít s programováním motoru.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Programování motoru a dálkových ovladačů dle manuálu výrobce bylo už jen třešničkou na dortu. Nejprve stačilo, aby si motor při dvojitém otevření a zavření osahal koncové polohy (dorazy) brány a následně již mohl provádět manipulaci automaticky. V nastavení motoru si můžete navolit požadované funkce, které má brána plnit. V menu motoru si můžete zvolit co má brána dělat při detekci překážky na fotobuňkách, jakou rychlostí se má otevírat/zavírat. Citlivost na překážku při otevírání/zavírání. Rozsah otevření brány pro pěší, či funkci automatického zavření po určité časové prodlevě apod. Pohonná jednotka je napájena z domovního rozvaděče 220V, přičemž samotný motor je poháněn 24V napájením a je vybaven záložním zdrojem, který v případě výpadku proudu umožní ještě několikrát otevření/zavření brány.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Bylo pro nás velikou úlevou, že jsme tuto náročnou svépomocnou operaci zvládli a pojezdová brána funguje, tak jak má a jak jsme si představovali, přičemž si myslíme, že se nám povedla i po estetické stránce. Na druhou stranu musím uznat, že uspořené peníze jsme si tímto řádně odpracovali.

Výroba branky

Výroba branky oproti pojezdové bráně už byla hračkou. Z jeklů jsme opět svařili jednoduchou konstrukci branky, tak aby nám přesně pasovala do prostoru mezi betonové tvarovky. Jako zámkový mechanismus jsme do jeklu navařili zámkovou krabici, do které stačí osadit jen zámek s vložkou a klikou.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Celou konstrukci stačilo potom navařit k zazděným pantům. Po natření barvou a připevnění plotovek jsme do sloupku přivrtali protikus zámku. Po zkompletování čelního oplocení s pojezdovou bránou a brankou nám zbývalo už jen odstranit provizorní stavební oplocení.

V příštím příspěvku budeme pokračovat naším svépomocným položením obrubníků a zámkové dlažby.

Náklady

Název položkyCena
barva+plotovky
3 500 Kč
betonová základna a vodící sloupek
2 500 Kč
motor a ovládání brány + hřeben
13 200 Kč
kamenný koberec na základnu
800 Kč
teleskopický posuv pro bránu
25 000 Kč
jekly, zátky, zámek, panty
9 900 Kč
Celkem54 900 Kč
Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Drakovci
Drakovci (37 příspěvků)
Další články autora:
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací

A King29. 3. 2023 11:31:18

Chtěl bych se prosím zeptat, zda máte ty nýtovací matice použity k přichycení C profilu pro pojezd (na obr. je vidět jejich použití jen u namontováného ozubeného hřebenu) a jelikož ta matice po zanýtování vyčnívá přes profil, tak nemůže sedět C profil na jeklu horní konstrukce. Je to dostatečně pevné? Podle návodu CAIS by se měly vyřezat závity do jeklu, ale použili jste jekl silný 3 mm, což je dost málo pro vyříznutý závit. Jak ten jekl má být silný podle návodu CAIS netuším, neb se zřejmě podrobný dostane až po zakoupení CAIS stavebnice?

Drakovci

Drakovci29. 3. 2023 12:37:30

Ano nýtovací matice jsem použil na jekl k přichycení C profilu (pojezdová kolejnice), protože byly přibaleny k pojezdu, viz odkaz. https://www.azpohony.cz/cais-follow-me-4-25-teleskopicka-samonosna-posuvna-brana-do-4-25-m/p1878?v11878
Po utažení šroubů přes C profil do matic sice vznikne malá mezírka, ale spoj je opravdu pevný a nevím, že by výrobce chtěl řezat do 3mm jeklu závity. Jen přeci jekl sedí na kolejnici, která nese celou váhu, takže spíš jde o fixaci.
Posuvný hřeben a nýtovací matice k montáži hřebenu jsem přikoupil mimo objednávku pojezdu.
S montáží jsem postupoval dle návodu a jekly jsou dle požadavku manuálu, viz. obrázek. -)

Honza S.29. 3. 2023 12:46:56

Ještě doplním, že se jedná o zapuštěné nýtovací matice, které byly součástí dodávky od CAIS. Když se dobře utáhnou, tak vůbec nevyčnívají (viz. obrázek). Tím, že se jedná už o velké matice, tak jsem si koupil nýtovací kleště (okolo 1.500) a šlo to úplně v pohodě. Variantu bez kleští jsem zkoušel, ale utahování šlo dost ztuha a nepodařilo se mi to dobře nalisovat.

Honza S.29. 3. 2023 12:48:26

ještě obrázek

Drakovci

Drakovci29. 3. 2023 13:04:40

Bylo to trochu dřiny, ale šlo to. Jen přeci se mi nechtělo na těch pár matic kupovat kleště, nebo nástavec na vrtačku. :-)
https://www.nako.cz/13728-fortum-4770654-nastavec-nytovaci-do-vrtacky-na-nytovaci-matice-m3-m10.html#!prettyPhoto

A King30. 3. 2023 12:31:39

Děkuji i za zaslaný odkaz, kde je česky uvedeno, co je obsahem sady - webové stránky výrobce jsou bohužel v tomto dosti chabé. Nicméně ani na zaslaném odkazu nikde nejsou uvedeny 2 pojezdové vozíky, které jsou pro tu rychlejší část druhého dílu brány a namontovány na tu pomalejší část. Jsou tam uvedeny jen vozíky pro montáž k betonu. Kotevní rozpěrné šrouby do betonu byly dodány se sadou, či se musí koupit zvlášť? Pokud zvlášť, tak tyto šrouby máte jaké délky? Podle toho, co jste napsali, tak předpokládám, že se sadou byl dodán podrobnější návod, než co lze najít na internetu. Bohužel tam je i jen uvedeno, že sada obsahuje "Set speciálních komponent", kde je pak zřejmě to vše, co není uvedeno jednotlivě. Snad bohužel až po zakoupení, bude to u zboží uvedeno tak, aby se vůbec dalo zkontrolovat, že je zakoupená sada kompletní. Ještě by mě zajímalo, jak velký přesah může mít brána za hranicí max. průjezdného profilu 4,25 m, kde je umístěn doraz, možná to je i v tom návodu až se zakoupenou sadou. Děkuji

Drakovci

Drakovci31. 3. 2023 9:03:33

Ano máte pravdu v popisu vozíky nevidím, ale byly součástí. Zde je případně prodejce s lepší cenou, tak se ujistěte, že to tak je.
https://www.probrany.cz/cais-follow-me-4-25-sada-komponentu-pro-teleskopickou-branu--prujezd-4-25m-vaha-325kg/?gclidCj0KCQjwiZqhBhCJARIsACHHEH9-ZvZhONaPigQliI1EPfMshIqyPD5NqHHJqK00JpNoXDHCfnENT94aAnehEALw_wcB
Kotevní šrouby do betonu jsme dokupovali dodatečně a myslím, že byly 20cm dlouhé (průměr 10mm).
Dodaný návod byl včetně textu, ale již si moc nepamatuji, jak moc podrobný a bohužel po montáži jsem jej vyhodil.
Jestli myslíte přesah jeklové konstrukce před pojezdovou kolejnici, tak si myslím, že tam při dodržení hmotnosti asi možný bude, protože doraz a kolečko je na pojezdové kolejnici, problém spíš vidím v dojezdové kapse pro doraz.

Drakovci

Drakovci31. 3. 2023 9:13:38

Zde jsme koupili hřeben a motor Somfy.
https://www.vseprovrata.cz/hrebeny/ozubeny-nylonovy-hreben-s-6/

zofyozo22. 11. 2022 9:24:40

Mate to krasne, ta brana vypada fakt stabilne a verim ze vydrzi dlouha leta, tady se fakt vyplati investovat do kvalitnich materialu.

Honza S.4. 4. 2022 10:23:05

Zdravím, Vypadá to moc pěkně. Během května plánujeme něco podobného, akorát si vrata necháme svařit u známého (svářet jsem zkoušel jednou a byla to celkem čuňárna :D).

Akorát jsem se chtěl zeptat na pár věcí, které mi vrtají hlavou:
V jakém místě toho betonového základu mám udělat přípravu na elektro (vzdálenost od vnitřní strany plotu)? Mám obavy abych to neudělal mimo budoucí motor, protože pak už se to bude blbě předělávat.
Jaká všechna elektro příprava je potřeba. Aktuálně mám vyvedené napájení z baráku. Předpokládám, že je ještě potřeba nachystat dvoulinku k fotobuňce a pro maják. Ještě něco je potřeba?
Jaká je mezera od toho zákl. betonu k spodní straně brány (kótu jsem návodu nenašel)? Ptám se z důvodu, protože silnice vede podélně do svahu a brána bude v nižším místě (zásadní převýšení to není). Základ tak budu muset možná zabetonovat trochu výše, abych na druhé straně nedrhnul o zem. Zároveň, ale nechci, aby mi tam vznikla zbytečně velká mezera.

Jinak teleskopický posuv budeme mít od stejného výrobce.

Moc děkuji za pomoc.
Honza S.

Drakovci

Drakovci4. 4. 2022 12:21:16

Sváření chce sice trochu praxi, ale v případě sváření takhle jednoduché jeklové konstrukce se není tolik čeho bát. :-)
Přípravu elektřiny (napájení) jsme odhadli podle umístění podvozků dle PDF plánu. Důležité je vést kabely a kopoflexku kolmo vzhůru, aby si ji člověk nechtěně neprovrtal při upevňování základny motoru kotevními rozpěrnými šrouby.
Při natahování dvoulinek jsme zapomněli, že k jedné fotobuňce vedou dvě dvoulinky (čtyřlinka), neboť motor fotobuňkami provádí autotest (ověřuje funkčnost fotobuněk). Zapojeny jsou bez autotestu pouze v režimu BUS a jejich funkci ověřuje buď náš pes, nebo my. :-).
Pak už jenom napájecí kabel (dvoulinka) do majáku a koaxiál k anténě v majáku.
Napájení máme vyvedeno přibližně viz. obrázek. ;-)

Drakovci

Drakovci4. 4. 2022 12:34:20

My moc prostoru pod bránou nemáme, ale v zimě to bylo bez problému. Základnu bych přizpůsobil potřebě terénu, přičemž není problém podložit ukotvené podvozky do betonu, například dodatečnou kovovou deskou, nebo v případě větší mezery navařit dodatečnou páskovinu z boku kolejnice. ;-)

Honza S.5. 4. 2022 7:18:03

Moc děkuji za rychlou reakci. Mně se právě líbí malá mezera, kterou máte pod bránou. Máme totiž menšího psa a byl bych nerad kdyby si mezerou pod bránou sám vyrazil na procházku.

Jinak můžu se ještě zeptat k motoru. Líbí se mi kompatibilita s chytrou domácností (máme venkovní žaluzie také s motory Somfy a tahomu plánuji v budoucnu). Ovládání brány pak probíhá pouze z telefonu v aplikaci Tahoma? Je možné mít třeba ještě v každém autě jedno dálkové ovládání? Ještě by se mi líbilo samostatné manuální tlačítko umístěné někde za dveřmi domu.

Drakovci

Drakovci5. 4. 2022 7:30:27

O ovládání brány (chytré domácnosti) jsme vše psali v tomto příspěvku. ;-)
https://www.svepomoci.cz/clanek/10421-stavba-domu-v-pandemii-25-chytra-domacnost
Vlastní zkušenost je, že z 90% používáme ovladače, protože je to nejrychlejší. Čas od času použijeme i telefon, abychom se ujistili, že je vše funkční pro potřebu použití v nouzi, např. při požáru. ;-)
Systém Somfy - Tahoma je sice dražší, ale funguje bez problémů, což máme ověřeno už téměř 1,5 ročním používáním. :-)

Michal12. 3. 2022 17:26:29

Pěkné, ty plotovky to je dřevo nebo kompozit (pokud ano odkud) ?

Drakovci

Drakovci12. 3. 2022 18:29:46

Jsou to dřevoplastové plotovka od Gutty. 😉
Článek o plotu a o nich. https://www.svepomoci.cz/clanek/10459-stavba-domu-v-pandemii-26-celni-oploceni-z-betonovych-tvarovek

zdenda11111. 3. 2022 14:19:15

Mohu se zeptat, jak vysokou tu bránu máte? V návodu jsem našel informaci, že maximální výška je 1,6m. Podle obrázků mi ta vaše přijde vyšší. Chci také stavět bránu a potřeboval bych výšku cca 1,8m.

Drakovci

Drakovci11. 3. 2022 16:54:44

I s kolejnicí má na výšku 165cm, samotná jeklová konstrukce má 155cm, takže spíš to zkresluje. Na betonových tvarovkách vidíte skutečnou výšku 180cm, kdy jich je 9 na sobě. 😉
Těch 180cm bych se nebál, protože je uchycena ve vodící kolejnici. Důležité je podle mě dodržet celkovou hmotnost, popř. ji pořádně zavětrovat,aby se nekroutila. Z těch jeklů, co to máme my, je to opravdu bytelná konstrukce. 😉

Drakovci

Drakovci11. 3. 2022 16:57:44

Nebo udělat vyšší sokl základny a tím ji dostanete výš. Mezera pod bránou bude vyšší. 😉

adam8. 3. 2022 13:37:39

Moc pěkné, nechcete přijet to udělat i u mě? :) Aktuálně dělám plot (druhým rokem), něco do toho vzlezlo. Nevím zda si troufnu na posuvnou bránu s pořádným základem.

Drakovci

Drakovci8. 3. 2022 17:39:09

Kdepak jedna zkušenost stačila, teď už jen radím jako pan Lorenc. :-)
Držím palce k úspěšnému dokončení. ;-)