Chata - rekonstrukce

Autor: czert (1 příspěvek)
Kategorie: Rekonstrukce domu
13. 5. 2019
19 komentářů
Dotaz

Zdravím. Jsem tu nový a nevím jestli jsem svůj dotaz vložil dobře. Chystáme se s přítelkyní o rekonstrukci chaty aby se v ní dalo bydlet trvale - je to montovaná dřevěná chata se základy, jestli někdo zná jedná se o Chatu DA - 21. Dělalo se to za komunistů na Slovensku. Jde nám o každou radu, jestli to má smysl, nebo zbourat a postavit novou? Zateplení - z venku polystyren, nebo vatu? Když se to takhle zateplí nebude se mezi zateplením a chatou srážet vlhkost? Vytápění? Nejvíce se nám líbi el, podlahové topení, v kombinaci s krbem, plyn tam neni a radiatory by zbytečny braly místo. Jde nám o zkušenosti, postřehy, rady a nápady. Není tam voda, takže počítáme s vybudováním studny - vrt, čerpadlo takže i rady se studnou vítáme. I řešení odpadu - čistička. Díky moc a rád zodpovím případné dotazy.

Pitr24. 5. 2019 8:46:00

Citace:Chystáme se s přítelkyní o rekonstrukci chaty aby se v ní dalo bydlet trvale
Dělám to velice nerad, ale docela dost si odporujete, na začátku jste jasně napsal, že budete objekt užívat k trvalému bydlení, a podle toho také odpovídáme, sotva vám zde někdo napíše, že je potřeba to a to, už je to jen chata a doslova napíšete: "A jinak pro mě to bude pořád chata, takže nic kolaudovat nebudu". Pro vás možná, ale... stavební zákon říká, že lze bydlet pouze v budovách určených kolaudačním rozhodnutím k trvalému bydlení. Což je podle původního sdělení, právě váš případ, ať se vám to líbí či nikoli. Stavba neodpovídá hygienickým normám, na trvalé bydlení, nízký strop, velikost místností možná též. Někoho bude zajímat, jak řešíte odpady, atd. Navíc, podle územního plánu, pravděpodobně oblast ani není určena k trvalému bydlení, ale rekreaci, což zpravidla u chatových osad bývá. Už jsem vám to napsal, jsou to dotazy hlavně na místní samosprávu, tedy obecní úřad, nikoli sem.
To jaká voda bude vytékat z čističky je otázkou. I čističku musíte vyvážet, odpad ekologicky likvidovat, zrovna tak jako septik, provádět pravidelný servis, jinak ty parametry budou dost vzdálené tomu, co deklaroval výrobce. O tom, zda můžete s touto vodou zalévat je opět dotaz na životní prostředí, ne sem. V chatových osadách nebyly tak velké pozemky, aby to bylo automaticky povolováno vždy. Je k tomu potřeba další nádrž několik m3, atd. .

czert22. 5. 2019 17:39:47

[left][/left]
Dobrý den, ano s tím počítam, píši studna myslím spíše vrt, a s cenou kolem 100 tis počítám.

Jiří Kubíček22. 5. 2019 17:33:48

Dobrý den, jen bych dodal, že předpokládám, že tazatel má na mysli vrtanou studnu. Když budu počítat veškeré výdaje a papírování (projekt, hydrogeologický posudek, veškerá povolení atd.), vrt alespoň těch 15 - 20 metrů a všechno zařízení kolem studny, jste dnes na ceně minimálně kolem 70 tis. za studnu, kdyby bylo potřeba delší vrt, tak i více, vůbec nejsou výjimkou studny za celkovou cenu 100 tis. a více.

czert22. 5. 2019 17:28:19

Děkuji za názor. Já nechci nic “načerno” Co jsem se ptal na stavebním tak na zateplení není potřeba nic mi sdělili. Jinak na studnu chtějí projekt, povolení, což není problém a ta čistička, myslel jsem že existuje taková která produkuje “čistou vodu “ na zalévání a tak. A jinak pro mě to bude pořád chata, takže nic kolaudovat nebudu jako rodinný dům, jen jsem chtěl radu a postřehy druhých. A k té ceně, nechtěl jsem detailní rozpočet, položky a tak, ale něco ve smyslu, půl milionu, milion,... 100m2 zateplení počítej třeba 50 tisic...

Pitr22. 5. 2019 14:57:26

Chtěl jsem dát prostor jiným, ale ještě reaguji. Není to papouškování podle odpovědi pana "su-minala", se kterým naprosto souhlasím, měl jsem tuto odpověď napsánu, jen jsem ji nechtěl odesílat dříve, a čekal jsem, co sem pošlete za foto.
Jenom v krátkosti, aby Vám zde někdo vypočítával cenu rekonstrukce, o tom dost pochybuji, pokud sem někdo hodí nějakou sumu, tak to bude asi stejně fundovaná informace, jakou Vám dá nějaká kartářka, když se jí na to zeptáte. Co se týče citové vazby na chatu, neměl by to být hlavní důvod k rekonstrukci. To, že sousedé mají čističku a vypouští to do jakéhosi trativodu, je na 99% bez povolení, nemluvě o kontaminaci spodní vody.To se Vám pak ta čistička může hezky prodražit, pokud na to někdo upozorní. Vše, na co se zde ptáte, byste měl dělat minimálně na ohlášení, a je věcí stavebního úřadu, jak rozhodne Musíte mít souhlasné stanovisko sousedů, aby se Vám nestalo, že Vás ohlásí právě některý z nich, jelikož se mu to nebude, z nějakého důvodu zamlouvat. A v zákoně je vyjmenováno dost důvodů jen si vybrat.
Stavební zákokn rozlišuje trojí režim,
a) stavba bez ohlášení, a bez stavebního povolení,
b) stavba s ohlášením
c) stavba se stavebním povolením.
Jaký druh žádosti budete v dané lokalitě potřebovat je dobré ověřit na příslušném stavebním úřadě, ale pokud některou se zamýšlených úprav zatajíte, jako je změna úžívání, nebo vzhledu, což zateplením docílíte, dále čističku, vrtanou studnu, dostáváte se do problému. Musím Vás upozornit na fakt, že i na ohlášení potřebujete plánek rekonstrukce. Některý stavební úřad je benevolentní, jiný trvá na maličkostech. Pokud Vám firma provádějící vrt řekne, že nepotřebujete povolení, protože udělají jen jakýsi zkušební vrt, je to nesolidní firma, které je třeba se vyhnout i na zkušební vrt je třeba povolení. Může se stát, že se sousedům ztratí voda, nebo budou tvrdit, že se tak stalo a budou požadovat nápravu. Zdánlivá maličkost, se změní v noční můru. Vody je všeobecně nedostatek a není problém, aby toho někdo "dobře" nevyužil, ve Váš neprospěch. To samé s likvidací odpadní vody z čistírny, na to potřebujete povolení, a trativod má svá přísná pravidla.
Platný stavební zákon pojem rekonstrukce, nebo rekonstrukční práce nezná, přesto se zákonná úprava na tento druh pomatuje. Stavební zákon zná "stavební úprava", kdy se jedná o změnu dotčené stavby, ale zachová se vnější půdorysné i výškové ohraničení stavby. Otázkou je změna užívání stavby, na trvalé bydlení. A tady bude chtít stavební úřad vědět, jak budete řešit vodu, odpady, atd. Nemluvě o souhlasném stanovisku sousedů. Stačí, aby některý ze sousedů se proti zamýšlené úpravě odvolal a je problém. Ryskovat, že to snad projde, ve Vašem případě, kdy zvažujete, aby to stálo co nejméně, může být ve výsledku hodně drahé, než-li stavba nová se vším všudy.
Pro pana "su-milana", reálné to je, ale ten trativod není levná záležitost, a záleží jak velký pozemek máte, takže se povoluje jen ve vyjimečných případech, kde není jiná možnost. Většinou se to povoluje jen na určitou dobu, například, než obec vybuduje kanalizaci, tam je to možná reálné, že povolení dostane. Vše záleží na místní samosprávě, na kterou ho v člávnku odkazuji.
Já jsem to napsal už minule, i když jsem tu chatu ještě neviděl, tato jek rekonstukci velice nevhodná a rekonstrukce se tak o dost prodraží, než-li velikostí podobná dřevostavba nová, nízkoenergetická. Povolení potřebujete na obě, tedy na rekonstukci i stavbu novou. Např. Výška místnosti by měla být 2,4 m a divil bych se, že hygiena bude akceptovat 2,1 m. Pro ten obklad (zateplením) je nevhodná skladba těch srubových kuláčů, hlavně jejich rohových přesahů, a uříznout je nemůžete, je to vazba, bez které by se stěny zbortily.

Mat22. 5. 2019 7:58:32

Myslím, že si zaděláváte i na problémy s úřady. Na výstavbu studny budete potřebovat povolení od speciálního stavebního úřadu a na čerpání vody vodoprávní povolení. Potom taky povolení na tu "čističku" s trativodem. Je to vůbec reálné? Doporučil bych jít se tam zeptat. Samozřejmě to můžete nechat být, ale s rizikem, že když na to nějaký pozorný soused upozorní, dostanete nejen pokutu, ale hrozí i odstranění stavby.

czert20. 5. 2019 19:11:23

Zdravím. Přidal jsem pár fotek pro lepší představu chaty. Doufám, že poslouží pro lepší představu. Změřil jsem i celkovou venkovní plochu pro zateplení, a vyšlo mi 100m2. Změřil jsem i okna s poslal do pár firem na nacenění. Ke zbudování studny mi studnař řekl, že je nově od tohoto roku potřeba projekt na studnu, má i s tímhle někdo zkušenost? Děkuji všem za rady.

czert17. 5. 2019 19:15:39

Zdravím. Děkuji za reakci a názor. Hledáme cenově rozumné bydlení, máme pozemek s chatou a i citivou vazbu k chatě. Zatím se rozmýšlíme, sháníme informace a rozhodujeme se. Předpoklad je co nejvíc věcí udělat vlastníma sílama. Zítra budeme na chatě tak můžu udělat fotky, zmeřit a zjistit více. Jinak chata má střechu hlíkový profilova ý plech. V podkroví je záklop ale kolik a jestli vůbec nějaká izolace tam je nevím - zjistím. Jinak k té vodě - to by jsme řešili vrtem studny, a ta čistička jsme mysleli takovou tu domácí čističku, a z ní trativod, co vím tak takhle nějak to mají i ostatní chataři. Odpady mám v plánu řesit, provrtáním se do sklepa - chata je skoro celá podsklepená - takže bych se to tam pokusil nějak vše napojit. Budu rád za další reakce, podněty co zjistit, nafotit, změřit. Nebo i váš hrubý odhad co by úprava k trvalému bydlení stála

Jiří Kubíček17. 5. 2019 14:54:36

Zdravím, s tím vším samozřejmě též souhlasím, o možnosti zateplení pomocí EPS a nutnosti dobré izolace v podlaze jsem se též už zmínil, tazatel dal přednost minerálu, takže jsme pak už jen řešili minerál a odpovídal jsem jen na otázky, na které se tazatel ptal. Též je jasné, že pokud je střecha bedněná, zateplení zevnitř, už u tak malého prostoru je celkem nemožné a bylo by potřeba provést nadkrokevní izolaci atd., ale k přesnější specifikaci všech ostatních ochlazovaných konstrukcí jsme zatím nedošli, ani ji tazatel zatím nezná.

Pitr17. 5. 2019 12:42:32

Dobrý den,
podle informací, které jste dal, je rekonstrukce na možnost trvalého bydlení, této chaty dost nevhodná. Je otázkou, zda to chcete jen jakési nouzové řešení, nebo na trvalo.Podobné chaty dělaly i České dřevařské závody. Výška místností je pouhých 211 cm a to bohužel před rekonstrukcí. Vůbec vám kolega neřekl, že zateplení se netýká jen obvodových stěn, ale hlavně stropu, kudy uniká nejvíce tepla a střechy. Střecha je dost náročná na dodatečné zateplení. A řešení lepší a kvalitnější je sundat střechu, a zateplovat zvenku, než-li nekvalitně zevnitř, bez kontra-latí..Obvodové stěny jsou až na dalším místě, dále pak stavební otvory (okna, dveře).
A tady je další problém, s již tak nesmyslně nízkou výškou místnosti. Na podlahové topení zapomeňte, není místo, protože musíte vytvořit další tepelnou izolaci pod topením, jinak budete topit do základů, jak sobě, tedy naprosto vyhozené peníze.
Pokud se vrátím k zateplení stěn (200 mm), tak minerální vata přes 700,- Kč za metr, kdežto polystyren do 300,- Kč. Nemluvě o ceně roštu, a stěrky pro minerál. U polystyrenu toto odpadá. Tenkovrstvou omítku laik lépe aplikuje na polystyren, jak na minerální vatu. Kolega vám radí tu nejdražší variantu. Ale zmínil jste se, že chcete levnější. Polystyren vás vyjde na 1/3 minerálu. Píšete, o případné nerovnosti stěny....ale právě polystyrenem tyto nerovnosti vyrovnáte, dobře se brousí, v případě nerovnosti. Jsou-li na stěnách kuláče či spíše půlkuláče, není možné aplikovat lepidlo, ale PU pěnu na polystyren přímo určenou. Té nevadí nerovnosti. Pokud je i toto nemožné, tak se desky připevňují talířovými hmoždinkami.
Těch pro a proti je na straně nerekonstruovat daleko více. Eklektické vytápění je z hlediska ceny energií nejdražší, a vyplatí se u nově postavené dřevostavby. Nejlevněji vás vyjde dřevo, tedy krbová kamna např. Kůrovec vám zajistí, že dřeva bude i v budoucnu dost :-). Dalším problémem jsou okna. Ty, které tam máte jsou okna zdvojená, šroubovaná, dost dobře netěsní, to jsou další tepelné ztráty objektu. Ty chaty nebyly stavěny, ani konstruovány k trvalému užívání, nemluvě o ceně energií před 50 lety a dnes.
Pokud máte pozemek, s tím, že je to jen provizorní řešení, nic proti tomu. Ale každá investice do provizoria se musí hodně zvažovat. Píšete o čističce. Jak chcete v této chatě řešit kanalizaci? Je to další a další investice do jakéhosi provizoria. Kudy povedete ve stěnách případnou vodu a odpady? Musíte udělat předsazenou stěnu ze sádrokartonu. Není zde voda, to je další problém, takže čistička je asi "hudba" budoucnosti. Na závěr, pokud je vaše situace, i finanční taková, že je to jediné možné řešení, asi nic jiného nezbývá, pokud jsou tam i jiné možnosti, je to na zváženou. Ještě jeden aspekt, jak dalece jste schopný si tyto věci udělat svépomocí, tedy sám, do jaké míry musíte vyhledat pomoc. Beru to podle otázek, zda perlinku, či nikoli. Tu musíte aplikovat v obou případech. To jsou další aspekty, které pak rekonstrukci prodraží, navíc s nejistým výsledkem. Měl jste sem hodit foto dokumentaci, to se pak lépe radí, než-li hádat z "křišťálové koule", obrazně řečeno. Z té by bylo patrné, i jaká je krytina, a jak tedy řešit zateplení podkroví (střechy). Dost často se používal na těchto chatách vlnitý eternit, nebo plech.

Jiří Kubíček16. 5. 2019 8:44:42

Zdravím, nevím, jaká je přesně situace u vás, jsou dřevěné domy, které jsou prakticky rovné, ale kdyby to nebyla vaše situace, tak raději udělejte ten rošt, nebo by se to mohlo třeba srovnat opláštěním pomocí OSB desek. Osobně jsem ještě na dřevěný dům minerální fasádní desky neinstaloval, ale určitě k tomu nějaké kotvy nebo vruty se širokými podložkami budou, ale pravděpodobně je budete muset do toho minerálu zapouštět a přes to se budou dávat kvůli vyrušení tepelných mostů minerální zátky. Taky by se měly ty jednotlivé desky na dřevěnou stěnu přilepit, nejlepší na to bude příslušná PUR pěna. Jinak na každé stěrkované zateplení musí samozřejmě přijít se stěrkou i perlinka, následně tenkovrstvá omítka. Minerál má ale velice nízký faktor difúzního odporu, takže nemůžete použít jakoukoli stěrku a omítku, ale pouze materiály s nízkým difúzním odporem přímo určené na minerál, aby nedocházelo ke kondenzaci vlhkosti mezi minerálem a stěrkou s omítkou.

czert16. 5. 2019 5:45:59

Dobrý den. Takže jestli chápu dobře, tak bych mineralní fasádní desky přidělával přímo na chatu - dřevo ? Nevím jak moc jsou stěny rovné. Jakým způsobem se desky přidělávají? Dlouhými šrouby přes hmoždinky ? A poté tedy difuzni stěrku a omítku, perlinka není třeba? Děkuji

Jiří Kubíček15. 5. 2019 19:25:21

Zdravím, ano, můžete použít 20 cm minerální fasádní desky a na ty nějakou difúzní stěrku a omítku, a nic více dělat nemusíte. Nebo můžete udělat ten rošt vyplněný vatou, ale to pak musíte ještě něčím překrýt. Takže buď nějakým materiálem s malým difúzním odporem, jako jsou třeba dřevovláknité desky, které též ještě slouží jako tepelná izolace a na ně opět difúzní stěrka a omítka. Nebo když budete chtít nějaký obklad z materiálu s větším difúzním odporem, jako je třeba dřevo, tak minerál budete muset ještě překrýt difúzní kontaktní fólií kvůli zavětrování a ochraně minerálu, případné palubky pak musíte buď dát na tzv. peření, nebo musíte ještě udělat odvětrávanou mezeru mezi minerálem s fólií a obkladem.

czert15. 5. 2019 17:58:49

Dobrý den, takže by stačilo 20cm mineralni fasadni vaty? A zevnitř chaty už pak nic být nemusí a bylo by zatepleno? Jde mi o levnější, avšak funkční řešení. Na chatu připevnit hranoly - z nich udělat po 50cm rošt a mezi tyto hranoly dát vatu, jesti to chápu dobře? Děkuji za rady a trpělivost

Jiří Kubíček15. 5. 2019 9:15:04

Dobrý den, jestli je to jen kulatina a tedy stěna bez jakýchkoli mezer, výplní, různých deskových materiálů atd., pak to můžete z venkovní strany zateplit prakticky jakýmkoli izolantem, nejlépe s menším difúzním odporem, než má dřevo. Může to být i EPS, nejvíce by však tomu slušelo udělat zateplení pomocí minerálu a možností je opět více (minerál je lepší z akustického hlediska a má menší difúzní odpor). Minerál do roštu překrytý dřevovláknitými deskami se stěrkou a omítkou, tuhé minerální desky se stěrkou a omítkou, minerál v roštu překrytý pojistnou kontaktní fólií, kdy by pak následovala odvětrávaná mezera a třeba dřevěný obklad atd. Každopádně izolace by to chtělo celkem alespoň 20 cm.

czert15. 5. 2019 7:53:14

No moc velké to není pravda, ale v patře jsou dva hezké pokojíky :). Je to dřevostavba, stojící na základech a je částečně podsklepená. Stěny jsou ze smrkové kulatiny - síla 7-8 cm. Z důvodu už tak malých místností bych rád zateploval jen z venku, nebo je potřeba zateplit z obou stran? Prosím o radu, návrh vhodného zateplení. Děkuji

Jiří Kubíček13. 5. 2019 22:12:09

Není to moc malé pro trvalé bydlení ? Jinak z toho popisu skoro člověk nic nepozná, složení jednotlivých konstrukcí zde uvedeno téměř není.

czert13. 5. 2019 16:44:02

Děkuji za reakci. Přidávám dobovou dokumentaci k chatě. Snad z toho poznáte více. O víkendu budu fyzicky na chatě, tak můžu zjistit více.

Jiří Kubíček13. 5. 2019 14:11:57

Dobrý den, chatu tohoto druhu neznám, ale jestli chcete objekt upravit k obývání a zateplit, je potřeba uvést přesné složení všech ochlazovaných konstrukcí a taky nesmíte zapomenout na to, že jestli chcete podlahové topení, je nutné, aby byl pod takovým topením dostatek tepelné izolace. Obecně EPS na venkovní straně dřevěné stavby nemusí vůbec vadit, problém s kondenzací vlhkostí bývá především u vnitřního zateplování, je ale potřeba upřesnit složení ochlazované stěny.

Reklama
Reklama

Akce na stavební materiály, nová videa a postupy...

Reklama
Reklama