Stavební povolení - pozemek na ženu, hypotéka na muže

Autor: Eliska_Nech (1 příspěvek)
1. 4. 2020
9 komentářů
Dotaz

Dobrý den, s přítelem chceme stavět dům. Měli jsme se brát, ale vzhledem ke koronavirové situaci jsme museli svatbu odložit. Nyní řešíme problém se stavbou, který tím nastal.

Pozemek je napsaný na mě, taktéž dokumenty, které máme zatím ke stavebnímu povolení (souhlas od obce, souhlas o PČR). Problém je v tom, že mně hypotéku na dům nedají, potřebovali bychom, aby si jí vzal přítel, který má vysoké příjmy. Ten ale nemá k pozemku vlastnické právo. Nemáte někdo s podobnou situací zkušenost? Po sňatku jsme chtěli pozemek převést do SJM, to ale teď nepůjde. Svatba se nám posune až na podzim, ale chtěli bychom začít stavět dříve. Příp. dal by se do stavebního povolení po svatbě přítel dopsat? Hrubou stavbu bychom zatím zafinancovali z vlastních zdrojů.

Děkuji, za jakékoliv nápady/zkušenosti.

jarkane2. 4. 2020 10:54:31

Jen namátkou jsem dnes mrkla na internet, těch smluv je tak spousta, např.: http://www.dlouhy-most.cz/data/fso/soubory/smlouva-o-moznosti-provest-stavbu-na-cizim-pozemku.pdf
A ještě upozorňuji, že budete sepisovat "smlouvu o právu provést stavbu na cizím pozemku", nikoliv "smlouvu o právu stavby"!!! Ono to zní velmi podobně, ale "právo stavby" je úplně něco jiného, podstatně složitějšího, je to věc nemovitá a zapisuje se do katastru nemovitostí. Toto píšu pro jistotu, abyste nenarazila na něco, co by Vás mohlo znejistit.

jarkane1. 4. 2020 20:54:19

Eliško, vždyť si v podstatě odpovídáte! Stavebnímu úřadu bude stačit obyčejná jednoduchá smlouva, kterou si sepíšete Vy s Vaším přítelem. Ve smlouvě popíšete, že jste se dohodli, že pan XY bude stavět takový a takový RD na pozemku parc. č. X v k.ú. Y o výměře Z, který je ve Vašem vlastnictví. To Vám sepíše za pár korun každý průměrný právník, nebo to zkuste sama podle nějakého vzoru staženého z internetu. Podpisy nemusí být ani ověřené, protože to zákon nevyžaduje (i když já bych je raději ověřila, aby náhodou nějaký neználek ze stavebního úřadu na tom netrval).

Eliska_Nech1. 4. 2020 15:01:57

Díky, už se v tom začínám trochu orientovat. Jen mě pořád zaráží podobná vyjádření na různých fórech:

LZE STAVĚT NA CIZÍM POZEMKU, ČI STAVBĚ POUZE SE SOUHLASEM VLASTNÍKA?
Ne, podle § 110 odst. 2 písm.a) stavebního zákona musí stavebník, který není vlastníkem pozemku nebo stavby, předložit ke své žádosti doklady prokazující právo založené smlouvu provést stavbu nebo opatření nebo právo odpovídající věcnému břemeni k pozemku nebo ke stavbě, a to v případě, pokud si stavební úřad nemůže existenci takového práva ověřit v evidenci katastru nemovitostí dálkovým přístupem, dále pak je-li stavebníkem SVJ, také smlouvu o výstavbě nebo rozhodnutí shromáždění vlastníků jednotek.

Z toho jsem chápala, že přítel nemůže stavět na pozemku, který je napsaný na mě pouze s mým souhlasem.

jarkane1. 4. 2020 13:52:46

Ne, neptáte se hloupě. Stavebníkem je podle zákona ten, kdo žádá o povolení. Takže když podáte žádost na stavební úřad a v žádosti bude uveden jako stavebník Váš přítel, bude stavba povolována jemu. Když se do žádosti uvedete oba, budete stavebníky oba dva. V projektu stavebník nemá co dělat, maximálně se uvádí investor. A i kdyby v projektu někde bylo jiné jméno, nevadí, rozhodující je žádost na stavební úřad.
Co se týká těch vyjadřovaček - není podstatné, kdo se ptal. Rozhodující je, zda vyhovuje stavba. Takže pokud náhodou nenarazíte na stavebním úřadu na nějakého neználka (což se ale bohužel může stát), tak ty vyjadřovačky, které už máte, samozřejmě použijete.
Abyste tomu lépe rozuměla: On ten pojem "stavebník" je ve veřejném stavebním právu postaven na ryze formálních znacích, rozhodující je samotná stavba. Tedy že se posuzuje nikoliv osoba stavebníka, ale výhradně zamýšlená stavba, bez ohledu na to, kdo ji bude stavět, financovat atd. To ostatně vyplývá i z právní definice stavebníka, protože i stavební zákon stavebníka definuje, že stavebníkem je i právní nástupce stavebníka. Což pro Vás může být užitečná informace, protože pokud byste měla žádost jen na sebe a v budoucnosti byste se s přítelem rozhodli, že chcete být stavebníky oba, postačí vaše společné prohlášení pro stavební úřad, že Vy jako samostatný stavebník zanikáte a že nově jste stavebníky oba. A následně už musí stavební úřad komunikovat s vámi oběma a oba budete společně a nerozdílně odpovědni za stavbu.

Eliska_Nech1. 4. 2020 13:09:02

Aha, děkuji za odpověď. Myslela jsem, že by mu hypotéku nedali, pokud nebude vlastníkem nebo spoluvlastníkem pozemku. V tomto případě by musel být v projektu uveden jako stavebník? Máme ho již téměř hotový a zatím jsem v něm uvedena já jako stavebník. Podávala jsme i žádost na obec o připojení na místní komunikaci, vodovod a kanalizaci. Taktéž už máme souhlas od PČR - vše na mé jméno. Nebyl by to problém? Omlouvám se případně, za hloupé dotazy, snažím se v tom zorientovat. Děkuji

jarkane1. 4. 2020 12:42:55

Eliško, v čem je problém, že si přítel nemůže vzít hypotéku? Vy chcete tím pozemkem ručit? Pokud ne, tak jste v pohodě, protože Váš přítel klidně může být stavebníkem, vzít si hypotéku a stavět na cizím (na Vašem) pozemku. To se běžně dělá, není to žádný problém.

Lišák CZ

Lišák CZ1. 4. 2020 12:23:20

Ano, hypoteku máme společně. Stavebník jsem já a přítelkyně v tuhle chvíli nemá nic (vlastnické právo k domu ani pozemku)

Vše budeme řešit SJM

Eliska_Nech1. 4. 2020 12:11:55

Díky, za reakci. :) A hypotéku vám dali společnou, i když přítelkyně nemá vlastnická práva k pozemku?

Lišák CZ

Lišák CZ1. 4. 2020 11:18:36

Ahoj,

něco podobného jsme měli i my. S tím, že pozemek je psaný na mě , hypotéku máme s přítelkyní společně ale dům nejde napsat na oba, když nejsme svoji. Protože pozemek je můj, tak musím být jako majitel v katastru napsaný pouze já.

Východisko je buďto svatba ale to chcete stihnout dřív a nebo pozemek darovat tomu druhému. Darovací smlouva.

Já jsem to odmítl řešit, protože je to v našem případě zbytečná administrativa a až bude svatba tak z toho stejně bude SJM ;-)

Snad jsem byl nápomocný. Řešil jsem to v prosinci takže celkem aktuální :-)