Solární panely na ohřev TV

Autor: Michal11 (2 příspěvky)
Kategorie: Projekt domu
21. 3. 2020
8 komentářů
Dotaz

Dobrý den

V projektu máme solární panely na ohřev TV (viz příloha), podlahové vytápění pomocí el. top. kabelů.

Projektant nám tvrdí, že i přes to, že je tam máme uvedené, že je tam mít nemusíme, že je tam dal jen proto, aby nám vyšel energetický štítek.

Našel by se tu někdo kdo tomu rozumí a kdo by byl ochotný eventuálně poradit? Nebo jestli by byl problém při finální kolaudaci, kdyby se ty solární panely nenainstalovaly a vše by bylo na elektriku?

Předem děkuji za odpověď, Michal a Káťa

Přílohy

90511754_234204201098364_3293825138155323392_n.jpg
90596408_1790580121079551_8678192059649097728_n.jpg
90618750_583647045559285_4409949892705779712_n.jpg
90625022_566145904282047_6556461731340615680_n.jpg
90549264_821728874998161_1919871714414559232_n.jpg
JM

JM27. 3. 2020 15:52:47

No právě a proto se mi nelíbí, když někdo napíše, že kabely do podlahy je hloupost.... vše má své pro a proti a velmi záleží na konkrétním člověku, jak to bere, navíc každý chválí to svoje na co je zvyknutý a musí si to sám před sebou ospravedlnit.

Máme malé děti a lítají po celém době bosi, mám nastaven limit teploty podlahy 22 -27 stupňů, což nám právě vyhovuje jako vhodná pocitová teplota vynilu. Chlazením podlahou by jistě měla míň aby to bylo účinné, tak jsem to myslel.

Lukáš Beran

Lukáš Beran27. 3. 2020 14:14:48

To záleží na tom, jaké je cílová teplota v pokoji a jak je udělané zateplení, jestli jsou žaluzie/rolety apod. Někomu těch 27 °C klidně může vyhovovat přes léto a chladit by nepotřeboval vůbec :-)

Já jsem zvyklý nosit papuče celoročně, chodit na boso mi není příjemné, takže jestli je podlaha teplá nebo studená je mi celkem jedno :-)

JM

JM26. 3. 2020 21:25:32

zni to fakt dobre, chladit podlahou, ale kolik musi mit stupnu, kdyz je pokoji treba 27? aby to uchladilo v lete kdyz je parak - co ja byl koukat po lidech tak 2 meli chlazeni pod omitkou, takze zem nebyla v lete studena... a prave jedine co me stve v zime na podlahovem topeni (obecne) resp na zateplenem dome... ze kdyz se netopi je potreba nosit papuce, chladno od podlahy je dost nekomfortni. dnes bych sel do drevene podlaky aspon v pokojich a obyvaku, misto vinylu co mame vsude... topeni by to nevadilo . chlazeni nemame ale casem az odejde pasivni rekuparace,/mame nejlevnejsi venus / koupim aktivni az nebudou predrazene a s poradnym vykonem na chalezeni. no a prach doma moc nemame bo vetrame pres vzduchotechniku / jsem alergik. a treba takova susicka pradla vychyta prach z obleceni tak zdroju prachu tolik neni.

Lukáš Beran

Lukáš Beran26. 3. 2020 17:28:37

No a tou teplovodní podlahovkou s tepelným čerpadlem lze právě i poměrně efektivně chladit v celém domě bez průvanu a hluku z klimatizací a zbytečného víření prachu :-) Topnými kabely pokud vím chladit nelze.

JM

JM26. 3. 2020 12:12:53

Ahoj, jestli projde kolaudace bez kompletního domu, je jen otázkou úředníka, my jsme měli např. ohlášku a souhlas s užíváním domu... a nikdo se podívat nepřišel. i z okolí vím, že ne vždy je nutná ke kolaudaci skutečná kontrola na místě. Chybějící komín ke krbu, panely, nebo třeba zábradlí nejsou úplnou nutností. Jde to vyřešit i zápůjčkou/maketou :-) znám pána co dal na střechu ohřívače bazénu z mountfieldu a po kolaudaci je sundal ... trubky nikdo neřešil. Někde jsou ale úředníci velmi tvrdí.

Jinak el. topné kabely do podlahy bylo mé nejlepší rozhodnutí na celé stavbě domu, místo 250 tisíc za TČ co mi všichni tlačili mám prakticky nezničitelné kabely za 25 tisíc i s termostaty a ročně protopíme cca 12 tisíc (necelých 5MWh) Do budoucna cena el. poroste, to je jasné, ale víc energie bude potřeba na chlazení než na topení :-) podle těch zim co za poslední roky jsou, to snad vyřeší fotovoltaika, bo v létě kdy nejvíc pere slunce by se aktivní chlazení hodilo :-)

Ratata23. 3. 2020 16:38:59

Topné kabely nebo rohože nejsou hloupost. Jen musíte vědět, proč je máte. Mají spoustu výhod, jako třeba vysokou účinnost, na rozdíl od teplovodního vytápění.
Dříve při vytápění elektřinou stačilo dát krb a PENB vyšel, dnes už musí být navíc ještě rekuperace nebo soláry apod.
Soláry bych klidně nedal, pokud nejsou na stavebním moc akurátní úředníci. Byť to může být risk. Úředníci požadavky PENB moc neřeší a v této problematice dost plavou. Když se budou ptát, prostě řeknete, chtěl jsem je dát nakonec a najednou došly peníze a nevěděl jsem, že musí být a pravděpodobně vám to projde... Ale souhlasím s názorem na solární ohřev - zatím mi nikdo nepřesvědčil že to má ekonomický smysl. To už je lepší investovat do rekuperace, byť to bude dražší....

Lukáš Beran

Lukáš Beran22. 3. 2020 7:22:24

Nejspíš je pravda to, že bez solárů by ten dům neprošel stavebním povolením, viz co píše pan Kubíček. Ale ty soláry tam nejsou jen na papíře, aby se úředník uspokojil - ten projekt je závazný dokument, podle které musíte postupovat při výstavbě, protože na základě toho byl dům povolen a bez těch solárů by nejspíš povolen nebyl. Takže pokud je tam nedáte, tak budete mít problém, protože to je dost významná změna - musel byste nechat přepočítat PENB před "kolaudací" ten vám určitě nevyjde, takže dům neprojde.

Pokud nechcete soláry, což je rozumný názor, budete to muset nahradit něčím jiným, viz opět pan Kubíček.

A mimochodem dávat do podlahy topné kabely je největší hloupost, co můžete udělat. Kdo vám to poradil a proč? Dejte tam teplovodní vytápění, protože na to kdykoliv v budoucnu můžete připojit jiný zdroj než neekonomický elektrokotel (tepelné čerpadlo, krb, soláry apod.), s těmi dráty v podlaze už nikdy nic neuděláte, protože byste museli vybourat podlahu.

Jiří Kubíček21. 3. 2020 17:54:57

Dobrý den, ono záleží na TZ domu (taky zda budete mít rekuperaci), ploše domu, a zda máte nějaký další topný zdroj místo elektřiny a vždy se to musí celé ověřit výpočtem, takto na dálku vám to nikdo 100% neřekne. Ale co jsem se díval, asi budete mít bungalov o vnitřní ploše někde kolem 120-125 m2. Kdyby bylo čistě vše jen na elektřinu, tak vám to nikdy neprojde limitem neobnovitelné primární energie. Kombinace el. podlahovky a krbu s teplovzdušným rozvodem by teoreticky stačit měla, ale pravděpodobně jen při dost malých TZ. Hodila by se ještě informace, zda dům bude mít rekuperaci a z protokolu PENB tabulka s konstrukcemi a jejich izolačními vlastnostmi. Osobně bych soláry na ohřev TV nepoužíval, protože je to zpravidla nenávratná záležitost, ale dal bych ještě do domu do nějakého největšího otevřeného prostoru obyčejnou levnou klimatizaci, což je v principu TČ vzduch/vzduch a velkou část domu vám to levně vytopí, v létě s tím můžete chladit, taky to sníží neobnovitelnou primární energii. Ohřev TV je hlavně závislý od počtu osob v domě, když to bude do 3 osob, stačí el. bojler, u 4 osob a více už bych volil něco úspornějšího, třeba bojler s vestavěným TČ.

Reklama
Reklama

Akce na stavební materiály, nová videa a postupy...

Reklama
Reklama