Základová deska

Autor: Mára (2 příspěvky)
Kategorie: Základy a deska
21. 3. 2020
11 komentářů
Dotaz

Zdravím stavebníky,

Plánuji brzy začít se základovou deskou a chtěl bych radu. V projektu mám desku zalitou 10-ti cm vrstvou betonu třídy C16/20 XC1 a kari sítě kladeny ve dvou vrstvách. Kari sítě 100x100x5. Není 10 cm málo? co vy na to ?

Ondraš3. 4. 2020 13:02:50

Zdravím..nikde na fóru jsem nenašel a tak se zkusím optat tady, když řešíte dokumentaci k provedění stavby..nyní jsem v této fázi a cenový návrh docela masakr..základy cca 16*9,5m, kdyžtak mám k dispozci detaily..
Jaký je na to váš názor?

Armovací výkresy základů 15 000kč
Armovací výkresy sloupů 5 000kč
Armovací výkresy stropu a průvlaků 20 000kč
Armovací výkresy schodiště 5 000kč
Krov rozsah pro provádění stavby ..... výkaz důležité spoje 7 000kč - sedlová střecha
Podrobná technická zpráva +statický rozsah pro provádění stavby 8 000kč

jarkane23. 3. 2020 18:43:43

Co musí obsahovat dokumentace pro ohlášení stavby nebo pro stavební povolení si dovolím citovat z vyhlášky č. 499/2006 Sb., v platném znění:

Příloha č. 12
D.1.2 Stavebně konstrukční řešení
c) Statické posouzení - použité podklady - základní normy, předpisy, údaje o zatíženích a materiálech, ověření základního koncepčního řešení nosné konstrukce; posouzení stability konstrukce; stanovení rozměrů hlavních prvků nosné konstrukce včetně jejího založení; dynamický výpočet, pokud na konstrukci působí dynamické namáhání.

Ratata23. 3. 2020 16:27:42

Sice musí obsahovat stavebně konstrukční část, ale konkrétní výpočty až tak ne.... Tedy u dokumentace výhradně sloužící k DSP a ve které je i od projektanta doslovně uvedeno, že je zpracována jen pro účel DSP, nikoliv provedení stavby, bych se na statiku nespoléhal. Ale to věštíme z koule....

Michal a Gabča23. 3. 2020 9:14:01

Zdravím,

my máme dle projektu vrstvu 16 cm, C 20/25 s jednou vrstvou kari sítí 100x100x6.

jarkane22. 3. 2020 22:17:14

Máro, pokud stavíte, máte projekt. Pokud nestavíte načerno, máte povolení (nebo souhlas s ohlášením) od stavebního úřadu. Takže máte schválenou dokumentaci. I ta dokumentace pro stavební úřad musí obsahovat statický výpočet. Máte ho? Pokud ano, dělejte základy podle této dokumentace. Pokud máte pochybnosti o kvalitě statického výpočtu, zkuste oslovit jiného projektanta, ať se na to podívá. Naprosto souhlasím s kolegou "Ratata", že se základy není radno si zahrávat. Tady šetřit, a ještě amatérským způsobem, je úplná blbost.

Ratata22. 3. 2020 19:12:58

V každém případě vám ale nedoporučuji dělat desku jen 100mm. Zrovna základy jsou věc, na kterých není dobré šetřit. Někde bych možná našel foto jednoho stavitele, který na doporučení realizační firmy šetřil na základech (deska 100mm 1x vyztužená), teď mu praská drahá velkoformátová dlažba.... Hlavně že si koupil super pohovku za 60tisíc, zpětně by ty peníze rád dal základů....

Ratata22. 3. 2020 19:02:05

Dobrý den. Takhle to nefunguje. Detail hezky graficky zpracovaný, ale je tam x dalších souvislostí, tedy nevím z něj vůbec nic. To je prostě jen jeden detail. Sice mi to na první pohled nedává smysl, ale.... To bych musel nastudovat celou dokumentaci, tedy nemohu soudit.... Buď to udělejte, jak jsem napsal (a máte klid) a nebo se obraťte na vašeho projektanta, ať vám to vysvětlí a odůvodní. Tohle nejsou věci, které se dají řešit na dálku bez znalosti problematiky. V čem je problém? Nebavíte se s ním? Je vám líto si zaplatit? Já se tomu jen snažím porozumět.

Mára22. 3. 2020 16:46:38

Dobrý den, ano mohl jsem napsat víc informací. V příloze zasílám screen obrazovky. Můžem se bavit konkrétně.

Ratata22. 3. 2020 16:28:37

Jsem projektant, toto jsem řešil x-krát se statikem, tedy ja statik rozhodně nejsem a výpočty nedělám (nesnáším). Vůbec neuvádíte, pro jakou stavbu má ta deska sloužit, tak to zkusím obecně a v rychlosti, tak sorry, jestli se někde přepíšu....
Nejedná se o základovou desku!!! Tedy předpokládám, protože pod tu se nedělají žádné pasy a je mnohem tlustší, to je plošné založení. Pravděpodobně myslíte desku podkladní (v tomto případě to také už není zcela správný termín, ale to nechme stranou) uloženou na základových pasech.

1) To jste si objednal pouze jednoduchý projekt na stavební povolení a teď to si sám pytlíkujete? Nebo jste měl i projekt pro provedení stavby nebo jednostupňovou dokumentaci? Protože buď stavíte podle stupně dokumentace, který není určený pro výstavbu, ale pro pouze úřad (DSP), tak to není dobře a provaříte na tom prdel, protože stavař evidentně nejste. A pokud to slouží pro výstavbu, omlaťte to projektantovi o hlavu. Nevím, co jste si domluvili, případně jestli jste projektanta nenatlačil do tak nízké ceny, že neměl prostor se zabývat projektem detailněji... To musíte vědět vy. To jen na úvod.

2) Vyztužit desku tl. 100mm ve dvou vrstvách? To bych chtěl vidět. To se tam totiž nevejde. Máte nějaké krytí výztuže, počítal bych minimálně dolní 35mm a horní 20mm. To je dost důležité dodržet, výztuž nesmí vylézt ven z betonu, nikde!! Nebo vám to po čase začne korodovat a to je průser. Na to bacha. Kari sítě se skládají tak, že mají alespoň 2 oka přesah ve všech místech napojení a mají se tam svázat. Když si to představíte, tak vám tam vzniknou místa, kde budete mít 3 sítě přes sebe (nikdy neskládat sítě tak, aby byly 4 přes sebe), tedy tam byste těžko dával nějaký beton při 100mm.

3) Tedy máte 2 možnosti. Buď uděláte ekonomičtější variantu. Deska 1x vyztužená, ale sítí 100x100/8, spíše u dolního povrchu. Zde hrozí, že na exponovaných místech vám může v budoucnu třeba popraskat podlaha apod. kvůli sesedání. To by se muselo konkrétně posoudit. Ale nehrozí žádné fatální následky typu zhroucení stavby. Přesto to nedoporučuji. Osobně preferuji desku tl. 150mm, 2x vyztuženou. Měla by stačit kari síť 150x150/6 (do garáže spodní 100x100/8) při obou površích, provázat s vytaženou svislou výztuží pasů, kterou předpokládám budete mít ve ztraceném bednění. Spodní výztuž je nosná a horní bere tahové napětí po obvodě, v místě příček, pod těžkými předměty apod. Tedy ta horní by stačila dát jen někam, ale když jí dáte plošně, rozhodně nic nezkazíte a máte klid. Beton taky volte jiný. Na desku by měl být min. C20/25 XC1 nebo XC2 (na pasy zpravidla stačí těch C16/20). Finanční rozdíl v tom betonu nebude velký, kvalitativně ano.

Sežeňte si někoho, kdo tomu rozumí, snad nechcete stavět celý dům pomocí dotazů na internetu... Pokud si to nebudete stavět sám a narazíte na někoho, kdo toto zpochybní, protože to dělá léta jinak, neberte ho vážně. Buď si chce ulehčit práci nebo snížit náklady, případně neví, co říká. Nebo ať vám doloží výpočtem, že má pravdu. Já tu mám od statiků haldu podobných posudků, ale berte to tak, že třeba nevím, jakou máte zeminu, o jak velké plochy se jedná, taky tam může vznikat tlak z podloží... atd.... Tedy lze to dělat i úsporněji, ale vše se má navrhovat konkrétně, tedy jak vám tady kolegové radí, jak to mají doma, to je sice od nich hezké, ale když neznáte souvislosti, je vám to k prdu a může vám to někdy naopak uškodit...

Jsem se nějak rozjel, tak ať se na stavbě daří....

Lukáš Beran

Lukáš Beran22. 3. 2020 7:14:50

My jsme měli 15 cm tloušťku desky, ale zase jen jednu vrstvu kari sítí 100x100x6. Viz náš článek https://www.selfiehome.cz/2016/10/priprava-zakladu-pred-litim-zakladove-desky/

Nechal bych to na projektantovi, ten by měl vědět co dělá a je za to odpovědný :-)

Jakub a Niki21. 3. 2020 18:10:01

Zdravím,

nejsem odborník, jen svépomocný stavebník :-) a navíc nevím co na tom má stát, ale dělal jsem desku sám pro dřevostavbu a ta měla tloušťku 12cm, pod kterou bych už asi nešel. Ale jak říkám nejsem odborník a projektant by to měl vědět nejlépe.

Pěkný den
Jakub

Reklama
Reklama

Akce na stavební materiály, nová videa a postupy...

Reklama
Reklama