Vzdálenost novostavby od stávajícího domu

Autor: Marketa (1 příspěvek)
19. 11. 2018
3 komentáře
Dotaz

Dobrý den,

řešíme stavební povolení na dům v nové zástavbě, kde je cca 25 pozemků. Soused byl rychlejší, a než jsme náš pozemek koupili, on si postavil domek ve vzdálenosti 2 m až 3,5 m od hranice pozemku. Dům je zešikma. V místě 3,5 m od našeho plánovaného domu má okno z obytné místnosti.

Nám nyní nechtějí povolit stavbu ve vzdálenosti 3,5m i když směrem k sousedovi nemáme žádné okno z obytné místnosti. Argument je, že v místě jeho garáže je vzdálenost menší než 7 m. Chtějí po nás zaplatit výjimku s nejistým výsledkem. Soused souhlasit nebude.

Nikde jsem nenašla metodiku, jak měřit vzdálenost domů. Zda se bere jeden nejbližší bod, i když je sousedův dům zešikma?

Prosím i odkazy na konkrétní právní předpisy.

Moc děkuji

MH

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber7. 1. 2019 17:06:22

Protože Vojta to napsal prakticky bez šance cokoli doplnit, upřesním ze své praxe, že právo na výjimku bez sousedova souhlasu nemáte. Neznamená to ale, že by bylo nemožné alespoň se pokusit se sousedem domluvit na finanční náhradě jeho újmy, pokud by Váš dům musel strpět o něco blíže. Pokud je Vaše stavba vůči jeho stavbě alespoň trochu přátelská, pokud budete schopni nějak přizpůsobit oplocení nebo jinou bariéru na hranici pozemku, pokud plánujete obě rodiny do budoucích časů pěstovat alespoň trochu korektní vztahy, nemyslím, že by to nějak nešlo. Myslím, že návrh na vybudování bazénu z Vašich nákladů by stavbou jistě vyšťavený soused také neodmítal ;-)

Jinak jednotlivé části projektu musí být zpracované osobou k tomu oprávněnou, která za tuto část nese i zodpovědnost. V případě, když některou část projektu zpracovala osoba bez autorizace, nebo s autorizací na tuto část projektu neoprávněnou, musí být tato část projektu orazítkovaná osobou, která na to oprávnění má a která přebírá za tuto část projektu i zodpovědnost. Je povinností hlavního projektanta, aby si tyto náležitosti uhlídal. Vzniká-li Vám konáním projektanta škoda, doporučuji Vám osvětlit mu, že jste se seznámili s tímto textem: https://www.cka.cz/cs/import_smazat/extra-import/profesni-pojisteni/pojisteni-odpovednost-aa

Vojta21. 11. 2018 11:18:16

Vyjimku chce pravdepodobne zaplatit stavebni urad. Mozna jsem neco na podobne tema zaslechl v radiu, ale je to jiz nejaky tyden zpet, takze si to nepamatuji.

"Myslím, že by u vás neměl být problém pokud jsou okna od sebe vzdálená 7 metrů..tak je to napsané i v zákoně."
Budu-li vychazet ze zakona 501/2006 §25 (viz nize), tak jsem nic o vzdalenosti oken nenasel, ale jen o tom, ze od sebe musi byt budovy 7m za standardnich okolnosti. Mate nejakou vyhlasku ci paragraf, kde je vzdalenost oken uvedena?

"Možná bych ještě šel na nějakou vyjímku zkrz ty sousedovy 2m od vašeho pozemku. Podle mě to není jen tak, aby na rozparcelované ploše si první vlastník řekl, že bude stavět 2m od souseda, který vlastní nějaká firma. Někdo mu to musel povolit a tím omezil budoucího vlastníka."
Ja tedy nevim, ale pokud soused postavil barak 2m od plotu a na vedlejsim pozemku nic nestalo, tak je vse podle zakona, a i kdyby puvodni majitel pozemku toto zkusil napadnout, kvuli Vami uvedenemu omezeni budouciho majitele, tak by neuspel, protoze tam proste nic nestoji a tedy se musi dodrzet jen ony 2m od plotu.

Ze zakona 501/2006:
(2) Je-li mezi rodinnými domy volný prostor, vzdálenost mezi nimi nesmí být menší než 7 m a jejich vzdálenost od společných hranic pozemků nesmí být menší než 2 m. Ve zvlášť stísněných územních podmínkách může být vzdálenost mezi rodinnými domy snížena až na 4 m, pokud v žádné z protilehlých stěn nejsou okna obytných místností; v takovém případě se odstavec 4 nepoužije.
(6) S ohledem na charakter zástavby je možno umístit až na hranici pozemku rodinný dům, garáž a další stavby a zařízení související s užíváním rodinného domu. V takovém případě nesmí být ve stěně na hranici pozemku žádné stavební otvory, zejména okna, větrací otvory; musí být zamezeno stékání dešťových vod nebo spadu sněhu ze stavby na sousední pozemek; stavba, její část nesmí přesahovat na sousední pozemek.
(8) Vzájemné odstupy a vzdálenosti se měří na nejkratší spojnici mezi vnějšími povrchy obvodových stěn, balkonů, lodžií, teras, dále od hranic pozemků a okraje vozovky pozemní komunikace.

Nejsem pravnik, ale z tohoto chapu, ze barak by mel byt minimalne 2m od spolecneho plotu, zaroven dalsi stavba musi byt alespon 7m od jiz existujici stavby. V pripade zvlastniho charakteru zastavby (at uz to znamena cokoliv), se toto asi nutne nemusi dodrzet za podminek uvedenych v odst. 6 (nebude ve stene okno, vetrani atd.).

@Marketa
K mereni vzdalenosti jsem nasel jen odst. 8 zakona 501/2006. Vzdalenosti se meri od obvodovych sten v nejkratsi spojnici. O oknech se tam nemluvi.

Rozhodne souhlas, vrhnout se na stavebni urad s projektantem a to idealne tim, ktery barak projektoval. Osobne moc nechapu, jak to mohl naprojektovat tak, ze to SU nechce schvalit kvuli umisteni. Nas projektant byl na pozemku, aby byl schopen stavbu spravne umistit podle okoli.

SlaMeR

SlaMeR20. 11. 2018 14:28:43

To by mě teda zajímalo, kdo po vás chce zaplatit tuto vyjímku? To jsem ještě neslyšel.. U nás to fungovalo tak, že jsem si myslel, že soused nebude souhlasit, jelikož v nejbližším bodě máme RD 2,3m a v nejširším cca 4m. Na této straně máme okno někde v úrovni 3-3,5m od hranice.
Nejprve jsem na to šel přes stavební úřad s tím, že budu žádat stavební povolení (né stavební ohlášku do 150m2) s tím, že si úřad rozešle papíry k odsouhlasení sám a když se soused neodvolá, tak stavební úřad vydá souhlas a já budu stavět.
Nakonec to dopadlo tak, že to trvalo tak extrémě dlouho, tak jsem se domluvil se sousedem a ten mi to nakonec podepsal.
Myslím, že by u vás neměl být problém pokud jsou okna od sebe vzdálená 7 metrů..tak je to napsané i v zákoně.
Možná bych ještě šel na nějakou vyjímku zkrz ty sousedovy 2m od vašeho pozemku. Podle mě to není jen tak, aby na rozparcelované ploše si první vlastník řekl, že bude stavět 2m od souseda, který vlastní nějaká firma. Někdo mu to musel povolit a tím omezil budoucího vlastníka.
Já bych do toho šel s nějakým projektantem, který má zkušenosti a pomohl by vám najít nějakou skulinu v zákoně zkrz ty 2m od souseda, že vás omezil.