Posloupnost úkonů při výstavbě RD-má někdo seznam?

Autor: Veha (28 příspěvků)
Kategorie: Projekt domu
4. 5. 2018
4 komentáře
Dotaz

Dobrý den, chtěla bych poprosit, jestli by se někdo nepodělil o nějakou svou chytrou tabulku (seznam), kde je hezky vidět, co všechno potřebujeme, abychom mohli začít stavět. Jsme v situaci kdy máme pozemek a budeme žádat projektanta o vyhotovení projektu. Čím víc čtu různé články, tím víc mi připadá, že nevím vlastně skoro nic. :-) Potřebovala bych v tom mít nějakou posloupnost...........O co všechno žádat a kdy. Myslím tím např. kdy si nechat udělat radonový průzkum, hydrogeologický průzkum, hlukovou studii, archeolog.průzkum,atd...... Kdy zažádat o stanoviska hygieny a stanoviska jakých všech jiných orgánů budeme vlastně potřebovat?Našla jsem dost článků, ale ani jeden mi nepřijde dost podrobně popsaný, aby obsahoval tak nějak všechno....

Děkuju!

Verka

Veha14. 5. 2018 5:54:31

Dobrý den, děkuji všem! To je přesně to, co jsem potřebovala! Skvělé!

Michal13. 5. 2018 7:26:01

Zdravím,
přikládám to co jsem musel vyřídit pro stavební povolení v 2016 (chtěl jsem tu přidat článek ale webmaster mi nebyl schopen opravit profil aby to šlo). Sice už proběhla nějaká novela ale mělo by to být stále podobné, nyní by to už šlo v režimu ohlášky, potřebné dokumenty jsou ale téměř totožné, jen některé lhůty jsou kratší. Podotýkám, že to není univerzální návod, každý pozemek má své specifika, můžou Vás čekat další papíry jako: vyjádření od archeologů / ohledně poddolování / od drážního úřadu / atd…

V pravo dole u každého obdélníku je pak orientační doba a cena nutná pro daný krok. Ne všechny ceny vím, protože některé podklady "oborníků" byly v ceně projektu.

Kalimero8. 5. 2018 16:26:23

Pokud řešíte, aby projektová příprava a získání ohlášky proběhlo co nejryhleji, tak je asi nejlepší zainvestovat do engineeringu a někoho si najmout. Myslím si, že pouze sběhlý oborník ví, co a jak navazuje (a je to dost individuální) a na kterou část v daný okamžit dát prioritu. Mně se to protáhlo na něco přes rok (svépomocí) a dělal jsem na tom, když byl čas. Věřím, že zkušený projektant by to dal za polovinu času.
Jako doplnění k výše popsanému bych dodal, že je třeba nejdříve mít jasno v exteriéru (poloha a umístění stavby), protože na to vážou přípojky atd. a když se např. řeší 2. kolo vyjadřovaček od síťařů, tak souběžně řešit interiérové věci (pohrávat si s příkami, dispozicí, detaily k projektu vytápění, velikost oken atd.).
Poznámky z praxe:
- u síťařů se jede na 2 kola, nejdříve musíte získat stanovisko k existenci sítí, s ohledem na to umisťujete svoji stavbu a vedeni vašich přípojek. S hotovou situačkou jdete znova k síťařům získat jejich souhlas a popřípadě děláte změny, podle jejich připomínek, na každé vyjádření mají max 30 dnů (např. vodaři SMVaK v Moravskoslezském kraji tu lhůtu využívají naplno) a pak se to protahuje
- vyplatilo se mi zajít podat žádost, i když jsem věděl, že budu mít výtku, kvůli chybějícímu stanovisku od hasičů, ale úředník přistoupil na to, že dodám co nejdříve a souběžně už běželo řízení na územní souhlas a pak jsem dodal souhlasné stanovisko hasičů a navázalo se s vyřízením ohlášky stavby

zero24. 5. 2018 16:34:11

Posloupnosti bych řekl, že jsou dvě.
Jedna je příprava pozemku na stavbu - tj. v prvé řadě zažádat o přípojku elektřiny - pokud je někde daleko, může to trvat i rok, případně vody a kanalizace, pokud je v dosahu či začít přemýšlet o vybudování vrtu (tj. alespoň tam pozvat proutkaře, aby řekl, kde by se mohlo něco najít). Zároveň přemýšlet o stavbě plotu, tj. zažádat o územní souhlas s jeho výstavbou (na vlastní stavbu pak bude stačit alespoň začít do dvou let).
Archeologický průzkum se dělá tak, že na formuláři, co mají na stavebním úřadě, oznámíte úmysl stavět a příslušná instituce vám řekne, zda-li a v jakém rozsahu je nutný.
Stanoviska vlastníků sítí, tj.distributorů elektřiny, plynu, telefonu, vody, kanalizace a podobně (ČEZ, e-On, CETIN a podobně) si můžete udělat sami na jejich stránkách či si u nich zažádat. Tím se vám ukáže, zda-li náhodou nejsou nějaká ochranná pásma, co by mohly omezit vaši volbu umístění stavby. Podobně je dobré si zjistit i omezení, které se vztahuje na vaší parcelu z územního plánu obce - jsou důležité i ty textové části, kde se přímo píše, co a jak na pozemku můžete provozovat - např. v některé zóně můžete mít jen rodinný dům a v jiné rodinný dům a zároveň tam můžete mít podnikání. Plus tam mohou být podmínky vzhledu - např. typ a barva střechy, maximální výška a podobně.
Druhá posloupnost, která může běžet souběžně s tou první, je vlastní stavba. Myslím, že by bylo vhodné si udělat studii domu, jeho velikost, orientaci a umístění na pozemku a s tím vyrazit na stavební úřad a zkonzultovat s nimi ten návrh, případně si nechat od nich udělat územně plánovací informaci (viz např. http://www.pardubice.eu/urad/konik/stavebni-urad/uzemni-planovani/co-je-uzemne-planovaci-informace/ ). Tam by měli říci, co budou potřebovat. Může se to totiž dost lišit - např. hlukovou studii nejspíše budou chtít při blízkosti silnice či železnice, případně při instalaci tepelného čerpadla vzduch-voda.
Hydrogeologický průzkum bude zajímat projektanta, aby správně navrhl základy, ale nejspíše nebude nutný, pokud tedy neplánujete vrt či studnu, pak ale to bude součástí projektu vrtu/studny.
Pokud se vám do toho nechce či tušíte nějaké problémy, další možností je si na tuto inženýrskou práci někoho najmout, cena je obvykle okolo 10 000 Kč za celé vyřízení stavebního povolení.