Příjezdová cesta - plán před začátkem stavby

Autor: Gooo (31 příspěvků)
2. 10. 2016
4 komentáře
Dotaz

Zdravím

Jdeme na to opačně. Protože inženýrské sítě vedou pod příjezdovou cestou k RD a na stejné cestě musíme udělat zásyp, aby nezapadly mixy, rozhodl jsem se nejdříve udělat inženýrské sítě až k místě základové desky, pak se zasypou, v podstatě na jejich místě se udělá kufr 30cm a vysype se 15cm vrstvou štěrku (frakce asi 32/63), což by mělo snad zabránit zapadnutí mixu.

Auta to asi v některých místech rozjezdí, ale po dokončení stavby se jen v těchto místech dosype do požadované výšky, pak se nasype 4cm štěrku frakcí 4/8 a na to by se snad už měla pokládat zámková dlažba.

Tohle jsem chtěl řešit až příští rok, takže nyní nemám řešeno projektem. Hledám informace, někde píšou že se má kufr zhutnit žábou, někde že na dně kufru má být položena geotextilie, výšky vrstev uvádí každý jinak. Je na tohle nějaké pravidlo?

Tom10. 2. 2017 8:49:22

Co se týče nějakých obecných pravidel, kufr pod dlažbu by měl být všude stejný, i jednotlivé vrstvy frakcí, jinak se pak plocha bude chovat rozdílně, takže pokud máte danou výšku na začátku a na konci, nejlépe natáhnout provázek a vykopat všude na stejnou míru ... pokud je to alespoň trochu možné

Co se týče frakcí tak cokoliv bez prachu se v podstatě rozjezdí, 32-64 by měla být nejvíce stabilní pro mixy atd, každopádně dávat na to přímo frakci 4-8 pro pokládku dlažby nemusí být úplně nejlepší nápad, pokud do 32-64 přímo 4-8 nezavibrujete při malé vrstvě. Pokud dáte něco jako lomovou drť nebo cokoliv jiného frakce 0-64 nebo 0-32 máte problém v odvodu vody, pokud bude vybagrovaný kufr, v tom tato drť zhutněná, voda tam bude stát. Nicméně únosnost je nejlepší a nerozjezdí se.

Výkopy určitě hutnit pěchem, drtě, hlavně u frakcí 0-x je výborná vibrační deska min. 250 kg +

Tato problematika není úplně jednoduchá a záleží na hodně faktorech, včetně typu půdy co tam je atd, atd, atd ... kdyby jste to ještě řešil a potřeboval poradit tak mě určitě kontaktujte http://www.dlazbakontar.websnadno.cz/

ColeTrickle64. 10. 2016 13:59:58

Se struskou mám zkušenosti jenom s jemnou 0/8 pod zámkovou dlažbou anebo se struskovým recyklátem pro vyrovnání ploch. Každopádně použil bych vysokopecní strusku, s tou není žádný problém, naopak levnější a častěji nabízená ocelárenská struska je právě ta která je objemově nestálá a bobtná nám v dálnici. Trochu problém je s prodejci strusky, kteří dají i na ocelárenskou strusku certifikát k použití do komunikací a neradi přiznávají že prodávají právě odpadní ocelárenskou strusku....

Jako variantu k lomovému kamenivu se zkuste podívat po okolí po prodejci betonového recyklátu (ideálně frakce 0/63), pokud se jedná o dobrý recyklát bez příměsí hlíny nebo suti, tak je to i dle norem alternativa k lomovému kamenivu do nosných vrstev komunikace. U takového betonového recyklátu by jste měl být na ceně okolo 110 Kč/tuna.

Gooo4. 10. 2016 13:47:42

Děkuji za rady.

Na místě jsem zjistil, že určit výšku výkopu bude možná trochu problém. Navazuji na cestu, která již svou výšku má a již nyní je v průměru tak 10 cm nad naším pozemkem (jednoduše je cesta rovná až k plotu a hned za plotem jsou úskoky. V některých místech je náš pozemek v inkriminovaném místě až 30cm pod okolní výškou).

Cestu nijak upravovat nemohu, takže musím dosypávat materiál, takže každý zbytečný centimetr kufru počítám. V projektu mám počítáno se struskou, ale jak nám to tu v ostravě boptná a ničí dálnice, chtěl jsem tam raději dát lámaný kámen 32/64. Jenže Kámen je 440 kč/tuna a struska 220 kč/tuna, jak jsem našel.

Myslíte že je problém s použitím strusky, i kdybych měl třeba 30-40cm vrstvu?

ColeTrickle63. 10. 2016 15:27:01

ahoj,

vezmeme to postupně, požadovaná hloubka výkopu je různá, záleží to jaké zatížení bude muset výsledná komunikace unést a záleží to na zemině. V každém případě je potřeba strhnout ornici, pokud se pod ní nachází původní zemina, ideálně suchý jíl, tak by pro pojezd osobních aut stačilo vykopat 30-35 cm kufr, pokus je tam nějaký návoz nebo nesoudržná zemina tak lépe vykopat jako sanaci o 10 cm navíc. V ideálním případě ověřit únosnost zemní pláně hutnící zkouškou, ale dva tisíce se asi nikomu nebude chtít vyhazovat....

Každopádně výkop zahutnit vibračním válcem nebo vibrační deskou. Geotextílie se používá spíš u méně únosných zemin jako sanační opatření, lze pak použít obyčejnou geotextílii nebo i speciální sanační.