Vzdálenost domu od hranice pozemku

Autor: Madaovi (1 příspěvek)
12. 1. 2016
11 komentářů
Dotaz

Ahoj,

mám v plánu postavit dům na pozemku o šířce 12m, ale děsí mě zákonem stanovený odstup od hranic pozemku (3,5m každá strana), díky kterému by dům musel být 5m široká nudle.

Soused z jedné strany je příbuzný, který vedle dům nikdy stavět nebude (už ho má na druhém konci pozemku) a dá mi souhlas k čemukoliv, druhý soused příbuzný není, ale stavět se tam rovněž nechystá (má dům na druhém konci pozemku).

Ideálně bych si představoval postavit dům 1m od příbuzného a 2m od druhého souseda. S tím, že na obou (nebo alespoň na jedné) stranách budou okna obytných místností.

Jaká je pravděpodobnost na to dostat výjimku, když žádné sousední domy neexistují, existovat nebudou a všichni s tím souhlasí? Máte s tím někdo zkušenosti?

Pokud si myslíte, že tohle neprojde, tak jaká maximální šířka domu se podle Vás dá "ukecat" na pozemek 12m široký?

Díky

Mat17. 6. 2019 6:28:52

Ano, chápete to naprosto správně. Uvedená vzdálenost 7 m se týká pouze vzdálenosti mezi dvěma rodinnými domy. Váš RD však musí splňovat obecné podmínky pro odstupy všech druhů staveb, jak stanoví §25 odst.1 vyhlášky č. 501/2006 Sb.:
"Vzájemné odstupy staveb musí splňovat požadavky urbanistické, architektonické, životního prostředí, hygienické, veterinární, ochrany povrchových a podzemních vod, státní památkové péče, požární ochrany, bezpečnosti, civilní ochrany, prevence závažných havárií, požadavky na denní osvětlení a oslunění a na zachování kvality prostředí. Odstupy musí dále umožňovat údržbu staveb a užívání prostoru mezi stavbami pro technická či jiná vybavení a činnosti, například technickou infrastrukturu."
Někdy to bývá problém, zejména v případech možného zastínění nebo i zachování kvality prostředí (sousedovi se změní možnosti výhledu z okna a už dělá problémy).
A ještě dovětek - z tohoto ustanovení není přípustná výjimka.

Petr14. 6. 2019 14:24:43

Dobrý den,

rád bych se také zeptal na jednu otázku. Jde mi o minimální vzdálenost volně stojící garáže na sousedovic pozemku a mého plánovaného domu. Soused při výstavbě garáže využil minimální vzdálenost od hranice pozemku. Jeho garáž stojí přesně 2 metry od mého pozemku. Ve vyhlášce jsem našel, že minimální vzdálenost mezi dvěma rodinnými domy je 7 metrů. Rodinný dům souseda je ještě o kus dál za jeho garáží cca 10 metrů od hranice s mým pozemkem. Chápu to správně, že tato podmínka se týká rodinných domů a nikoliv volně stojící garáže. Já plánuji umístit rodinný dům 4 metry od hranice pozemků. Vzájemná vzdálenost sousední garáže a mého domu by tedy byla 6 metrů. Je to takto v pořádku, nebo budeme muset žádat o vyjímku?

Moc Vám děkuji za odpověď.

P.

zero213. 1. 2018 23:20:16

Pokud jsem dobře pochopil, leží váš dům na hranici pozemku.
1) Jsou tu dvě věci - navezení hlíny je v zásadě terénní úprava a pokud překročí určité proporce (velikost v m2 a/nebo výška), je nutné k tomu mít územní rozhodnutí. To, že k nápravě nedošlo, je bohužel chyba obou a v konečném důsledku spíše vaší, protože jste ten špatný stav trpěl. Na to on se bude odvolávat - platí právnická zásada, že právo přeje dbalým, tj. těm, kdo se o svá práva zasazují.
S těmi dvěma metry je to tak, že ano, soused musí umožnit prováděním stavebních prací ze svého pozemku, ale vy odpovídáte za škody, které mu tam vzniknou. Dva metry se berou jako hranice, od které lze umisťovat stavby, které nepotřebují územní povolení/souhlas.
2) S tou boudou je to tak, že by měl dodržet ty dva metry, pokud ale nemá územní souhlas/rozhodnutí, které mu to umožnilo (což byste vy měl vědět - podepisoval byste mu to, resp. měl byste být účastníkem). Může mít územní povolení v případě, že jste nereagoval na oznámení stavebního úřadu o probíhajícím řízení. To, že vám tím vznikají škody, je druhá věc (škody by mohly vznikat i v případě, že by to měl více než dva metry od hranice). S tím zateplováním by byl asi problém v každém případě, protože byste evidentně rozšiřoval stavbu na jeho pozemek, tj. on by vám to zvětšení stavby musel povolit, resp. musel by vám ten nově zabraný kus pozemku prodat. Můžete si nechat hranici zaměřit, ale je riziko, že se ukáže že naopak váš dům je postaven kusem na pozemku souseda - to by šlo vyřešit, občanský zákoník to řeší, ale pro vás jde o další náklady (vyměřování + případná koupě pozemku).

Vím, že je to složité, ale v každém případě je nutné hledat nějaký kompromis ještě před tím, než začnete vyhrožovat řízením u stavebního úřadu či přímo u soudu. Je možné, že byste mohl v určitých případech vyhrát, ale je otázka, zda-li by vám spor se sousedem za to stál.
Viz např. https://www.estav.cz/cz/3904.stavebni-upravy-a-udrzba-staveb-na-hranici-pozemku-s-vyuzitim-pozemku-souseda .

Deep13. 1. 2018 16:35:11

Dobrý den. Chtěl bych se vás zeptat na pár věcí.
1. Náš dlouholetý soused má na našem baráku nahrnutou hlínu. A nám díky tomu vlhne celý barák. Nejvíce můj pokoj tam je to vlhké až ke stropu a ten je 2,5-3m vysoko. A v nedávné době si tam zřídil ozdobnou zahrádku (keře, stromky a vše zasypané močovací kůrou). Chtěli jsem tu hlínu odkopat když tam stavěl nový barák ale z nějakého důvodu na to nedošlo. Vzhledem k tomu že barák bychom rádi zrekonstruovali tak musíme začít s tou hlínou aby to už nevlhlo. Tak jsme se chtěli dohodnout se sousedem na odstranění hlíny z našeho baráku. S tím souhlasil a nebyl problém se dohodnou aby nás tam pustil, ale problém nastal v tom že si myslel že tu jeho hlínu z jeho pozemku odstraníme my a to na naše náklady i když je to jeho pozemek. Z jistých informací vím že by to měl zajistit on (odstranění zeminy i zaplacení případné techniky/dělníků) (jen se chci ještě ujistit jestli je to správné a on by to opravdu měl odstranit na své náklady?) a to se mu už tak nelíbilo vzhledem k té okrasné zahrádce která prý stála 50 000,- a že by mu jí mohly s bagrem poničit nebo úplně zničit jelikož je cca 50cm od našeho baráku. (nutné dodat že jeho pozemek je v menším svahu k našemu baráku)
Po tom co jsem se různě dočetl tak by měli být 2m od hranice pozemku kvůli zajištění přístupu k domu a případný opravám baráku.

2.Postavil si psí boudu (zděnou a se střechou bez okapů) přímo na náš stít baráků takže veškerá voda/sníh co teče ze střechy této boudy tak teče nám na barák. Nehledě na to že v tomto případě když budeme barák chtít zatepli tak nemůžeme jelikož tam má postavenou boudu. A další problém je to že se nás nezeptal na žádné svolení jestli to tam může postavit a přilepit tu střechu na nás barák.


Předem děkuji za odpověď.
Deep

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber5. 2. 2016 19:22:42

Jde-li o Vaši garáž a Váš dům, pak není legislativně stanovena vzdálenost obou Vašich objektů jinak, než normami (požárně nebezpečný prostor, plochy pro dopravu v klidu, šířka pěší komunikace mezi dvěma stěnami apod.). Vše by měl vědět Váš projektant.

Miloš3. 2. 2016 17:22:28

Dobrý den,
rád bych měl k tomu to téma také otázku. RD splním těmi 3,5 metry.
Rád bych, ale podél svého pozemku postavil garáž. To je reálné?

Část garáže bude vedle RD. Je také nějaká míra odstupu RD od garáže?

Děkuji Vám

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber12. 1. 2016 13:27:12

Předpis č. 501/2006 Sb., §25, odst. (8) : Vzájemné odstupy a vzdálenosti se měří na nejkratší spojnici mezi vnějšími povrchy obvodových stěn, balkonů, lodžií, teras, dále od hranic pozemků a okraje vozovky pozemní komunikace.

Madaovi12. 1. 2016 13:15:17

Ještě poslední otázka, co mě teď napadla. Střecha domu často přesahuje zdi, tj. je blíže k hranici pozemku, než samotná zeď (viz. obrázek v příloze).

Musí být 2m zeď, nebo "část domu, která nejvíce vyčuhuje", tedy v tomto případě střecha?

Předpokládám, že střecha není "připojená konstrukce v obvodovém plášti", takže se asi bude počítat vzdálenost od zdi, mám pravdu?

Moc děkuji za spolupráci.

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber12. 1. 2016 12:01:01

Přesně. Pravděpodobnost je vysoká, jistota to není.

Madaovi12. 1. 2016 11:34:21

Moc děkuji za odpověď.

Pokud jsem Vás a zákonem stanovenou vyhlášku správně pochopil, tak existuje poměrně vysoká šance, že mi umožní stavět ve vzdálenosti 2m od hranice pozemku z každé strany, tj. dům široký max. 8m (včetně obvodového pláště). S tím, že ve zdech mohou být okna z obytných místností, protože vzdálenost mezi sousedními domy je větší než 7m (žádné sousední domy neexistují).

Pro udělení takovéto výjimky je třeba souhlas sousedů a HZS.

Je to tak?

Díky

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber12. 1. 2016 10:38:22

Pravděpodobnost na výjimku je vysoká, pokud Vám sousedi schválí snížení odstupu a prokážete to smlouvou s nimi nebo jiným právnicky formulovaným aktem (tzv. zřízní služebnosti). Jde mimo jiné také o přesah požárně nebezpečného prostoru do jejich pozemků, kde budou muset být vyloučeny spalné konstrukce, také Vám to bude muset posvětit hasičský záchranný sbor, což rozhodně není automatické. Pak po tom všem můžete standardně na 2m od hranice pozemku. Lze případně ještě níže, ale to byste musel argumentovat zvláště stísněnými podmínkami celé stávající zástavby, což zřejmě nebude pravda a neprojde to. To, že jste si koupil extrémně úzký pozemek, bohužel či bohudík není z hlediska zákona podstatné. Projektant by měl být schopen udělat Vám na míru dům tak velký, aby se na pozemek hravě vešel... mimochodem, pozor s odstupovými vzdálenostmi, počítají se včetně všech připojených konstrukcí v obvodovém plášti, takže od povrchu třeba až po zateplení, opláštění dřevem apod.