Výkon krbové vložky - příliš vysoký?

Autor: Honza (3 příspěvky)
31. 12. 2015
19 komentářů
Dotaz

Ahoj všichni,

sníme o velké rohové krbové vložce, nicméně ta je obvykle spojena s velkým nominálním výkonem (případně nekřesťanskou cenou).

Vložku plánujeme do centra obýváku jen na občasné zatopení pro atmosféru. Takže do toho nechceme cpát zbytečně moc peněz a neplánujeme ani žádné rozvody. Většinou by tedy vytápěla obývák s kuchyní a přilehající halu a chodbu tzn. celkem cca 63 m2. Dům bude zateplený - 20 cm EPS fasáda, 40 cm vaty strop, izolační trojskla.

Líbí se nám vložky kratki, které splňují naše požadavky. Tedy až na výkon, který u pěkných rohových vložek začíná na 12 kw.

Rozsah výkonu je 4,5 - 14 kw a já si nejsem jistý, jak to mám chápat. Je možné takový krb provozovat, aniž by došlo k okamžitému přetopení místnosti nebo výraznému dušení ohně a nečernilo se sklo? Těch 4,5 kw je tedy spodní hranice, kdy krb ještě pracuje efektivně, nebo je to spíš už hranice použitelnosti?

A co tedy definuje výkon krbu? Pokud koupím stejně velkou vložku jiného výrobce za 4 násobek ceny, jak je možné, že má nominální výkon poloviční?

Chtěli jsme vložku jako srdce obýváku, ale ty mrňky s nižším výkonem opravdu nejsou hezké.

Předem děkuji za každý poznatek či zkušenost.

Libor14. 9. 2022 6:14:56

Dobrý den pane Kubíček, mohl by jste mi pomoct z výběrem výkonu krbové vložky? Děkuji


REAGOVAT

Lukáš Beran

Lukáš Beran20. 1. 2020 18:32:59

Reakce na 4 roky starý příspěvek, to vypadá jako reklama :-) Mimochodem nevyžádanou reklamu od levnekrby jsme měli i na našem blogu, takže se asi snaží cpát svou nevyžádanou reklamu kde se dá :-) Přesně takhle vypadá neseriózní firma.

petrsss720. 1. 2020 13:36:07

Dobrý den
K tomu by se mohl hodit tento článek https://www.levnekrby.cz/zajimavosti/jak-vypocitat-vhodny-vykon-krbovych-kamen/
Myslím, že by neměl být problém sehnat krbovou vložku s nižším výkonem.

zvirek2. 1. 2016 11:14:37

Tak jsem si dal tu práci a našel alespoň trochu lepší řešení - pro ty co mají krbová kamna jako já a chtějí nižší výkon. Místo původních kamen osadím tato:
http://www.haassohn-rukov.cz/cz/produkty-a-sluzby/vyrobni-program/krbova-kamna/salernoII0420114590000.html
Mají opravdu nízký výkon, který už by obývák s kuchyní ( 110 m3, TZ domu 5,5 kw ) neměl tolik přetopit, navíc terciální spalování a regulace všech okruhů pouze jednou páčkou. Nic lepšího s menším výkonem jsem již nenašel ( kromě opravdu malých kamínek, ale ty mi tam designově nejdou ), nebo elektrokamínka, či na biolíh ( ale ta nechci ), když už mám ten komín :-)

Jiří Kubíček1. 1. 2016 23:53:10

Zdravím, můžete napsat na email.

Libor14. 9. 2022 5:58:06

Dobrý den pane Kubíček, mohl by jste mi pomoct z výběrem výkonu krbové vložky? Děkuji

Joohan

Joohan1. 1. 2016 19:00:39

Dobrý den pane Kubíčku,
mohl bych Vás poprosit? Vidím, že dokážete vypočítat tepelné ztráty domu z tabulky energetického štítku domu. Já se v těch údajích moc nevyznám. Kdybych Vám na e-mail poslal PENB, tak dokážete mi toto vypočítat? Chtěl bych totiž začít řešit koupi teplovzdušné krbové vložky a nerad bych koupil málo nebo naopak až moc výkonnou.
Jaký je na Vás kontakt?
Díky moc

Honza1. 1. 2016 15:28:21

Moc děkuji.

Jiří Kubíček31. 12. 2015 21:33:33

Tz prostupem u vás vycházejí cca 3,1 kW a TZ větráním cca 1,5 kW, dohromady tedy 4,6 kW. Čistě poměrově, i když to nemusí být úplně pravda, ale pro orientaci to stačí, vám vycházejí TZ té vytápěné části domu krbem cca 1,9 kW. Tím se potvrzuje vše, co už jsem psal.

Pavel

Pavel31. 12. 2015 18:16:00

Designovka se konat muze.Nic velkeho to nebude, ale zalezi hlavne na obezdivce. http://www.krby-bef.cz/cz/katalog-produktu/krbove-vlozky/optim/optim-6

Honza31. 12. 2015 17:49:32

Máte pravdu, už jsem to dohledal - 89,4 W/K a obytná + užitná plocha je 150 m2.

Předem moc děkuji za výpočet, to jsem zvědav, co vyjde.

Jiří Kubíček31. 12. 2015 17:40:35

V tom PENB určitě máte i ty měrné ztráty prostupem, jsou uvedené v tabulce, kde jsou rozepsány jednotlivé konstrukce a jejich plochy a tepelně izolační vlastnosti. Jinak se to dá dopočítat i z Uem, ale k tomu ještě potřebuji plochu obálky budovy. A doplňte ještě tu čistou vnitřní vytápěnou plochu. Ale máte pravdu, že to zas tak roli nehraje, ty TZ toho vytápěného prostoru budou malé a je jedno jestli 1, 1,5 nebo 2 kW.

Honza31. 12. 2015 17:12:55

Našel jsem pouze hodnotu Uem obálky budovy = 0,21 W/M2K tak snad je to ono.

Rekuperaci neplánujeme, stavíme ve Středních Čechách - Benešovsko. Dům je bungalov typu T (i když velice nevýrazné, prakticky je to spíše L). Máme 4 francouzská okna 2 x 2,25 m a 1 větší okno 2 x 1,73 m. Vše orientováno na jih. Což pro výpočet asi nehraje roli, ale reálně to vytápí krásně.

Ono je asi jedno, jestli to bude 2 kW nebo 1,5 kW. Pro mě to znamená, že větší desginovka se konat nebude :-)

Jiří Kubíček31. 12. 2015 16:42:46

Zdravím, s tím větráním to u toho topení krbem není tak jednoduché, jedná se o sálavé teplo, které jen tak lehce vyvětrat nejde, částečně jedině nějakým pořádným průvanem, ale jak průvan ustane, máte pocit přetopení za chviličku zpět.

Jiří Kubíček31. 12. 2015 16:40:25

Zdravím, TZ domu můžeme rychle upřesnit, moc se mi nezdá, že byste měl při vašem zateplení a zastavěné ploše TZ 6,5 kW, ale v případě nějakých nepravidelných tvarů domu a hodně zasklených ploch je to možné. Každopádně, když uvedete klimatické pásmo (kde se dům nachází), zda budete mít rekuperaci, celkovou čistou vnitřní vytápěnou plochu a celkové měrné TZ prostupem (jsou uvedeny v protokolu PENB v tabulce s konstrukcemi dole napravo a jsou v jednotkách W/K), tak vám TZ obratem sdělím a přibližně z toho odvodíme TZ i té části domu, kde by měl být krb.

zvirek31. 12. 2015 16:33:25

Ahoj, jsem úplně ve stejné situaci, s tím rozdílem, že jsem voli levnější variantu - krbová kamna - z části okachlovaná, aby aspoň trochu akumulovala:
http://krbova-kamna.heureka.cz/romotop-evora-07/#section

Také jsem se snažil o co nejnižší výkon, ale pod ty 3 kw se už nic pěkného nedělá, leda tak kamínka na biolíh :-)
Vidím to tak, že až na jedné straně zatopím, na druhé si otevřu okno :-)
Ale topit plánuji tak 1x za měsíc, v zimě, tak to snad přežiju. Spíš je to jako pojistka, kdyby nešel proud pro TČ po delší dobu ( znáš to, války, Putin, migranti a tak ) :-)

Honza31. 12. 2015 12:47:03

Moc děkuji za reakce. Tepelné ztráty přesně nevím, dle energetického průkazu by roční spotřeba energie na vytápění měla být 16,3 MWh. Někde jsem našel, že by to mělo odpovídat cca 6,5 kW? Dům má zastavěnou plochu 188 m2, takže na tu uvažovanou část to vychází cca 1/3 plochy tzn. cca 2,2 kW? Jedná se o bungalov a vložka bude umístěna hned u chodby, ze které se vchází do všech místností, takže by se nechaly otevřít všechny dveře do pokojů, ale to také nezní jako komfortní řešení.

Dům bude mít všude podlahovku a bude kontinuálně vytápěn plynovým kondenzačním kotlem. Což tomu také asi moc nenahrává, protože je mi jasné, že my ten krb vůbec nepotřebujem.

Že já vůbec stavěl ten komín :-)

Jinak já jsem si právě taky laicky říkal, jestli prostě nejde ten výkon regulovat prostě tím, kolik dříví tam naházím, jakého typu atd. Moc nechápu ten minimální výkon. Člověk by řekl, že tam prostě dám méně dřeva a přiškrtím to a hořet to nebude. Nebo čím to je, že ve výkonnější vložce topivo hoří rychleji a rychleji se uvolňuje energie? I když má třeba stejné rozměry jako méně výkonná vložka?

Zkusím se tedy ještě podívat po nějaké vložce s nižším minimálním výkonem. Každopádně s okrasným rohovým krbem se asi můžu rozloučit :-(

Jiří Kubíček31. 12. 2015 10:35:49

Zdravím, vše se odvíjí od toho, zda dům bude nepeřetržitě nějak vytápěn, jaké jsou TZ toho prostoru, kam krbovky svým teplem dosáhnou a jaký je výkonový rozsah krbu. Tepelné ztráty domu nebo dokonce jednotlivých místností asi znát nebudete ? Podle toho, jak ale dům popisujete, tak TZ těch krbem vytápěných 63m2 budou odhadem tak 1,5 - 2 kW, což platí pro venkovní výpočtovou teplotu podle klimatického pásma, většinou - 15°C. Většinu topné sezóny však budete pokrývat TZ v této části domu 0,7-1 kW. I když se vám bude dařit ten krb držet stále na tom nejnižším výkonu, což se asi né vždy povede, pořád zde máte nejméně 3,5 kW přebytek výkonu sálavého tepla, které jen tak nevyvětráte. Z toho vyplývá, že zanedlouho po zatopení budete mít v domě "saunu" a více než trenýrkovou teplotu. Pro mne to moc komfortní záležitost není, ale třeba vám to vadit nebude. Akumulace domu, vám toho už moc u nepřetržitě vytápěného domu nepobere. Podle mne byste měl zvolit krb, kde bude možné dosáhnout menší spodní výkon, tak maximálně 2 kW.

Zkušenost mám s krbovkami o výkonu 3-5 kW v domě o TZ 5 kW, ale teplo může pronikat skoro do celého domu, a i tak po zatopení v krbu a pak jen udržování ohně máme za chvíli v domě kolem 24-25°C, což už je u zatepleného domu docela slušné teplo a alespoň pro mne na hranici snesitelnosti.

Limbus31. 12. 2015 9:31:49

Máme krbová kamna s výkonem 3-6kW, celý dům má ztrátu 5kW/35K. Výkon se reguluje jednoduše tím, kolik tam naložíte - dvě malá polínka (nebo jeden špalek) dokážou půl hodiny pěkně plápolat, atmošku to udělá a když otevřem dveře na chodbu, moc to nepřetápí... máme zděný dům z porothermů, betonový strop, takže něco pojme konstrukce (zateplení stejné jako vy). Přívody vzduchu na kamnech máme otevřené dle návodu-pro optimální spalování, takže nedusíme.