Povolení - poplatky

Autor: Honza (3 příspěvky)
18. 3. 2015
7 komentářů
Dotaz

Ahoj stavebníci,

chtěl bych se zeptat, kolik Vás stálo stavební povolení. Nám stavební úřad naúčtoval 6 500 kč, nicméně spousta lidí platí 5 000 kč. Oficiální vysvětlení bylo, že 5 000 stojí stavební řízení, 1 000 územní řízení a 500 kč přípojka (tomu moc nerozumím, protože přípojky byly už na parcele hotové).

Studoval někdo tuto problematiku lépe? 1 500 nás nezruinuje, ale zase nechceme platit zbytečně, pokud to není nutné. Máme na úřadě mladou úřednici a o znalosti zákona si dovolujeme pochybovat. Spíš to na nás působí tak, že "naúčtuji raději co můžu, abych na něco náhodou nezapomněla".

Předem díky za jakoukoliv zkušenost či názor.

hory5120. 5. 2016 8:26:41

Hezky den,
Mame podano radne dodatecne stavebni povoleni k R.D. a siti.Pripojka vody a elektriny.Musime tyto site resit soudni cestou.
1.Soud uz probehl .Cekame na druhy soud.Stavebni urad je o vsem radne informovany.Na zadost souseda mi dali prikaz ze mam odstranit ze zeme el.kabel z roku 2000.A odstranit pripojku vody.Dostavbu R.D. mi stavebni urad zastavil.Uz je to 4 roky.Neustale pozaduji vecna bremena.Mame radne smlouvy o odberu elektriny a vody.Prosime o radu nebo vase dotazy.

Honza a Simča

Honza a Simča3. 4. 2015 21:00:34

Dekuji Vam pane Veber za objasneni, o vyrizovani jsme se nestarali, rozhodli jsme se adeji zaplatit projektantum za vyrizeni, no nastesti jsme meli jen jednu vyjimku a to garaz umistenou metr od hranice pozemku.

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber3. 4. 2015 17:02:21

Ve Vašem případě k Vám byl úřad benevolentní a nezastavil Vám stavební řízení s výzvou, že musíte nejprve žádat o územní řízení, ale pružně zareagoval tím, že žádost "rozšířil" i na to územko a rovnou to spojil dohromady. Toho bych si vážil, na rozumného úředníka narazíte sotva ob případ. Územní řízení jste měl řešit jako první, o čemž jste se mohl nechat informovat od úředníků a také Vám to měl sdělit projektant.

A samozřejmě se platí poplatky jak za územní řízení, tak i za stavební řízení, takové je nařízení zákona. Pokud je to podle Vás hodně, utěšte se tím, že nemusíte žádat o výjimku, za každou se platí 5 tisíc navrch.

Ohledně ČOV... samostatné povolení si vyřizujete na odboru životního prostředí jakožto vodoprávním orgánu, to je věc, která se stavebním povolením vůbec nesouvisí, takže stavba ČOV je jakákoli jiná umisťovaná "hmota" bez ohledu na fakt, že jde o čističku, je zpoplatněna standardně jako jakákoli jiná stavba technické vybavenosti pro potřeby Vašeho rodinného domu.

Honza a Simča

Honza a Simča3. 4. 2015 15:56:57

Dobrý den stavebníci,
dnes mi z úřadu přišlo domů vyrozumění o zahájení stavebního řízení. Stavíme bungalow, který přesahuje 150m2, samostatně stojící kryté garážové stání, tepelné čerpadlo, čov, plot a nějaké chodníky.
Co mi hlava nebere je to, proč na oznámení je napsáno "zahájení společného územního a stavebního řízení", měl jsem za to, že když žádám o stavební povolení, územní řízení už řešit nemusím, ale asi se pletu?
Druhý můj dotaz je kvůli poplatkům, kdy platím poplatek za stavbu RD a garáže jak podle položky 17, tak i podle položky 18. Logicky mě napadá, buď za to samé zaplatím v územním rozhodnutí nebo ve stavebním řízení, a né v obojím platím za to samé.....

A co se týče čovky, na čovku se podle mých informací musí žádat o samostatné povolení, tak proč už teď mám platit nějaký poplatek?

moc děkuji alespoň za nějaké vysvětlení

Honza3. 4. 2015 8:00:20

Děkuji za reakce. Očividně každý stavební úřad k tomu přistupuje jinak, protože i zde na svépomocí živě platili pouze vyšší poplatek tzn. 5 000 a já tento článek bral jako bernou minci, protože jsem předpokládál, že slouží jako návod nezkušeným stavebníkům a informace jsou ověřené. Tím spíš, když byl doplněn o video rozhovor s vedoucí úřadu. Samozřejmě to není myšleno jako kritika daného článku, ale spíše udivení nad tím, že se výše poplatku liší úřad od úřadu.

Pořád mi trochu leží v žaludku poplatek za přípojky, které už na parcele 8 let stojí a předpokládám, že poplatky za ně už zaplatil developer, když je stavěl. Argumentace "Vy ale nemáte přípojky, ale jen odbočky sítí. Přípojka vznikne až po instalaci vodoměru a instalací vodoměru vlastně vznikne nová stavba a na tuto stavbu potřebujete územní rozhodnutí" mi přijde úsměvná. Zrovna před týdnem nám ČEZ namontoval elektroměr a stavební povolení ještě nedorazilo, takže asi další stavba na černo..

Co se výše poplatku týče, platíme za stavbu s doplňkovou funkcí, což mě také pobavilo, jelikož zákon jasně říká, že napojení na technické sítě je stavbou podmiňující bydlení.

Na úřadě si zřejmě uvědomili, že už obrali spoustu lidí, tak se začali bránit strategií zaseklé gramofonové desky a opakují, že nerozumí mé argumentaci..

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber20. 3. 2015 1:00:27

Územní rozhodnutí, územní souhlas,

ke stavbě pro bydlení s nejvýše 3 byty nebo ke stavbě pro rodinnou rekreaci 1000,- Kč
ke stavbě pro bydlení s více než 3 byty 5000,- Kč
ke stavbě, která plní doplňkovou funkci ke stavbě uvedené v písmenech a) nebo b) s výjimkou stavby garáže 500,- Kč
ke stavbě garáže nejvýše se 3 stáními nebo řadových garáží 1000,- Kč a 500,- Kč za čtvrté a každé další stání, nejvýše 5000,- Kč
ke stavbě neuvedené v písmenech a) až e) (např. penziony) 20000,- Kč
ke stavbě studny nebo vodního díla určeného pro čištění odpadních vod do kapacity 50 ekvivalentních obyvatel 300,- Kč
ke stavbám vodních děl neuvedených v písmenu g) (např. malý rybník) 3000,- Kč
Vydání rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků 1000,- Kč
Vydání rozhodnutí o povolení výjimky z obecných požadavků na využívání území 5000,- Kč

Stavební povolení

ke stavbě pro bydlení s nejvýše 3 byty nebo ke stavbě pro rodinnou rekreaci 5000,- Kč
ke stavbě pro bydlení s více než 3 byty 10000,- Kč
ke stavbě, která plní doplňkovou funkci ke stavbě uvedené v písmenech a) nebo b) s výjimkou stavby garáže 500,- Kč
ke stavbě garáže nejvýše se 3 stáními nebo řadových garáží 1000,- Kč
a 500 Kč za čtvrté a každé další stání, nejvýše 5000,- Kč
ke stavbě vyžadující ohlášení, o které stavební úřad rozhodl usnesením, že ohlášený stavební záměr projedná ve stavebním řízení 1000,- Kč
ke stavbě neuvedené v písmenech a) až e) 10000,- Kč
ke stavbě studny nebo vodního díla určeného pro čištění odpadních vod do kapacity 50 ekvivalentních obyvatel 300,- Kč
ke stavbám vodních děl neuvedených v písmenu g) 3000,- Kč
Vydání rozhodnutí o prodloužení platnosti stavebního povolení 1000,- Kč
Vydání souhlasu s ohlášenou stavbou uvedenou v § 104 odst. 1 písm. a) až e) stavebního zákona 1000,- Kč
Vydání souhlasu s ohlášeným stavebním záměrem neuvedeným v bodě 3) 500,- Kč
Vydání rozhodnutí o povolení změny stavby před jejím dokončením 1000,- Kč
Vydání souhlasu se změnou stavby před jejím dokončením 500,- Kč
Vydání rozhodnutí o povolení užívání stavby 1000,- Kč
Vydání rozhodnutí o povolení změny v užívání stavby 1000,- Kč
Vydání souhlasu se změnou v užívání stavby 500,- Kč
Vydání rozhodnutí o povolení odstranění stavby 500,- Kč
Vydání souhlasu s odstraněním stavby 500,- Kč
Vydání rozhodnutí o povolení výjimky z obecných technických požadavků na stavby nebo z obecných technických požadavků na bezbariérové užívání staveb 5000,- Kč

Za vydání územního souhlasu vybere správní úřad poplatek ve výši poloviny sazby příslušného poplatku. Za vydání společného rozhodnutí podle správního řádu vybere správní úřad poplatek ve výši součtu sazeb poplatků stanovených v příslušných bodech této položky.

Žaneta a Jirka

Žaneta a Jirka19. 3. 2015 7:41:53

Ahoj, my jsme platili 2750 Kč, 1000 kč ohláška, a zbytek územní souhlas, přípojky, oplocení, sjezd.. Myslím, že to máme někde rozepsané na papírech. Asi v Ohlášce. Žaneta