Příjezdová cesta za vlastní náklady ?

Autor: Michal a Andrea (5 příspěvků)
Kategorie: Pozemek
21. 2. 2015
33 komentářů
Dotaz

Zdravim stavebníky,

Vlastním pozemek který je v územním plánu obce, ale nemám k němu přivedenou zpevněnou komunikaci, což znamená že nedostanu stavební povolení dokud nebude k pozemku přivedena zpevněná komunikace. K pozemku vede pouze cesta , která je převážně písčitá.

Když jsem se byl na obci i na stavebním úřadě ptát na tuto cestu, zda-li se to dá nějak řešit, bylo nám řečeno že si cestu k pozemku musíme přivést na vlastní náklady i přesto že cesta je ve vlastnictví obce. (vlastně to znamená, že cestu budeme financovat mi, i přes to že je ve vlastnictví obce a budou po ní jezdit i ostatní spoluobčané - což se nám moc nelíbí)

Chtěl bych se tedy zeptat, jestli opravdu musíme cestu dělat na vlastní náklady nebo se to dá řešit jiným způsobem. Pokud s tím máte nějaké zkušenosti nebo rady, budu Vám vděčný.

Vaja31. 5. 2021 20:27:32

Dobrý den, vlastníme pozemek u rodičů v zahradě.
Rozhodli jsme se tam postavit dům.
Od kraje pozemku to máme 50m k pozemní komunikaci...
Cesta která k ní vede je polní( vlastníkem obec)
Jak máme postupovat?
Zajít na obec a domluvit se, že si ji na vlastní náklady zpevnime?
Děkuji za odpověď

Poky25. 11. 2020 20:30:15

Dobrý den , řeším problém a nikdo mi zatím nedokázal poradit. Vlastním dům před kterým vede cca 100m dlouhá cesta , která je cca 3,5metru široká. Cesta je zpevněná makadamem s drtí a prosivkou na povrchu. Cesta má na konci točnu. cesta slouží třem rodinným domům. Cca 1metr šířky cesty je můj pozemek , zbytek je obce. Chtěl jsem se domluvit s obcí na tom , že by se cesta vyasfaltovala , s tím že by to hradila obec a já jí přenechal ten metr šířky cesty. Obec s tím nesouhlasí , údajně potřebují minimálně další dva metry šířky navíc. Je to pravda , jelikož s tím nesouhlasím nechtějí mi vybudovat kanalizaci a já bydlím již 12let bez ní. Děkuji za rychlou odpověď.

JM

JM29. 1. 2019 21:08:35

Ahoj, my jsme stavěli na ohlášku a s "kolaudací" (oznámení o užívání stavby) nebyl sebemenší problém. Dle zákona jsou jasně stanovené podmínky viz výše - do 50m a zpevněná komunikace (ne asfaltka)... v reálu záleží na situaci a na úřednících, kdo by se soudil že... Doporučuji zjistit si na magistrátu / na kraji co požadují a s tím pak zajít na stavební úřad - někdy stačí, že úředník/ce vidí že to člověk jen tak nenechá a vyklopí, co teda vlastně chcou. Po nás taky nejdřív chtěli asfaltku, osvětlení chodníky a bůhvíco.... nakonec stačil zpevněný povrch - ten se udělal, plánovací smlouvu s obcí (že nebudeme chtít po obci ať cestu zpraví oni jinak jim přispějeme 50 tisíc) a souhlas obce se stavbou domu a sjezdu.

Marek29. 1. 2019 20:28:56

Po nas chteji na SU vyjadreni dopravniho inspektoratu ke sjezdu na komunikaci a ten pozaduje zpevnenou cestu - asfalt. Pritom jsme samota a za nami uz nic nebude. Obec nam povoleni neda, dokud to neposveti inspektorat. Mohu se zeptat, jak presne jste to s obci vyresili? Respektive SU po Vas nechtel stanovisko dopravniho inspektoratu? Dekuji

JM

JM20. 3. 2017 8:59:46

SÚ chtějí jen zpevněnou "kapacitně vyhovující komunikaci", s obcí jsem musel sepsat smlouvu abychom vůbec dostali ohlášku na dům. S předsedou stavební komise obce bylo domluveno, že se nebude dělat povolení na cestu, protože nejde o stavbu, ale v podstatě o opravu povrchu. Chodníky, veř. osvětlení ani nic dalšího obec ani SÚ nepožadovali. V územním plánu je zde cesta ale nikdy ji obec dělat nebude protože je zadlužena kvůli zmrvené tlakové kanalizaci na spousty let.

Původní (zpevněná) cesta stará desítky let tudy vedla a v podstatě se "očistila". Kdybych dělal cestu na zelené louce, tak by muselo být územní a stavební řízení a budování cesty by proběhlo jinak a stálo by to taky jiné peníze.

jigsaw198720. 3. 2017 8:46:32

Dobrý den,
to jste neměl od SÚ žádný předpis jak ta cesta má vypadat? Nemusel jste dodávat projekt apod.?
U mě si město řeklo o vypracování projektu a nadiktovalo si co jako finální povrch tam bude atd.
A co veřejné osvětlení?
Ptám se, protože o tom zpevnění uvažuji také, ale nechci dávat cca 20-30 tis za odvoz zeminy plus dovoz několika tater štěrku a pak aby přišlo město a řeklo, že to není tak jak chtěli, takže znovu a lépe....

JM

JM20. 3. 2017 8:05:12

Zdravím stavebníky,
po dohadech kolem budování cesty jsem se naštval a zpevnil cestu bez povolení. Mám smlouvu s obcí "o právu umístit a provést stavbu", povolení na "sjezd" v rámci ohlášky. V místě totiž cesta je (ostatní plocha - ostatní komunikace) dokonce je i zpevněná, akorát na ní bylo 10-15 cm uježděného bahna a kamení.
Teď jen doufám, že nebude problém s "oznámením o užívání stavby" ale to bude až za dlouho.
Cesta má cca 60m x3m šířky a po dokončení domu ji ještě přetáhneme vrstvou 0-32 a měl by na to přijít asfaltový zástřik, což se mi vůbec nechce dělat ale obec na tom trvala.

Martin a Marie

Martin a Marie27. 10. 2016 17:35:05

Tak tohle jsme taky řešili. Normálnímu SÚ a i požárnímu technikovy stačí i štěrková cesta cca 3,5 m široká, která má dostatečnou únosnost (cca 10 t na nápravu). Musí taky splňovat velikosti oblouků, obratiště, výhybky a stoupání, vše podle příslušné normy (to zkontroluje projektant a požární technik v PBŘ). Pokud tohle splní šterková cesta (což je při dostatečné šířce a hloubce vrstev cesty na rovině u cesty kratší 100 m v podstatě bez problému), tak si může postavit hlavu jen úředník SÚ (nám třeba jeden řekl, že za zpevněnou cestu považuje jen cestu, která má soudržný povrch, což štěrková není!)....naneštěstí není nikde v žádném zákoně řečeno co je vlastně zpevněná cesta! Pro domy kde se nevyjadřují hasiči (u ohlášky) k PBŘ většinou stačí i 2,5 m cesta. U nás to neztroskotalo na štěrku, ale na malé šířce, velkému stoupání a malým obloukům....

Kotas28. 8. 2016 7:18:08

zdravim chci se zeptat da se pocitat za zpevnenou prijezdovou cestu sterkova cesta nebo to musi byt asfaltova betonova atd

JM

JM28. 6. 2016 13:39:44

Otázka podle čeho se posuzuje "kapacitně vyhovující komunikace"
Zpevněná opravdu stačí 50m od stavby (pokud např. stavíte 60m od silnice na svém pozemku, musíte udělat 10m zpevněný nájezd - to je kvůli dosahu hasičů např). Takové informace jsem dostal i na kraji.

Občas se stává že SÚ má pro jednotlivé žadatele jiný přístup, my jsme např museli mít povolení od památkářů a "soused" ne i když jsme ve stejné zóně.

jigsaw198728. 6. 2016 13:34:25

Ono je asi rozdíl mezi stavbou a zkolaudovaným domem. To bych potřeboval aby nám někdo zasvěcenější osvětlil. Stavbu asi můžete provádět 50m od zkolaudované cesty. Ale nikdo Vám podle mě dům nezkolauduje dokud nebudete mít zkolaudovanou zpevněnou cestu až k pozemku.

JM

JM28. 6. 2016 13:34:03

Já jsem pokročil trošku dál, závisí to teď na SÚ - zpevněná cesta opravdu stačí 50m od stavby (budovy ne kraje pozemku) a k pozemku musí být "kapacitně vyhovující komunikace".
V našem případě to znamená 30 tisíc za územní řízení a stavební povolení, nevím kolik projekt a vyřízení povolení + vlastní realizace podle toho co tam budeme muset dát.
Náklady na 50m počítám 100-250 tisíc. pořád hledám cestu jak to vyřešit bez peripetií a přemýšlím, co by se stalo čistě hypoteticky, když cestu postupně zpevním bez povolení.

Daniel28. 6. 2016 13:26:37

Dobrý den, rozumím tomu správně, pokud mám pozemek ve vzdálenosti 35m od zpevněné příjezdové cesty, tak "mám po starostech"?

JM

JM15. 6. 2016 9:09:13

Ahoj oživuji tohle téma, SÚ po nás chce plánovací smlouvu s obcí na zpevnění komunikace. Detaily nezkoumají (nejsou prý právníci). Klidně si to můžeme po vydání povolení s obcí dodatkem změnit.

Zpevněná komunikace (asfalt) je cca 46m od domu vzdušnou čarou viz příloha a KN je vedena jako ostatní plocha - ostatní komunikace.
Navazuje cca 20m zpevněné kamenité se štěrkem a cca 30m polňačky ( štěrk v "kolejích). Na SÚ mi řekli, že zpevněná komunikace musí vést až k pozemku - nestačí 50m od domu.

SÚ: zpevněná komunikace může mít jakýkoliv povrch, šířka 2,5
Obec : komunikace musí být asfaltka a zaplatíme to celý my do kolaudace!

Budeme stavět na ohlášku a nevím jaké podmínky musíme splnit abychom dostali souhlas k obývání ("kolaudace")

Cestu jsem spočítal na cca 200 tisíc (asfaltka) a na to nám banka hypotéku nedá + taky se mi nechce budovat cestu pro obec.
Nějaká rada?
našel jsem akorát toto:
vyhláška č. 501/2006 Sb. v § 20 odst. 7 praví, že ke každé stavbě rodinného domu nebo stavbě pro rodinnou rekreaci nebo souvislé skupině těchto staveb musí vést zpevněná pozemní komunikace široká nejméně 2,5 m a končící nejdále 50 m od stavby.

Petr28. 1. 2016 11:51:18

Dobrý den,
my řešíme ještě o něco absurdnější situaci. V malém městě v okrese Opava (Kravaře) máme pozemek, ke kterému vedou až na hranici všechny IS a zpevněná místní komunikace, ale v územním plánu je část našeho pozemku (navazující na stávající komunikaci) vedena jako budoucí místní komunikace a tuto po nás chce město vybudovat, i když nám je prakticky k ničemu, protože bychom se mohli bez sebemenších problémů napojit na stávající komunikaci.
Toto již řešíme i s právníkem, protože město nechce "jen", abychom komunikaci vybudovali a darovali, ale abychom se zaručili biankosměnkou a poukázali na jejich účet ještě nějakou částku, která bude sloužit jako případná pokuta za nevybudování.

jigsaw198728. 1. 2016 9:32:37

To já bych právě taky potřeboval, aby alespoň od té lampy upustili. Je to celé padlé na hlavu. Také přeji hodně pevných nervů.

Michal a Andrea

Michal a Andrea28. 1. 2016 9:25:54

Dobrý den,
už tomu je rok co jednáme s obcí a SÚ a světe div se cestu stále nemáme :/ SÚ po nás chtěl aby jsme darovali obci část pozemku, aby se mohla udělat cesta která bude 7,5m široká. Na to jsme tedy přistoupili, ale s tím že nám obec za to vybuduje cestu. Zastupitelstvo vše schválilo, ale s panem starostou to nějak nejde. V listopadu 2015 sliboval že cesta bude určitě do konce roku, ale je konec ledna a pořád nic. Už nemá cenu ani chodit na úřad a ptát se jak to vypadá atd. protože neustále slyšíme tu samou odpověď - pracuje se na tom, musíte ještě chvíli vydržet...
Abych to tedy schrnul, tak cestu nebudeme dělat na vlastní náklady, ale přišli jsme o cca 80m2 pozemku. Lampy ani chodníky tu nebudou, nejdřív to po nás chtěli, ale po dohadech z toho odstoupili. U nás se ani asfaltová cesta dělat nebude, nejdříve se prý udělá šterková cesta a poté se požádá o dotaci na zpevněnou komunikaci.
Držím Vám všem pesti a hlavně pevné nervy !!!

jigsaw198728. 1. 2016 8:46:20

Rozpočet zatím ještě nemám. Ale v projektu je napsána nějaká katalogová cena cca 350 tis. a to se jedná o cestu širokou 3m bez chodníčků. Doufám že to srazím co nejméně. Povrch cesty musím mít stejný jako v ulici na kterou se napojuji, takže dlažební kostky.
Co se týče lampy, tak ta sama o sobě zas tak "drahá" není - cca 10 tis. Největší položkou je přivedení signalizačního kabelu spolu se silovým proudovým kabelem, rozebrání silnice, řezání asfaltu, zaasfaltování, výkop atd. to na 60m udělá cca 60 tis Kč.

Bajcik28. 1. 2016 8:37:28

No ty naše zákony jsou ale vtipné .. My by jsme měli cestu také jako jediný ve vesnici, která by byla včetně chodníků a osvětlení. Mohu se zeptat jaký máte uveden rozpočet na celou akci, druh nejlevnější varianty zpevněné cesty a osvětlení? Aby jsme měli představu kolik může stát jedna lampa a 1 m2 asfaltu?

jigsaw198728. 1. 2016 7:49:36

Dobrý den,
jsme na tom dost podobně. Koupili jsme pozemek ke kterému je nezpevněná cesta (štěrk, uježděná hlína). Cesta leží na pozemku města (Beroun) a pozemek je veden jako ostatní komunikace. Když jsme zařizovali stavební povolení odmítli nám jej vydat, protože k pozemku nevede zpevněná (zkolaudovaná) cesta. Po peripetiích město připravilo smlouvu , ve které se zavazujeme na vlastní náklady cestu dodělat (cca 30m) včetně veřejného osvětlení. Jak již někdo psal výše, stavět můžete pokud máte cestu do nějaké vzdálenosti, ale stavbu Vám potom bez této cesty nezkolaudují. Všechno jsme financovali my, projekty na veřejné osvětlení, projekt na cestu atd. "nejvtipnější" je, že cesta na kterou se napojujeme je zkolaudovaná, ale bez veřejného osvětlení, což pro mě znamená, že já musím tahat kabel vzdálený cca 60m, což jsou náklady navíc a budu se chtít s městem domluvit na nějaké finanční kompenzaci. Letos bychom měli cestu a VO postavit, aby nám to zkolaudovali.

Bajcik28. 1. 2016 7:21:35

Dobrý den, mohu se zeptat jak dopadlo vaše následující jednání s obcí a SÚ? Jsme v podobné situaci a dozvěděli jsme se, že opravdu jako investoři musíme cestu vybudovat zpevněnou, což je na výběr zámková dlažba nebo asfalt. V tom případě, zainvestujeme více než za pozemek :-(

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber23. 2. 2015 10:00:23

Já bych podal žádost o ÚPI, aby Vám to dali černé na bílém. Trvá to 14 dní, nic to nestojí a máte podklad, se kterým můžete obejít případně úředníky o úroveň výše, na kraji.

Michal a Andrea

Michal a Andrea22. 2. 2015 19:27:13

Loučeň okres Nymburk

když naši stavěli před pár lety rodinný dům, také měli problém jak s obcí tak se stavebním úřadem

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber22. 2. 2015 19:12:52

Dělají si z Vás dobrý den. Ta vyhláška platí od roku 2006 a určitě by ve Vaší situaci neměl být žádný legislativní problém, pokud tedy nemají chuť zneužívat své pravomoci. Kde že to stavíte?

Michal a Andrea

Michal a Andrea22. 2. 2015 17:10:54

Ano pozemek mám přímo u cesty, která je převážně písčitá a podle stavebního úřadu tato cesta neni zpevněná, což znamená že nám nepovolí stavbu do té doby než bude tato cesta zpevněná.
Ostatní tam mohli prý postavit, jelikož zákon o zpevněné komunikace k pozemkům platí od roku 2014 - aspoň tak nám to pořád tvrdí.
Také nechápu proč po nás chtějí chodník a lampy, když nikde v obci nejsou (kromě hlavní silnice tedy)

Na nás to dělá také dojem, že obec čeká než jim komunikaci někdo vybuduje, pořád se vymlouvají na to, že na to nemají peníze, že zpevněnou cestu dělat nebudou, jelikož by nevedla k žádným pozemkům, které vlastní obec.

Zatím vůbec nevíme jak to vyřešit,

Speeder22. 2. 2015 17:02:42

Co je to za blbost? Vždyť to máš u cesty ne? Pokud to vyčárkovaný podle stavebního úřadu neni cesta, tak jak tam mohli postavit ostatní? A proč bys tam měl dělat lampy a chodníky, tomu už nerozumim vůbec. Působí to na mě tak, že si obec myslí, že jim to tam nějakej hlupák postaví za svý...

Michal a Andrea

Michal a Andrea22. 2. 2015 16:43:41

Dobrý den,

Bohužel k nejbližší zpevněné komunikace je to 145 metrů.

Nám na stavebním úřadě tvrdí že minimální šíře komunikace má být 6,5 metrů nebo 7 - teď si nejsem jistý.

A to po nás ještě na stavebním úřadě chtějí aby byl podél cesty chodník a lampy :/
Obec nám nabídla, že veškeré poplatky atd budou platit oni a mi by jsme měli investovat pouze cestu.

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber22. 2. 2015 15:23:46

Jak daleko od nejbližší komunikace jste?

Závazný požadavek z vyhlášky 501/2006 Sb., konkrétně §20 odst. 7 říká, že ke každé stavbě rodinného domu musí vést zpevněná pozemní komunikace široká nejméně 2,5m a končící nejdále 50m od stavby.

S tím se nějak pracovat a dále jednat dá, ne?

Petr a Monika

Petr a Monika22. 2. 2015 9:16:47

My máme část příjezdové cesty v našem osobním vlastnictví a druhá část patří obci vše budeme financovat my ale asi nikdo jiný nebude využívat naši příjezdovou cestu tudíž to máme asi trochu jinak než vy.Přesto to máme ošetřeno věcným břemenem s městem.Doporučuji si to rozhodně smluvně ošetřit než začnete do toho vrážet vlastní prostředky.

Petra16. 4. 2013 19:26:26

celé místnosti jsem měla na mysli..

Petra16. 4. 2013 19:25:31

Ahoj, mohu poprosit o rozměry kuchyně? A také o celé místonisti:-) Děkuji.

Honégříci

Honégříci24. 4. 2012 7:24:08

Ahoj Evčo a Péťo, moc děkujeme za chválu kuchyně, jsme rádi, že se Vám líbí :-) David měl 0,5cm hřeben, jelikož síla dlažby je 1cm a lepidlo použil flexibilní od zn.Weber. Podlahové topení nemáme ani v kuchyni ani jinde v domě. Mějte se krásně :-)
Verča

Evča a Péťa

Evča a Péťa23. 4. 2012 8:18:56

Ahoj, máte moc krásnou kuchyň. Prosímtě Davide, jak jsi dělal tu dlažbu pod kuchyní? Máte tam podlahové topení? Na jak velký hřeben si dával lepidlo a jaké jsi použil? Díky moc za rady, kdyžtak mi to pošli na fishbonne@centrum.cz nebo odpověz tady. At se krásně bydlí :-) P

Reklama
Reklama

Akce na stavební materiály, nová videa a postupy...

Reklama
Reklama