Projekt - uzký pozemek

Autor: Super User (191 příspěvků)
Kategorie: Projekt domu
21. 11. 2011
10 komentářů
Dotaz

Zdravím, mám možnost koupit pozemek, který je široký cca 12-13m a je delší. Tento pozemek je mezi dvěma rodinnými domy (hospodářskými usedlostmi - ani z jedné strany nejsou domy nalepené na pozemku. A chtěl bych na něm postavit dům se sedlovou střechou a potřeboval bych ještě aby zbyl okolo domu průjezd cca 3m. Poradili byste mi nějaký projekt domu, který bych na tento pozemek napasoval? A jak je to s odstupovými vzdálenostmi od sousedních pozemků?

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber8. 1. 2015 10:58:27

Dobrý den, pane 1975ak, pokud je v územním plánu určena lokalita pro izolované rodinné domy, nemohou být brány jako řadovky a platí tam jednoznačně povinnost dodržet odstup od pozemku podle vyhlášky 501/2006 (před rokem 2006 to platilo taktéž, ale bylo to tuším v zákoně č. 50 z roku 1974). Pro slepé zdi bez oken platí minimální odstupová vzdálenost 4m, pro domy s okny z obou stran 7m. Tak jako tak platí povinnost odstupu 2m od hranice pro umožnění požárního zásahu. Ke všem těmto povinnostem existuje právo požádat o výjimku, ale rozhodně to neberte jako pouhou formalitu, posuzuje se nejen souhlas dotčených stran, ale také charakter území a další vlivy, například požární zásah, hygienické podmínky atd.

1975ak8. 1. 2015 10:29:55

Dobrý den, mám pozemek 7,3 m a stavím od hrany ke hraně pozemku. Domky budou brány jako řadovka. Takže záleží jak je budoucí ulice koncipována.
Myslím, že platilo pravidlo, že pokud nejsou ve zdi okna, může se stavět až na hranu pozemku.

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber8. 1. 2015 10:10:39

Trochu bych si dovolil nesouhlasit:

1. Důvod, že na stavební pozemek nelze umístit stavbu, není pro stavební úřad relevantní. Referent na stavebním úřadě nemá kompetence posuzovat vhodnost pozemku pro jakoukoli stavbu.

2. Realitní agent je na světě proto, aby zprostředkoval obchod, nikoli proto, aby dokázal objektivně hodnotit možnosti využití pozemku. K tomu slouží budťo podání žádosti o územně plánovací informaci, což je otázka 14 dní, nic to nestojí a je to dostatečně popisné, abyste zjistili, co můžete a co nemůžete. Ideálně Vám na tuto otázku dostatečně odborně odpoví 90% projektantů, urbanistů či architektů, které oslovíte. Pokud nic takového dělat nechcete a chcete se spolehnout na slib realitní agentky, je správné požadovat po ní, aby se takové záruky promítly do kupní smlouvy. Tomu se pak přesně říká zmařené investice, které můžete vůči ní následně vymáhat.

Žaneta a Jirka

Žaneta a Jirka8. 1. 2015 10:02:44

Nejlepší bude, když si zkusíte zajít přímo za vedoucí a zkusíte si o tom popovídat, probrat celou situaci a třeba něco s ní vymyslíte. Třeba by Vám stačilo potvrzení těch bratrů, že by jim to nevadilo :-) Nebo to, že tam nejde umístit žádný domek... těžko říct. Nejlepší by bylo, kdyby Vám Ti bratři co to vlastní, prodali nějaké metry na rozšíření pozemku.

Vůbec Vám tuto situaci nezávidím, my se sice od začátku stavby také potýkáme se samými problémy, ale toto je fakt hajzlárna co nemá obdoby!!! Aby Vám realitka prodala pozemek s tím, že můžete stavět na hranici a takto Vás okradla. Nejhorší je, že kdybyste chtěli pozemek vrátit, tak na to ani nemáte důkazy.

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber8. 1. 2015 10:02:25

Dobrý den, předpokládám, že úřad nebude mít problém s výjimkou v těchto velmi specifických podmínkách, pokud získáte souhlas souseda. Bývá obvyklé, že úřad nechce jít proti jednomu ze sousedů, protože ten to může blokovat (odvolání, krajský úřad atd.) a pak je to i pro stavební úřad dosti zapeklité. Optimální je podat žádost o výjimku v souvislosti s podáním žádosti o rozhodnutí umístění stavby.

blanka8. 1. 2015 9:42:42

Dobrý den, níže jsem popsala situaci. Myslíte, že bychom měli šanci na tu vyjímku? Předem děkuji za odpověď

blanka8. 1. 2015 9:38:26

Dobrý den, děkuji za informaci. Když jsme pozemek kupovali, řekla paní z real. kanceláře, že můžeme stavět až na hranici pozemku, proto jsme si ho vzali, 7m na dům byl reálný. Bohužel teď, když jsme se chtěli do toho pustit, paní na SÚ řekla, že musíme dodržet 2m od pole za nami, kde už se stavět nebude. Je to 2bratrů, kteří vlastní pole, z toho 5metrů je dle územního plánu určené jako stavební, ale samozřejmě se tam stavět už nebude, vzhledem k rozměru. Myslíte, že můžeme zažádat o vyjímku? Okna tam nemusí být, máme též sever. Předem děkuji za radu.440

Žaneta a Jirka

Žaneta a Jirka8. 1. 2015 8:13:17

Dobrý den, tak vždy vše záleží na stavebním úřadě, my máme pozemek 20m, bungalov 12m, a abychom si zbytečně nerozbíjeli dvě strany pozemku, tak jsme si zažádali u vedoucí SÚ, abychom mohli stavět na hranici pozemku (zrovna na sever), kde teda nejsou okna. Tím pádem máme krásných 8m na průjezd :-) Loni se prodal sousední pozemek a Ti mají povoleno stavět od nás pouze 2m (od hranice domu).

5m na šíři domku je docela málo, ale nějaký domek na patro určitě vymyslíte, nebo přízemní, místnosti budou do 4m a 1m chodba s vchodem z boku, no bude to oříšek, ale třeba se na SÚ ještě nějak domluvíte.

ing. arch. Martin Veber

ing. arch. Martin Veber8. 1. 2015 7:59:29

Jednoduché. Musíte vyjednat výjimku na stavebním úřadě. Ta ovšem musí být projektově opodstatněná a nesmí se proti ní nějak vehementně stavět dotčené osoby.

blanka7. 1. 2015 21:39:53

Dobrý den,
četla jsem Váš dotaz, my už jsme tedy koupily úzký pozemek 12m s mylnými informacemi :-(. Nyní si nevíme rady, jelikož dům může být široký pouze max. 5m, můžete mi nějak poradit? Předem velmi děkuji.

Reklama
Reklama

Akce na stavební materiály, nová videa a postupy...

Reklama
Reklama