Sauna svépomocí, aneb jak si to udělat doma zase trochu lepší

Autor: Daniel a Bára (10 příspěvků)
29. 12. 2018
96 komentářů
Sauna svépomocí, aneb jak si to udělat doma zase trochu lepší
Příspěvek stavebníka
V mém poslední článku jsem skončil tak trochu na vodě. Respektive v jezírku. Ano, koupací jezírko byla jedna z nejlepších investic, co jsme udělali. Užíváme si ho, co to jde, a mimo to vytváří fantastikou atmosféru u naší terasy. Ale práce kolem domu je stále nekonečně... Jenže člověku se většinou chce realizovat ty věci, co ho baví, a ne ty, co musí. A takhle jsme došli k tomu, že si nutně musíme postavit vlastní finskou saunu :)

No, úplně samo to ale zase nepřišlo. Moje žena Bára je milovník saunování. Já jsem byl dříve tak nějak neutrální. Často ale jezdíme po Evropě a navštěvujeme různá wellness centra, a samozřejmě i sauny. A v podstatě nás to oba moc baví. A náhodou, jednoho dne, přišli naši sousedi, výborní kamarádi, s informací, že si objednali na zakázku venkovní, roubenou finskou saunu. Pecka.

Firma jim ji za měsíc na zahradě vystřihla, jedna báseň. Akorát ta cena, no, to už taková báseň nebyla. Bez nějakých těch věcí okolo, 250 000,- a to je fakt darda... Ale mělo to jeden synergický efekt, a to, že jsme se pro ni rozhodli také. Máme hned u domu krytou terasu a přímo u ní koupací jezírko. A co se nabízí? No přece saunování a chlazení se v tom jezírku :) Ale my si ji samozřejmě uděláme svépomocí!!

Takže jsem vzal metr, tužku, sedl k internetu a začal měřit, počítat a studovat informace, ostatně, jako vždy předtím. Nakonec jsem zjistil, že to není až tak komplikovaný problém. Zásadní bylo to, že jsme chtěli mít saunu těsně u terasy, abychom mohli vcházet z terasy přímo do ní a chtěli jsme plnomasívní roubenku pro cca. 4 lidi, s vytápěním na dřevo.

Obecně vzato, sauna je prostě nějaká bouda, kde se topí a kde se člověk může pořádně vypařit. Saunové firmy z toho samozřejmě dělají bůhví co, ale vlastně jsou to jenom obchodně-marketingové oblbovací kecy. Koukněte se na nějaká videa z Finska nebo Ruska... v čem se sauní. Jakákoli zavřená bouda s kamny uvnitř. 

Je nutné si tedy jen zachovat zdravý selský rozum a nedělat z toho velkou vědu, jak se vám fakt všichni snaží nakukat :) Takže, co potřebujete na venkovní saunu? Postavit dobře izolovaný dřevěný (nebo zděný) domek s komínem, dveřmi a větráním, který bude alespoň trochu hezký (nebo taky ne, když je to někomu jedno). A dodržet jasně definovaná bezpečnostní pravidla. A do něj nějaké ty lavice a kamna. To je vše.

Základ byl tedy jasně daný :) Po zaměření jsem spočítal, že venkovní rozměr sauny může být max 240x240 cm. Dál už nám vadil vrt a velikost prostoru na chození z terasy ven. Tento rozměr stačí, při troše skromnosti, pro 5-6 lidí. Rozhodli jsme se, po prostudování a konzultování různých vlastností dřeva (a taky jeho ceny), pro kvalitní smrk ze zimní těžby, 14x10cm, jednoduché rohové roubení.

Výběr kvalitního dřeva je zcela zásadní věc!! (Neustále kapající horká smůla ze stěn a stropu fakt není nic moc. Přinejmenším máte pořád zalepené ručníky a prostěradla). To technicky zajistil můj kámoš Mejdlo, který nám již předtím stavěl pergolu nad terasou a bude stavět i korpus roubenky. Ohledně ostatní práce jsme se domluvili, že si ji uděláme sami. Tzn. podlahu, strop, střechu a vnitřní vybavení. Domluvil jsem také, že si sám udělám betonové patky pod saunu.

Základové patky jsem vybetonoval s velkých 40 šalovek, se spodním základem cca. 50cm betonu s dvěma 80cm/15mm roxory jako armou v každé šalovce. Trochu jsem se trápil s rovinou, ale nakonec to dopadlo dobře. V podstatě 3 odpoledne práce a měření, a asi 20 koleček betonu. Kámoš Mejdlo mezitím nakoupil na pile v Mříči (kde má dobré kontakty a mají kvalitní dříví) požadované trámky a dal je uskladnit do truhlárny, aby částečně proschly.

Poté si v truhlárně udělal kompletní přípravu trámků pro kompletaci roubenky. A pevně jsme se také dohodli na ceně za montáž, 20 000,- Kč. Dřevo samotné stálo na pile 16500,-. K tomu je třeba připočítat těsnící latě (1,5x1,5cm), které se vkládaly kosodélně mezi jednotlivé trámky (ty mají na sobě stejně vyfrézovanou, kosodélnou drážku). Pak ještě Wurth těsnící expanzní pásky, kterými jsou trámky podélně, dvojitě utěsněné, tesařské vruty a 20mm dubové tyče na vázání trámů.

Skladba sauny je "jednoduchá", trámky jsou skládány klasicky, jako roubenka a po provrtání ještě vzájemně čepovány na dvou či třech místech každé stěny dubovými tyčemi navzájem. Je fakt, že práce nešla úplně rychle, dřevo se dost kroutilo a kluci museli každý šár pečlivě trimovat kurtnami, než byl svázán dubovým čepem. Do toho vstupoval zásadní problém s jejich jinými zakázkami, takže samotný korpus roubenky dělali kluci, s mnoha přestávkami, asi 2 měsíce.

Nebyli jsme z toho tedy moc nadšení, ale hlavní je, že ho udělali fakt pečlivě. Technicky vzato, základ roubenky je pevný rošt z trámů 14x8 cm, v rozteči 40cm, zespodu zavřený střešní difuzní folií. Nad tím je pak vyskládána skladba stěn. Nahoře pak krokve, zase 40 cm od sebe. Trochu problém byl dveřní otvor, ten se musel vyřezávat až dodatečně.

Úplně jsme se neshodli na technickém řešení futer dveří a ty jsem si s dveřmi nakonec dodělával sám, podle videa jedné rakouské saunařské firmy (není to zase tak složité). U futer je třeba nechat celkem velké dilatační mezery, hlavně vertikálně (máme necháno cca. 8 cm, po stranách cca. 3cm), aby mohly "klouzat" vůči stěně roubenky.

Roubenka si samozřejmě sedá, u nás to byly asi tak 3-4cm celkem. Podlahu jsem mezi trámy odizoloval XPS polystyrenem s velkou vzduchovou mezerou směrem k pochozí vrstvě. Vrchní skladba samotné podlahy je potom z 2 vrstev 20mm Cetris desek, napříč, které jsou nehořlavé. Vše utěsněno polyurethanovým tmelem. Cetris desky jsem ještě natřel vodoopudivou penetrací, která není škodlivá ve vnitřním prostředí.

Stropní kontrukce je následující. Mezi krokvemi je 2x8cm čedičové vaty, nad ní difuzní střešní folie, latě a plechová krytina. Směrem dolů je parotěsná vrstva ze silné hliníkové folie, vše lepené hliníkovou lepící páskou (nesmí v ní být žádný plast). Hliníkovou folii doporučuji kupovat přímo u výrobce (já u firmy Keramet), jelikož je podstatně kvalitnější, než ta, co vám prodají v sauna shopech. A i levnější. Pod tím jsou palubky ze sibiřského smrku.

Zkrz tuto skladbu je veden nerezový komínový systém Bokra izol 50 (Tady pozor, sauna shopy nabízí také originál komínový systém Harvia, ale je z horšího a hlavně  podstatně tenčího nerezu!! Cena +- stejná). Ten je v průchodu plechovou střechou zvnějšku ještě dvojitě zatmelený polyurethanem. Kamna jsou Harvia M3, což jsou nejmenší Harvia kamna, pro sauny do 13 m3. Jsou postavená na 2cm dlaždici 60x60cm. Před nimi je ještě jedna tatáž dlaždice, kvůli bezpečnosti při přikládání.

Kamna jsou ale velmi dobře konstruovaná a při dobrém tahu komínu (výšku máme 2,7 m) nezačmudí a nic z nich nepadá. Vnitřní rozměr sauny je nakonec 220x220x195cm. Dveře máme celoskleněné a nebyl s nimi problém. Nechal jsem si je vyrobit v Isoterm Kaplice, rozměr 190x70x0,8cm, kalené, včetně vrtání a broušení hran. Panty jsem koupil na netu. Madlo je dřevěné a zámek magnetický. Samozřejmě se otevírají ven!!

Trochu větší výzva bylo vnitřní vybavení. Kouknete se takhle po netu a zjistíte, že zde lítají tisíce tam a zpět :) Takže takhle ne!! V Jihlavě (firma Palubky Koten) jsem za velmi dobrou cenu nakoupil olšové lavicové profily (na lavice je dobré koupit tzv. studené dřevo, domácí je třeba olše nebo osika), od kamaráda jsem si vypůjčil formátovací ruční pilu, nakoupil terasové nerezové vruty (to je obecně skvělý spojovací materiál) a šel do toho.

Nejdříve jsem to okoukl v jiných saunách a pak ještě dostudoval na netu. Stálo mě to 3 odpoledne, trochu pečlivějšího měření, troška ručního broušení smirkovou houbičkou a lavice, včetně podlahových roštů, byly komplet hotové a nainstalované. Troufnu si říct, že v profi kvalitě :) A za "pár" korun. Lavice jsou kotvené částečně přímo na stěně a částečně na nohách.

Výška lavic je na každém, já si ji změřil v jiné sauně, kde nám to vyhovovalo. Poslední, co bylo třeba odladit bylo odvětrání. Tady je třeba dodržet přesná doporučení!! Je to hlavně kombinace výkonu kamen a velikosti vnitřního prostoru. Já se hodně inspiroval u našich známých, kteří mají saunu +- stejnou jako my. U spodní části kamen máme sací průduch 5x10cm a úhlopříčně pod stropem další 10x10cm.

Zvenčí jsou otvory zakryté nerezovou mřížkou se síťkou proti hmyzu. Současně máme 1,5x70cm průduch pode dveřmi. Vše funguje výborně. Pak ještě venkovní nátěr, okap a nějaké ty detaily. Detaily jsou ty "blbosti" dovnitř sauny :) Kýbl, naběračka, teploměr, vlhkoměr, přesýpací hodiny, kartáč atd. Kupovat to u nás v Čechách je nesmysl, fakt neví, co by za to chtěli (max. v nějakém výprodeji). Jako vždy pomohl eBay.

Koupily jsme komplet vybavení z Německa za 1550,- Kč, včetně dopravy... Dokonce byla v ceně i sada 5. eterických olejíčků.  A jde se do toho!! Na počátku to byly asi 3 zkušební zátopy na cca. 1 hodinu a asi 60-80 stupňů. Je třeba vypálit kamna a komín a i dřevo začne za chvíli vonět jinak. Při tom jsem vše kontroloval, otestoval velikost průduchů a jestli kamna táhnou a nikde nic nekouří a nehoří... Vypálily se také kameny v kamnech. A pak už to jelo naostro.

Saunu vytápíme cca. 40 minut od zatopení. Topím z 90 % suchou břízu. Vytápíme na zhruba 95-105C. Vše funguje perfektně, nikde žádná smůla, dveře, izolace, pásky, těsnění, zatím vše ok. Ještě budu pro jistotu instalovat ochranný nerezový plech s 2cm mezerou od stěny u levého boku kamen, kde je nejvyšší teplota stěny roubenky (120-130C, měřeno digi teploměrem se sondou).

Kamna jsou samozřejmě instalována přesně podle projektu v návodu. Co se týká světla, vedení je realizováno silikonovým kabelem SIHF, který je protažený svislou dírou skrz stěnu roubenky. Tu bylo samozřejmě nutné předvrtávat průběžně již při výstavbě roubenky!! Vypínač je venku, světlo koupené na netu, originál do sauny. A to je vše. Saunu si užíváme (mimo ty horka) cca. 3x týdně a těším se vyloženě na zimu, to bude fakt pecka :)

Akorát až bude led v jezírku, to úplně nevím...   Jinak, co se týká celkové ceny, ať děláte, co děláte, v této velikosti a kvalitě je to i s 2/3 svépomocí +- 100 000,- Kč. Samozřejmě by se dalo ušetřit na materiálu (např. prefabrikované sauny na netu mají stěnu 4,5cm, lavice lze vyrobit z podstatně levnějšího materiálu, rošty na zemi nejsou úplně nutné atd.), ale když se to udělá poctivě, je to zase "navěky" a máte z toho fakt dobrý pocit. V menším rozměru a nižší kvalitě by se asi dalo dostat kolem 60tis. Je na každém, jestli se to vyplatí nebo ne. Ale je to v každém případě naprostá pecka !!      

Náklady

Název položkyCena
Práce
20 000 Kč
Dřevo roubenka
18 000 Kč
Kamna
9 500 Kč
Dveře + panty
3 500 Kč
Komín
12 000 Kč
Střecha + izolace
4 500 Kč
Těsnění Wurth pásky
5 800 Kč
Lavicové olšové profily
9 000 Kč
Dveře skleněné + panty
3 000 Kč
Ostatní
14 000 Kč
Celkem99 300 Kč
Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Daniel a Bára
Daniel a Bára (10 příspěvků)
Další články autora:
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací

Jarda K.4. 11. 2024 12:39:37

Dobrý den, měl bych dotaz týkající se Wurth těsnící expanzní pásky použité u Vaší krasné sauny:-jakou konktétně pásku jste použil ? Děkuji JK

Daniel a Bára

Daniel a Bára4. 11. 2024 13:33:51

Jo, tak to už přesně nevím. Je to samolepící expanzní páska, je teplotně odolná.

Daniel a Bára

Daniel a Bára6. 1. 2024 10:34:54

Ještě jsem zapomněl na 55W UV lampu.

Pavel Novotny6. 1. 2024 11:46:33

Moc děkuji...

Daniel a Bára

Daniel a Bára6. 1. 2024 10:17:36

Zdravím, jezírko máme cca. 7x9 m, koupací zona 3x5x2. Cca 55m3. Folie 1,5mm, čerpadlo u dna Oaze 20m3 za hodinu, skimmer 50l, filtrace Oase Screenmatic 60000. Realizace svépomocí + kamarádi, úplně už nevím, ale něco přes 100 000,- Nejražší bylo folie, vaření folie, čerpadlo a filtrace. Máme ho více než 7 let, je potřeba vychytat čištění a provoz, ale jinak funguje naprosto skvěle.

Pavel Novotny5. 1. 2024 21:54:14

Dobrý den, měl bych jeden dotaz, ne tak uplně k tématu...V úvodu článku píšete o jezírku v zahradě, nebyly byste ochotní se podělit o zkušenosti? Jak veliké jezírko máte, jak řešíte filtraci, na kolik vyšla realizace, co stojí roční provoz. Moc díky za případné info...

Honza H.29. 11. 2023 21:27:17

RomanVik

RomanVik16. 7. 2023 19:44:22

jeste bych dodal k zamysleni.. na zaklade (nejen) tohoto clanku jsme v done udelali saunu. spousta veci se usnadnila (unik tepla oproti saune mimo dum, existenxe siri atp) ale treba nekoho tento napad inspiruje.. mame dum rizeny Suemens Logo a doprogramoval jsem si chování sauny. do sauny jsme zavedli rozvod teple vody z becky od tepelneho čerpadla a jsem achopen v saune na plny vykon TC udrzet 37C, coz je ok pro SUSENI BYLINEK a hub, dale timto mame zajistenu lihen pro kurata. zde teplotu reguluji na 32C. takže zaverem: i v lete i na podzim i na jaro myze mit sauna daleko vetsi vyuziti.. caute

Hana RÁBKOVÁ15. 7. 2023 18:28:46

Dobrý den, děkuji za článek, právě rekonstruuji starou saunu na chatě. Prosím Vás jakou folii od firmy Keramet jste dával, jak silnou dát?
Děkuji H-R.

Daniel a Bára

Daniel a Bára16. 7. 2023 11:13:01

Přiznám se, že přesně nevím, jen vím, že jsme dávali tu silnější. Kám ošovi zbyly nějaké ze stavby.

Hana RÁBKOVÁ16. 7. 2023 16:33:35

Potřebovala bych 16m. Pokud by měl tolik, prosím o kontakt a odkoupím. Děkuji

Daniel a Bára

Daniel a Bára16. 7. 2023 18:51:02

My už tu saunu máme několik let :)

Lukáš F14. 11. 2022 12:06:08

Dobrý den, to je moc hezká práce. Chtěl bych se zeptat, zda jste řešili uvolňování zdraví škodlivých látek, při zahřátí expanzní pásky uvnitř sauny. Děkuji, Lukáš F.

Daniel a Bára

Daniel a Bára16. 7. 2023 11:14:32

Ne, to jsme neřešili, ani nemám pocit, že by bylo kdykoli cokoli cítit, mimo dřeva.

Lukáš F18. 7. 2023 5:12:47

Děkuji.

RomanVik

RomanVik5. 2. 2022 0:05:58

rád bych zde uvedl pro všechny: neposlouchejte marketingové kydy prodejců materiálů na sauny! udělal jsem si saunu 2x2x2m a komplet z našich smrkových palubek tl. 2cm a žádná!! míza se nikde neobjevila. cena 300kc na m2. žádných 2000 za abachi termocokoliv a jiné akce. celá sauna včetně topeni,vybaveni,lavic,svetla, dveří z kaleneho skla, kyblu atp me vysla na 42000. je to vnitrni instalace, nosna konstrukce smrk hranol 6x6 a mineral vata 10cm nacpana do 6cm. stačí se nebat :) dokonceno 2.2.2022

DominikJ20. 10. 2022 21:35:31

Mohl bych poprosit o nějaký kontakt stačí mess či WhatsApp
A poprosit o radu ?

Daniel a Bára

Daniel a Bára13. 11. 2021 11:39:52

Ne, lavice máme bez ošetření. Samozřejmě používáme prostěradla a ručníky. Nemyslím, že by to bylo nějak výrazně flekaté. Uvnitř nemáme, mimo podlahy, žádné nátěry.

jirka12. 11. 2021 14:01:53

Zdravím dobrý den. Ještě jedna praktická otázka. Ošetřoval jsem lavice nějakým nátěrem? Já jsem narazil na netu na pár příspěvků, kde to natírali nějakým olejem z důvodu ochrany proti vytvoření fleků z potu

Daniel a Bára

Daniel a Bára11. 10. 2021 10:45:03

Jinak, my jsme se také ze začátku saunili s hadrem místo dveří...

Daniel a Bára

Daniel a Bára11. 10. 2021 10:44:09

Jsem rád, že jsem mohl pomoci. Nakonec, proto jsem to celé psal :)

jirka11. 10. 2021 10:13:33

Dobrý den. Děkuji za inspiraci, saunu jsem stavěl s od konce jara více či méně podle Vašich obrázků po odpolednech jak mi to prostě časově vycházelo a nyní jsem ve finále. Ještě chybí osadit dveře a můžu zatápět na ostro. Díky za skvělý nápad! Jirka

tomazavr10. 5. 2021 4:09:41

Dobrý den, pěkná práce! Chtěli jsme se zeptat kde jste kupoval to kování na dveře a zámek a jestli jste s nimi spokojen? Děkuji

Daniel a Bára

Daniel a Bára26. 4. 2021 21:10:59

Fakt netuším, tu co jsem zrovna měl :)

neogenx26. 4. 2021 19:34:49

Zdravím. K vypěnění toho prostoru mezi deskami polystyrenu jste použil normální nebo nízkoexpanzní pěnu?

jirka21. 4. 2021 10:23:32

Díky za info

Daniel a Bára

Daniel a Bára21. 4. 2021 10:11:06

Tady je zajímavá tabulka i popis Teplotního bodu hoření dřeva:
http://www.n-i-s.cz/cz/pozarni-odolnost-dreva/page/493/ U smrku je to 40 minut při 180C.

Přílohy komentáře

Požární odolnost dřeva.docx
Daniel a Bára

Daniel a Bára21. 4. 2021 8:28:12

Plech je na bočních krajích ohnutý, takže mezi ním a dřevem je asi 1,5 -2 cm mezera. Zespodu nahoru může proudit vzduch. Jinak nejvyšší teplota zboku na plechu je asi 130C, zezadu asi 120C. Nejvyšší teplotu jsem naměřil zespodu kamen, těsně pod nimi bylo asi 170C.

jirka21. 4. 2021 7:29:53

Ještě se vrátím k obložení nerezovým plechme okolo kamen. Ten plech je tam jak namontován. Mám na mysli, zda je přímo na dřevu nebo zda na nějaké nehořlavé podložce nebo roštu, která vytvoří mezeru aby se plech přímo nedotýkal. Děkuji

Daniel a Bára

Daniel a Bára15. 4. 2021 8:38:47

Existuje určitě 50 variant , jak postavit saunu. Mě ten ESP zbyl ze stavby, dal jsem ho tam s velkou vzduchovou mezerou preventivně, stejně jako tu folii. V podlaze se tomu EPS nemůže vůbec nic stát. Samozřejmě stěny mám pouze masiv. Stejně nechodím přímo po tom cetrisu, ale po dřevěných roštěch. Cetris vlastně ani nevidím. Takže pragmaticky řečeno, klidně lze postavit pouze masívní dřevěnou boudu, dobře utěsněnou, a bude to fungovat.

embeathome15. 4. 2021 7:03:20

Fini neizoluju vobec. Saunuju sa 1000r, v lesoch pri jazerach, izolacie neriesia a funguje im to. Pytate sa tu na EPS, je vam odpovedane ze EPS radsej nie, ze radsej vatu alebo nic (pretoze sauna bude vyhriata na kratku dobu, len na saunovanie, nebudete tam spat alebo vecerat, takze ta izolacia je celkovo prakticky zbytocna) ale vy ste aj tak presvedceny ze to EPS nebude problem. Tak ho tam dajte. Kazdopadne ono to funguje tak, ze niekto si najde navod na webe, podla neho ide, a je jedno ci je ten navod dobry alebo zly, proste sa nasleduje, akoby ine moznosti neboli. Tym chcem povedat, ze neviazte sa len na jeden navod, nastudujte si o tom viac, je toho plny internet, a ako som napisal, pozrite si videa na youtube, napriklad toto: https://www.youtube.com/watch?v=f8geneVoS8Q. Ale nie preto ako postavil pan Saunu, ale pre komentare. Z nich sa doviete daleko viac ako zo samotneho videa. Odporucam si precitat vsetky komentare a aj odpovede na nich.

neogenx15. 4. 2021 6:00:26

Do stěn EPS dávat určitě nebudu. V té podlaze to snad ale nemůže být problém, když nad tím bude vzduchová mezera a 4cm cetris desky

embeathome14. 4. 2021 14:31:47

EPS sa vo vseobecnosti v saune neodporuca pouzivat a uz vobec nie do stien.

embeathome14. 4. 2021 14:30:48

Doporucujem si pozriet videa na youtube, moznosti je mnoho, treba najlepsie pozerat videa z finska. Ja som dal 2+2 mineralnu vlnu do podlahy, bez medzere. Je to uplne jedno.

neogenx14. 4. 2021 13:20:06

Děkuji. Další otázka k tomu XPS -> musí to být nutně XPS? nelze použít standardní fasádní polystyrén? Přecejen nebude nijak zatěžovaný

embeathome14. 4. 2021 9:42:38

Opravujem, 220g/m2 ma ta folia. Mam fotku nejakeho popisu tej folie ale zial nazov tej folie tam nie je vidiet.

embeathome14. 4. 2021 9:38:20

@ neogenx - v stavebninach su na to pasky k stresnym foliam. Kazdopadne obycajna folia so po 5r rozpadne a neplni funkciu. Kazdopadne rteba dat co najvacsiu gramaz co penazenka dovoli. A pod strechu som daval Delta nejaku novinku, zial nemam fotku stitku z tej folie, ale mala by vydrzat vela rokov. Na fotke teraz pozeram, ze je tam vytlacene ze Delta Therm. Bolo myslim cez 300g/m2 ale uz si nepamatam kolko.

Daniel a Bára

Daniel a Bára14. 4. 2021 7:33:24

Folie v podlaze je připevněna na všech spojích přes latě a tam kde to nevycházelo, tam je přelepená. Na střeše klasika.

neogenx13. 4. 2021 20:16:25

Děkuji. Ještě dotaz na to uchycení Difuzní fólie. Jakou platí, materiál a rozměry, jste tu fólii chytali k roštu? A jak jste spojili dva pásy difúzní fólie aby byla zajištěna těsnost? Děkuji

Daniel a Bára

Daniel a Bára13. 4. 2021 9:49:23

Normální hranoly z pily, jen jiný formát než na stěny.

neogenx13. 4. 2021 8:57:15

OK, děkuji. Na ten základový rám máte použity KVH nebo jen hranoly z pily?

Daniel a Bára

Daniel a Bára13. 4. 2021 8:46:56

Osobně myslím, že ten nátěr není až tak důležitý. Zkušenost je taková, že na podlaze moc vody není, spíše žádná. A hlavně se hned odpaří. Normální vlhko cetrisu vůbec nevadí.

neogenx13. 4. 2021 8:31:01

Jasný argument, proč je použít, děkuji :). Mě zajímá ten nátěr, protože nevím, co tam dát, aby to bylo vodoodpudivé a nezávadné i v sauně

Daniel a Bára

Daniel a Bára13. 4. 2021 8:07:44

Cetris jsou nehořlavé, takže kdyby náhod vylytěl žhavý uhlík mimo dlažbu, aby se nic nemohlo stát. Mimo to jsou i voděodolné. Čím jsem to natíral už přesně nevím, ale je to nějaký voděodpudivý nátěr do interiérů. OSB desky by asi stačily, ale cetris je podle mě bezpečnější a stabilnější.

neogenx13. 4. 2021 7:56:05

Děkuji za odpověď. Čím přesně jste natírali ty cetris desky a proč cetris? Stejně ošetřené OSB by nestačily?

Daniel a Bára

Daniel a Bára6. 4. 2021 18:52:13

To je jednoduché, modřín v kontaktu s vlhkým prostředím nehnije a netrouchnivý. Alespoň ne mnoho let. Trámky jsou smrkové, ty jsou výrazně náchylnější.

neogenx6. 4. 2021 15:53:29

Zdravím.
Protože už mám dobetonovány patky (celkem 11ks - sauna bude větší i s terasou), zajímá mě, jakou funkci mají ta modřínová prkna, na kterých základna leží? Děkuji

Daniel a Bára

Daniel a Bára5. 4. 2021 6:45:29

Zdravím, z hlavy fakt nevím, ale z fotky se to dá snadno dopočítat. 4x počet na jedné straně :) Počítejte vyšší stranu střechy.

Kamil4. 4. 2021 18:11:55

Dobrý den, moc pěkná sauna. Kolik jste prosím potřeboval trámků? 14X10X240 Děkuji za odpověď.

Daniel a Bára

Daniel a Bára15. 3. 2021 22:59:14

Myšáky jsme fakt neřešili, jen pavouky nebo broučky :) Mezera je tam z důvodu možné degradace XPS teplotou podlahy. Preventivně. U izolace podlahy venku je jedno, kde je, to není zeď, kde potenciálně kondenzuje voda do stěny. Tady, kdyby zkondenzovala, tak zase hned zmizí. Kdyby tam nebyla, tak by kondezovala voda přímo na podlaze a mohla by dělat problémy na dřevěných roštech. Je to ale tak trochu teorie, nemáme s tím zatím žádný problém.

neogenx15. 3. 2021 18:05:01

Ještě mě napadá otázka: Proč ta vzduchová mezera nad XPS? Není to naopak, že je nežádoucí mít mezi XPS a pochozí vrstvou vzduchovou mezeru?

jirka15. 3. 2021 12:41:05

Aha díky za vysvětlení. Ještě se Vás zeptám na jednu praktickou věc. Vzhledem k nucenému větrání a mezeře pod dveřmi mě napadlo, zda se dovnitř nemají chuť stěhovat myši

Daniel a Bára

Daniel a Bára15. 3. 2021 9:22:50

Na fotkách není ještě nerezová mezistěna, kterou tam mám naintalovanou. Tím se dostávám na více než 2x toleranci 50mm (vzadu víc, tam je asi 250mm)

jirka15. 3. 2021 7:29:51

Dobrý den. Chtěl bych se Vás zeptat na odstupové vzdálenosti při umístění kamen. V technických podmínkách kamen HARVIA M3 jsou uvedeny udstupy v případě hořlavých materiálů 0,5 metru na každou stranu od kamen. Ale na fotkách mi teda nepřijdě že by to bylo tolik. Jak jste to teda řešil? Jirka

Daniel a Bára

Daniel a Bára7. 3. 2021 19:50:00

Těmi jsme si jen fixovali ty příčné trámky :) Aby nám nepadaly dolů. Folie, přesně tak.

neogenx7. 3. 2021 19:11:09

Mockrát děkuji za odpovědi. Ta folie tedy je tam tak, aby vlhkost mohla jít směrem ven, tedy dolů, je to tak?
Na fotce 49 jsou nějaké tenké laťky (ještě bez folie). K čemu slouží?

Daniel a Bára

Daniel a Bára7. 3. 2021 18:50:38

Ano, spoje pouze tesařskými vruty. Jsou to tuším 8 x 20. Na rošt přímo není žádný velký tlak, pouze podlaha. Moment jde přes rohy roštu přímo do betonové patky.
Konstrukce je pouze na patkách. Staticky není důvod to dělat jinak a hlavně to větrá. Mimo tam pod tím spí naše kočky.
Folie je uchycená po celém obvodu a na roštu přes tenké latě, aby se netrhala. Samozřejmě difusně obráceně :) Rohy roštu jsou podbité terasovou latí z modřínu (asi 35 mm). Mezi betonovou patkou a modřínovým rohem roštu je PE folie 1,5 mm jako izolace.

neogenx7. 3. 2021 16:43:45

Zdravím. Chtěl bych se ještě zeptat na ten základový rošt:
1) spoje jsou pouze tesařskými vruty ze stran? Žádné kování nebo kolíky, čepy?
2) Celá konstrukce pouze leží na těch patkách?
3) Jak je uchycena ta difuzní folie a kterou stranou?
Děkuji předem. Vaše dokumentace mě tak inspirovala, že se letos pustím do sauny také :)

Daniel a Bára

Daniel a Bára14. 2. 2021 18:06:31

Zdravím, naposledy jsme byli ve čtvrtek, vytápěli jsme na cca. 100C. V tomto počasí je to 1,5 bedýnky (55x35x35cm) suché břízy kombinované se smrkem. Doba natopení je do 1 hodiny, ale musí se to hlídat, celkem to rychle hoří, nechávám trochu otevřený vzduch. Občas se dostanu do sauny na elektřinu a rozdíl je to celkem značný. Samozřejmě je tam úplně jiná vůně, dřevo praská a je vidět mihotání ohně :) Přikládám vždy, když tam vlezeme a když vylézáme. Hrst větších třísek (cca 33x4x2cm). Regulace je jednoduchá, když se sauna natopí, tak pak už velmi dobře drží teplotu. Hodně záleží na kvalitě dřeva, to je dost zásadní. Občas topím osiku a nějaké zbytky a to má poloviční výhřevnost a ztopí se 2x tolik.

Sauna14. 2. 2021 17:07:43

Dobrý den, díky za skvělý článek a spoustu informací. Chtěl jsem se zeptat na praktické zkušenosti s užíváním sauny ? Uvažujeme o podobné stavbě a kolega z Finska mi doporučoval kamna na dřevo, ale nemám se saunováním v sauně s kamny na dřevo zkušenost. Zajímalo by mne, jak rychle se sauna natápí v současných mrazech ? Jak dobře/špatně se reguluje teplota ? Kolikrát je během saunování třeba přikládat ? Je skutečně znát, že je kamna vytápěná dřevem a ne elektrikou ? Neztrácíte příliš teplo, když sauna nemá ani předsíňku a jde se rovnou ven ? Je něco, co byste dnes řešil jinak ? Díky za odpovědi a hodně zdraví ;)

Daniel a Bára

Daniel a Bára20. 1. 2021 9:58:28

Kabel jsem kupoval normálně v elektro VO, za pár kaček. Mejdlo už asi nebude k mání, myslím, že tyhle práce už úplně zabalil :(

JanoFilo20. 1. 2021 9:14:07

Nechcel by si kamarat Mejdlo zarobit a postavit saunovaci domek aj u nas? Stredocesky kraj-Praha Zapad

embeathome20. 1. 2021 8:43:09

A urcite nekupovat kable do sauny v saunovych obchodoch, kde je predrazene aj o 100%. Da sa kupit kdekolvek aj cez internet. SIHF 3x1.5 napr Verex-Elto, Murat, Hagard Hal (samozrejme Slovensko). Vela veci sa da najst aj na bazosi, Facebook marketplace, dvere, obklady, izolacia, dokonca Abachi drevo na lavice atd atd...)

Daniel a Bára

Daniel a Bára20. 1. 2021 8:33:47

Je to v článku popsané, normálně 240V, "vodotěsné" světlo, silikonový kabel.

JanoFilo20. 1. 2021 8:17:03

Mozem sa este opytat, svetlo do sauny ste riesili cez nejake trafo na 24V, alebo moze byt napriamo napojene na 220V?

Daniel a Bára

Daniel a Bára17. 1. 2021 22:12:31

Všechny trámky jsme vrtali průběžně a pak začepovali. Šlo to dost blbě, ale je to navěky :)

honza17. 1. 2021 20:48:32

Dobrý den, nádherná práce. Jen mám dotaz jestli nemáte nějaké foto nebo nákres k tomu čepování dubovými čepy? Zajímalo by mě, jak se tam dávali metrové čepy. To měli tak dlouhý vrták?

Daniel a Bára

Daniel a Bára15. 1. 2021 7:28:10

My máme dlažbu jen pod a před kamny. Zbytek dřevěné rošty volně položené na cetrisu. Ten vlastně není vůbec vidět. Dobře se to uklízí, neklouže to a je to příjemně "teplé" na nohy. A vidíte vlastně jen dřevo. Ta izolace podlahy asi není nutná, ale budete to déle roztápět. Stejně tak izolace ve stropě (ta je asi důležitější). Jelikož ta izolace stála 00 prd :) tak jsem jí tam dal. Stěny ale máme jen masiv, tam jsem žádný sendvič nechtěl.

embeathome15. 1. 2021 7:08:53

Drevenu podlahu urcite nie. Treba dat dlazbu. A na to drevene rosty odnimatelne. Drevo na podlahe je nevhodne, zla udrzba, cistenie...videl som jedno video nejakeho amika, bude hned medzi prvymi ked date do youtube "Sauna diy" a tam dal na zem obklad dreveny, tiez nedal medzeru za stenovy obklad atd atd, inak to vyzeralo velmi dobre na prvy pohlad, no nalozili muntam fini riadne, doslova sa na tom zabavali. Tu je link, pozrite a precitajte si komentare hlavne https://youtu.be/f8geneVoS8Q

JanoFilo15. 1. 2021 6:54:15

Je pravda že keď som bol vo Fínsku tak tam neboli nikde zateplené sauny. Ani interiérové a ani exteriérové. Keď som poslal kolegovi z Fínska ceny sáun na kľúč 10.000,-€ čo som dostal v ČR tak sa smial že to postaví za 5. Ale na nete u nás som všade našiel zateplené sauny. Plán bol dať do sauny drevenú podlahu - modřín na roštoch a do odpočivárne tiež, ale tam bude sprcha čiže chcem dať mrazuvzdornú dlažbu len neviem skladbu podlahy pod ňou. Vo Fínsku mali všade drevené podlahy.

embeathome15. 1. 2021 6:40:26

No Cetris netreba davat vobec, je to alternativa. Ja davam do celej sauny dlazbu.Co sa tyka izolacie, Fini hovoria, ze izolacia na podlahu je zbytocna. Dokonca som videl vela finskych videi na youtube bez izolacie aj v stenach. Ma to nieco do seba, lebo tam bude narazova horucava z pece, kratkodobo, nie je nutne udrzovat teplo po saunovani. Nemam teraz moznost poskytnut linky ale staci si dat do translatora preklad "Stavba sauny" do finstiny a tak hladat na youtube.

JanoFilo15. 1. 2021 6:24:02

Super, ďakujem za rýchlu reakciu. Čiže keby som dal do odpočivárne keramickú mrazuvzdornú dlažbu tak nemusím cetris natierať izoláciou? Pod cetris dosky izoláciu z minerálnej vaty?

embeathome15. 1. 2021 6:15:14

A co sa tyka HI, tak kupte hociaku tekutu izolaciu a dajte pod dlazbu. Daniel dal HI este na Cetris dosky ak si dobre pamatam co som cital. Ja osobne budem davat dlazbu a na nu uz HI nema zmysel, dokonca si to ani neviem predstavit, ako by sa to davalo.

@Daniel, dik za odpovede, zial ja som skoncil tak, ze musim istbdo EE pece :(

embeathome15. 1. 2021 6:11:14

@ Jano ano ide to v pohode urobit, stiahnite si manual k Harvii alebo vami vybranej pece a pozrite v nom. Ale je to ako akykolvek iny spotrebic na drevo. Pec musi mat pripojenie aj zozadu. Avsak predpokladam, ze to znamena vacsi odstup o hodne od steny. Prave pre toto maju saunove pece vyvody dovrchu, kvoli uspore mieste.

JanoFilo15. 1. 2021 5:54:14

Dobrý deň, všetko dobré v Novom roku prajem. Chcel by som sa Vás opýtať, či môže byť komín pomocou kolena zahnutý, prejsť cez stenu (nie strop) a viezť popri stene ďalej hore?
Prosím akú vodoodpudivú penetráciu ste použil? Ďakujem za odpoveď.

Daniel a Bára

Daniel a Bára4. 1. 2021 12:21:24

Daniel a Bára

Daniel a Bára4. 1. 2021 12:19:26

Ano na cetris desky jsem už přímo pokládal pochozí rošt.

Daniel a Bára

Daniel a Bára4. 1. 2021 12:18:48

Úplně nevím, ale kamna Harvia (ty nejmenší), které máme, stále fungují naprosto bez problémů. Topíme 80% jen tvrdé dřevo. Komínový systém Bokra izol 50 stál asi 12000,- ( ale část dílů jsem nakonec nepoužil, takže reál tak 10500,-) a kamna do 10000,- . Máme je do 20 cm od stěny, pouze na boční straně (ta je blíž, cca. 10cm) máme na stěně nerezový plech cca. 1cm od stěny. Za kamny nemáme nic. Vše bez problémů. Najeďte si na stránky, kde prodávají Bokra systém a tam si to jednoduše seskládáte. Jedná se o 1x rouru do kamen neizolovanou, 1x rouru skrz strop izolovanou, stropní průchodka izolovaná a samotné komínové těleso izolované. K tomu pak spojovací svorky, střešní krytka a komínová stříška.Ještě k tomu komínu. Je důležitá ta první neizolovaná roura, jelikož po roztopení opravdu hodně topí a je do další plocha, která předává teplo do místnosti. Izolovanou mám napojenou až asi 0,5 m od stropu. Hodně to urychlí vytopení sauny. Hlavně v zimě.

embeathome13. 12. 2020 6:49:31

Dobry den prajem, dik za dost dobry navod. Chcel by som sa spytat, pretoze som bol rozhodnuty pre pec na drevo, ale coraz viac zistujem, ze je to financne tak narocne, ze neviem. Harvia pece uz nie su co byvali, su recenzie ze ani nie po 2r vypalena diera ako past zozadu. Aspon teda co sa tyka tych mensich. Nesmie sa tam davat tvrde drevo.

No ale co je najhorsie, tak ked zratam komin, pec a ochranu pece zozadu, zospodu, zbokov, tak to je dalsich 500 -800 eur. Teda pokial clovek siahne po Harvia a pod vyrobkoch. Teda samozrejme, pokial je medzera medzi pecou a drevenym obkladom menej ako 50cm. A pozeram, ze vy nic take ste nedavali? V saunashope mi poradili ze nemam kupovat, ale ze si to mam dat vyrobit u nejakeho klampiara.

Tiez komin....je super ze je to komplet no je to strasne drahe. Oslovil som Schiedel a pozerali na mna ako na blazna ze napr ta gumenna priruba na streche ze sa nic nesmie dotykat komina, tak ja neviem...no kazdopadne, mohli by ste napisat sem presny zoznam dielov komina, ktore ste kupoval od vyrobcu?

Dakujem za odpovede!
Martin Babiak

Vašek Šimíček16. 11. 2020 11:35:32

Ahoj, díky za parádní příspěvek. Řeším teď podlahu a udělám ji stejně. Takže na naimpregnované cetris desky už je jen polozen rost...?

Daniel a Bára

Daniel a Bára22. 10. 2020 20:19:58

Tady Vám moc neporadím. Já se snažil, aby celá konstrukce byla co nejjednodušší, co se týká skladby materiálu. Proto jsem nechtěl žádný sendvič. Rád bych, aby tu ta sauna stála i za 10-15 let stejná, jako nyní. Ale jinak to asi určitě půjde :)

Daniel a Bára

Daniel a Bára22. 10. 2020 20:17:08

Zdravím, čepy jsou dlouhé asi 1m. Na straně bez dveří jsou vždy tři, vedle dveří potom 2. Samozřejmě v celé výšce sauny. Když byl čep celý ve stěně vrtala se o cca. 5cm vedle další díra, 1 trámek vždy svázaný společně 2 čepy v přesahu. Tím je celý korpus velmi pevně svázán a nekroutí se.

Matylda21. 10. 2020 9:29:46

Dobrý den, vidím, že saunu nemáte zateplenou. Jak se díváte na variantu koupit interiérovou saunu, která je zaizolovaná (celkem 68 mm), a dodělat ji na venkovní (podlaha, střecha, nátěr, příp. izolace atd.)? Např. https://infrasauny-a-sauny.heureka.cz/karibu-sodin/specifikace/#section. Od základu ji manžel stavět nebude, čekací doba na exteriérové je jaro apod. V současné době mi saunování moc chybí, takže hledám nejrychlejší cestu, finančně přijatelnou. Děkuji za reakci Matylda

neogenx12. 10. 2020 9:11:03

Zdravím Vás.
Parádní práce! Mohl bych poprosit o více info k tomu čepování dubovými kolíky? Kde se přesně vkládali? V jakých délkách? Děkuji moc.

Daniel a Bára

Daniel a Bára28. 5. 2020 11:38:04

Dobrý den, návod je na netu, posílám odkaz https://www.sauna.cz/files/files/harvia_manual_kamna_na_drevo.13.pdf

s4rs20. 5. 2020 21:15:57

Zdravíčko

Kamna jsou samozřejmě instalována přesně podle projektu v návodu....

Mohl bych poprosit touto cestou o zaslání onoho návodu :) Byl bych Vám moc vděčný.
Vaše sauna i s jezírkem je pastva pro oči a určitě i balzámem na duši.....precizní práce :)
Když k tomu připojíte další fotky, bude to pro nás bonus :D ohledně sauny ´=)

poslat můžete, pokud budete tak hodný.....na: s4rs@seznam.cz

děkuji mockrát, a přeji pevné zdraví.

Daniel a Bára

Daniel a Bára6. 4. 2020 16:21:13

Jinak zateplené to ničím není, pouze strop a podlaha. Stěny jsou čistá roubenka. Vše funguje perfektně.

Daniel a Bára

Daniel a Bára6. 4. 2020 15:59:55

Sauna vypadá pořád úplně stejně :) Seschla se jen na počátku, od té doby už je zcela stabilní. Jen jsem ji průběžně 2x natřel tenkovrstvou lazurou.

Radajz5. 3. 2020 19:45:09

Dobrý den,
skvělý článek a inspirace na novou stavební sezonu. Mám dotaz neviděl jsem zateplení bočních stěn, stačí trámky 10x14? jak vypadá saunička po dvou letech (jestli odpovídá napsání článku 2018) v provozu seschnou se trámky.
Děkuji

Daniel a Bára

Daniel a Bára23. 2. 2020 9:28:49

Zdravím Vás, teď jsem narazil na Váš komentář ? Jezírko jsem si dělal „sám“. Samozřejmě vybagroval mi ho známý a folii mě také vařil kamarád. To bych asi nedal. Jinak vše ostatní, včetně mola a instalace technologie jsem si dělal já. Používám filtraci Oase Screenmatic 65000, čerpadlo Oase Aquamax Premium 20000 a 55W UV lampu. Jedu současně na skimmer a spodní čerpání u dna. Nemám spodní výpusť. S náklady je to trochu složitější, ale +- 150 000,- Kč. Tam strašně záleží na podloží, „typu“ jezírka, ryby ano-ne (my ne), jaké rostliny atd. Současně mám tam započítat terasu nebo ne ? Je součástí domu i jezírka :)

Daniel a Bára

Daniel a Bára23. 2. 2020 9:11:38

Já bych to asi nechal, hranu udělal nepravidelnou a bez zakončení. Když to nebude nějaká lišta, tak s tím budou nejspíš problémy, kvůli dilataci.

Kutil12. 6. 2019 22:53:28

Já na e-shopech moc nenakupuju, maximálně tak elektroniku na Alze :-) Ale je fakt, že třeba Au-mex má s dřevěnými materiály letité zkušenosti. Je možné nakupovat přímo v obchodě https://www.au-mex.cz/palubky-kvh-hranoly/palubky-saunove nebo v e-shopu https://shop.au-mex.cz/kategorie/palubky/saunove/.

Lucka a Vašek

Lucka a Vašek16. 3. 2019 15:28:54

Zdravím, náhodou jsem narazil na Váš článek o sauně, kde je vidět krásné koupací jezírko, podobně, jak ho plánujeme my (přesně z pergoly...). Zajímá mě, zda jste si dělal jezírko sám, na kolik vás vyšlo a jaký typ filtru jste použil... Pokud nechcete odpovídat do komentářů, můj e-mail je vaclavtrojan@seznam.cz

Díky moc!

Daniel a Bára

Daniel a Bára11. 12. 2018 10:23:49

Zdravím, já jsem se právě eshopům snažil max vyhnout, jelikož tam je vše hodně předražené. To, co jsem kupoval, jsem uváděl v článku, včetně odkazu či názvu firmy. Jinak těch komplexních eshopů moc není, na googlu je najdete hned, většinou jsou i preferované v rámci placených filtrů :) Mějte se

Majkííí a Kačka

Majkííí a Kačka27. 11. 2018 12:36:29

Ahoj.

Moc pěkný článek.
Prosím o tip na vyzkoušený eshop s materiálem na saunu.

Děkuji.

Reklama
Reklama

Akce na stavební materiály, nová videa a postupy...

Reklama
Reklama