Vyjmutí ze ZPF

Autor: Karlík (1 příspěvek)
15. 2. 2017
27 komentářů
Vyjmutí ze ZPF
Příspěvek stavebníka
Chcete stavět na pozemku, který spadá pod zemědělský půdní fond? Potřebujete tedy v rámci stavebního řízení schválení o tom, že místo na kterém budete stavět, bylo ze ZPF vyjmuto.
  1. Údaje katastru nemovitostí o pozemcích: pokud jste kupovali pozemek nedávno, zřejmě jste obdrželi výpis z katastru. Ten si tedy zkopírujte. Můžete také přiložit mapku z katastru, kde se váš pozemek nachází. Z katastru můžete také vytisknout údaje o pozemku a vlastnících.
  2. Zákres navrhovaného odnětí v kopii katastrální mapy, celková situace stavby dle PD: váš projektant/ka by vám měla vytvořit situační výkres stavby, kde je vše zakresleno.
  3. Výpočet odvodů za odnětí půdy ze ZPF, vč. postupu výpočtu a včetně vstupních údajů použitých pro výpočet. Já použila stažený soubor Excel, kde je přímo výpočtová tabulka.

http://www.horsovskytyn.cz/e_download.php?file=data/editor/150cs_2.xls&original=zivotn59.xls Pokud byste však chtěli počítat sami, tak tady je návod: Najděte si v katastru, jaké je číslo BPEJ vašeho pozemku. Klikněte na něj a rozevře se vám nové okno. Zde získáte informaci, jaká je průměrná cena m2 u vašeho pozemku. V mém případě je to tedy číslo 73716 a průměrná cena je 1,35 Kč za m2. Zjistěte si od projektanta, jaká je přesná zastavěná plocha vč. přístavků a zpevněných ploch. V mém případě je to 201 m2. Každá třída ochrany pozemku má svůj koeficient násobnosti. Je to dáno zákonem o ochraně ZPF. Třída ochrany               koeficient            I. třída                     9           II. třída                     6          III. třída                     4           IV. třída                     3            V. třída                     3 Můj pozemek má třídu ochrany V. Vynásobte si tedy průměrnou cenu koeficientem a ten pak vynásobte počtem odnímaných metrů. (1,35*3)*201 = 814,05 Kč. Toto je tedy výsledná částka, kterou zaplatíte pro vyjmutí půdy ze ZPF.

  1. Předběžná bilance skrývek kulturních vrstev půdy a návrh způsobu jejich hospodárného využití.
Reklama

Zde je nutné popsat, jak naložíte s vrstvami půdy, které budou vyhrabány v rámci kopání základů a kde je umístíte. Toto by mělo být popsáno v technické dokumentaci k projektu.

  1. Výsledky pedologického výzkumu: pedologický výzkum si proveďte sami. Zjistěte si však na příslušném úřadě, jak velká je potřeba díra. My potřebovali 1x1m a hloubku 0,20m. S metrem, na kterém jde vidět hloubka díry, udělejte fotky z různých úhlů, a také pak fotky díry a okolí, ať je vidět, že je to díra na vašem pozemku.
  2. Údaje o odvodnění a závlahách + údaje o protierozních opatřeních: na pozemku nic takového nemáme, takže stačilo jen písemné osobní vyjádření. Pokud si nejste jisti, obraťte se na příslušný státní pozemkový úřad, zašlete informace o pozemku.
  3. Zákres hranic bonitovaných půdně ekologických jednotek s vyznačením tříd ochrany.

Pokud je Váš pozemek rozdělen do více BPEJ, na katastrální mapě vyznačte hranice.

Reklama
  1. Stanovisko příslušného stavebního úřadu, zda záměr je v souladu s platným územním plánem, zda se jedná o umístění stavby v zastavěném území nebo na zastavitelných plochách a zda se jedná o veřejně prospěšnou stavbu.

Poproste o toto příslušný stavební úřad.

Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Karlík (1 příspěvek)
Další články autora:
Autor zatím napsal pouze tento článek.
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací

Veha4. 12. 2018 18:40:15

Dobrý večerm, už nám přišel souhlas s vynětím ze ZPF a s částkou, kteoru budeme hradit. Nikde ale neni zmínka komu to uhradit, na jaký účet a například do kdy. Nevíte někdo jak to je? děkuji

Markéta5. 8. 2018 14:36:05

To je dobra zprava. Mate prosim predstavu,jake okolnosti mohou byt stezejni? Dekuji.

Karlík3. 8. 2018 13:22:37

Mám známou, které vyjmuli část pozemku - orná půda, I. třídy. Záleží opravdu ale na okolnostech.

Markéta3. 8. 2018 12:56:39

Ano,rozumim. Spis mi slo o zkusenost s tim,ze je to orna puda a spada do pudni ochrany tridy II. Jestli je nejaka nadeje,ze pri tak vysoke kvalite pudy bude vyjmuta ze ZPF. Na obecnim urade,kde jsme zjistovali moznosti zmeny uzemniho planu,nam totiz tvrdi,ze zemed.pudy tridy I.a II. nam nikdo ze ZPF nevyjme. Proto ted vahame,jestli ma smysl cekat 2roky na zmenu uzemniho planu nebo ne. Aby nam po celem procesu nesdelili,ze pudu stejne nevyjmou...

Karlík3. 8. 2018 11:26:30

Pokud není pozemek v územním plánu, tak bez toho stavět nemůžete. Proto ani nežádejte o vyjmutí ze ZPF, dokud tomu nebude jinak.

Markéta3. 8. 2018 10:55:38

Dobrý den,
asi to zkusíme, ale pravděpodobně bude tento problém až druhořadý. Pozemek se totiž nachází mimo územní plán obce a na obecním úřadě nám bylo řečeno, že do předělání územního plánu se jim nechce věnovat energie ani finance. Mimojiné proto, protože se pozemek nachází v části obce, kde není v zájmu zastupitelstva rozšiřovat možnosti zástavby (osada o pár domech, spíše zemědělská usedlost). Jestli jsem správně pochopila všechny dosud získané informace, pro žádost o vyjmutí z půdního fondu je nutné, aby se pozemek nacházel v územním plánu obce. Je to tak? Děkuji.

Karlík3. 8. 2018 10:43:39

Pokud chcete vyjmout pozemek z orné půdy, tak to prostě zkuste. Mnoho let to trvat nebude. Úřady mají přece na vyřízení zákonnou lhůtu. Se stavěním pak začít, až bude vyjmuto. My jsme museli doklad o vyjmutí mít u stavebního povolení, takže bez něho byste stejně nemohli začít stavět.

Markéta3. 8. 2018 10:11:19

Zdravím,
práve s přítelem uvažujeme o vyjmutí rodinného pozemku ze ZPF. Zatím jsme k tomu načetli spoustu informací na internetu, ale přesto bych se ráda zeptala na vaše zkušenosti.
Pozemek je bohužel vedený jako orná půuda, třída ochrany II. Na každém úřadě nás straší, že proces může trvat několik let a na konci, až do něj vložíme kupu energie a peněz, nám řeknou, že takový pozemek ze ZPF nevyjmou. Nemáte někdo podobnou zkušenost?
Díky předem.
Markéta

martin123421. 5. 2018 6:33:04

Ti, kteří mají na pozemku více BPEJ, tak zaměření pozemku skrz BPEJ provádí Státní pozemkový úřad, veřejně přístupné mapy jsou tady http://spucr.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=02c5dbfd2ae540028772a7bb069fb878

Karlík18. 4. 2018 16:32:32

Prikaz o odvodu za odneti mi prislo 9 dni od zahajeni stavby.
Urad se jiste pripome sam.

Luděk18. 4. 2018 14:42:39

Souhlas s vyjmutím ze ZPF mám z podzimu 2016, kdy jsem také začal stavět. Mám od nich oražený papír, kde jsem je informoval, že začínám se stavbou, vloni jsem se ještě připomínal, prý mám vyčkat, ale dosud mi nic k placení nepřišlo... tak nevím.

Karlík18. 4. 2018 14:30:02

Do mesice prislo rozhodnuti o vyjmuti. Jsou ale jiste pripady, u kterych je proces vyjmuti slozitejsi.

Karlík18. 4. 2018 14:28:15

Castka za vyjmuti se plati za nejakou dobu po zacatku stavby.

Luděk18. 4. 2018 12:51:10

Zdravím, kdy se platí částka za vyjmutí ze ZPF ? Až po dokončení stavby a skutečném zaměření domu nebo dříve ?
Děkuji.

Erika H.17. 4. 2018 15:41:53

Dobrý den,
prosím Vás jak dlouho vám trvalo než určitou část pozemků vyjmuli z pudního fondu? a co jste vse k tomu potřebovali? nas dnes známý projektant vylekal že to trvá 4roky...

Lukáš a Monika

Lukáš a Monika5. 3. 2018 21:47:28

Ahoj stavebníci......Mě vyšlo vyjmutí 300m2 na nějakých +- 49.000,- Kč :-(.........Závidím Vám ty ceny co tu uvádíte.....

Ondra

Ondra9. 2. 2018 15:19:29

Dobrý den, taky jsem si objednal vytvoření vyjmutí na odkazu https://www.bparch.cz/vyjmuti-ze-zpf/ a za 2 dny jsem to měl na mailu celkem 24 stran a úřednice, byla se vším spokojená. Osobně jsem na to neměl vůbec čas, tak jsem si to raději objednal. Hodně štěstí všem stavebníkům při vyřizování

Ondra

Jaanulla19. 9. 2017 12:58:28

Dobrý den,
jen reaguji na možnost převodu orné půdy na zahradu okolo rodinného domu - to si příliš nepomůžete jedná se stále o ZPF a tudíž jakákoliv další stavba by znamenala stejně vynětí z půdního fondu. Krom toho půdní průzkum svépomocí vykopáním díry není úplně relevantní a většina úřadů toto nebude brát jako splnění podmínky.

ArnieX

ArnieX3. 8. 2017 6:22:02

Dobrý den,

děkuji za info. Tak to asi ponecháme ornou půdu a další menší zábory ZPF už řešit nebudeme. Odnětí celého pozemku by nás stálo 69*1872 takže něco kolem 129tisíc a to za to nestojí.

Karlík2. 8. 2017 20:00:46

Dobrý večer.
Ve většině případů je ponechána orná půda. Prolétla jsem přes katastr několik lokalit z posledních 10 letech, kde vznikaly nové domy na orné půdě. Většinou tedy byla ponechána orná půda.
Nevím, jestli si pomůžete tím, že pozemek převedete na zahradu, která bude stejně pod ZPF.
Pokud byste nechtěl v budoucnu řešit příp. opakované vyjmutí a cena za vyjmutí m2 dle bonity půdy by byla příznivá, můžete vyjmout celý pozemek. V našem případě by byla cena 1734 Kč.

ArnieX

ArnieX2. 8. 2017 17:42:16

Dobrý den, měl bych k odnětí dotaz, na který nemohu nikde najít odpověď. Jak je to po stavbě RD? Zůstává zbytek pozemku stále ornou půdou? Nebo lze změnit na zahradu? Jde hlavně o to, abych pak kvůli dalším menším stavbám, nebo zpevnění nějakých ploch nemusel pokaždé řešit odnětí ze ZPF. Děkuji.

Karlík13. 7. 2017 5:49:24

Pro toho, komu nevadi utratit 2100 Kc, aby se o to vyjmuti postaral to beru. Jelikoz se ale vetsine hodi kazda koruna me to prijdou zbytecne utracene penize.

Milan12. 7. 2017 20:59:10

Já jsem si objednal zpracování vyjmutí ze ZPF a za 5 dnů jsem měl všechno doma http://www.bparch.cz/vyjmuti-ze-zpf/ Doporučuji

Karlík24. 5. 2017 19:02:32

Co jsem se tak koukala na internet. Zdá se mi, že toto platí spíše pro velké projekty. Zástavba velkého území, různými stavbami.
Zde se pak vypracovávají zprávy, kde jsou důsledky vyhodnocovány a řešeny.
Opravdu se ale zkuste zeptat, jestli to platí také pro Vás.
Já psala na úřad a oni třebas napsali, kterou z příloh nemusím vyplňovat.

JakubM24. 5. 2017 18:16:38

Přesně mám v té žádosti napsáno toto:
Žádost o souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu musí kromě náležitostí podle správního řádu obsahovat účel zamýšleného odnětí, vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond a zdůvodnění, proč je navrhované řešení z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu, životního prostředí a ostatních zákonem chráněných veřejných zájmů nejvýhodnější. Pokud je předmětem odnětí pouze etapa celkového záměru, žadatel uvede jeho konečný předpokládaný rozsah, zejména celkové požadavky na zemědělskou půdu.

a potom další přílohy co mám přiložit.

Karlík24. 5. 2017 17:58:30

JakubeM. Toto po mně úřad nechtěl, neměla jsem to ani v přílohách žádosti.
U účelu to bude ale jistě převod orné půdy (či jiného typu pozemku) na pozemek pro zástavbu rodinným domem.
Jaký to bude mít důsledek na ZPF? Zkuste se zeptat, co tím přesně myslí.

JakubM24. 5. 2017 16:15:06

Dobrý den, mohu se zeptat co jste uvedla v příloze: Účel zamýšleného odnětí, vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení na ZPF... ?
Moc by mi to pomohlo, netuším co po mě asi chtějí :)

JakubM