Zásadní změnou v novém stavebním zákonu je nové vymezení staveb. Dělit se budou na drobné, jednoduché, vyhrazené a ostatní stavby. U kategorie drobných staveb (do 40 m2 zastavěné plochy a do pěti metrů výšky s nejvýše jedním podlažím) nebude zapotřebí povolení a ani kolaudace.
Rodinné domy spadají do kategorie jednoduché stavby (mají nejvýše dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví nebo ustoupené podlaží.) a aby mohly být užívány, musí splnit podmínky kolaudace.
Kolaudační souhlas končí, nahrazuje jej KOLAUDAČNÍ ROZHODNUTÍ
Hlavní změnou a snad také zjednodušením v procesu kolaudace je to, že se již nebude rozlišovat mezi kolaudačním souhlasem a kolaudačním rozhodnutím, jak tomu bylo ve starém znění zákona. Pojem kolaudační rozhodnutí bude nově fungovat jako jediný právní nástroj pro povolení užívání nově postavených rodinných domů. Tento krok si klade za cíl zefektivnit celý proces a snížit administrativní zátěž pro stavebníky.
Podle nového zákona, podléhají tedy všechny rodinné domy automaticky kolaudačnímu řízení a vyžadují kolaudační rozhodnutí. To neplatí pro stavby povolené před 1. červencem 2024, které budou nadále řízeny původním stavebním zákonem.
Kolaudační souhlas aneb Jak to bylo dřív
Podle starého zákona se vydávalo kolaudační rozhodnutí jen v případě, kdy podaná žádost na vydání kolaudačního souhlasu nebyla úplná nebo nesplnila podmínky k jeho vydání.
Kolaudační rozhodnutí se vydávalo v procesu tzv. kolaudačního řízení. Stavební úřad ho zahájil automaticky, pokud zjistil, že kolaudační souhlas není možné vydat. V kolaudačním řízení se závěrečná kontrolní prohlídka, na rozdíl od kolaudačního souhlasu, prováděla vždy.
S přijetím nového stavebního zákona v červenci 2024 došlo ke sjednocení těchto dvou postupů pod jeden pojem, a to "kolaudační rozhodnutí."
Žádost o vydání kolaudačního rozhodnutí
Po dokončení stavby podá tedy stavebník žádost o kolaudační rozhodnutí na příslušný stavební úřad, nově může podat žádost digitální formou přes Portál stavebníka nebo písemně.
Žádost o vydání kolaudačního rozhodnutí musí obsahovat identifikační číslo stavby, předpokládaný termín dokončení stavby a popis odchylek od dokumentace pro povolení stavby. K žádosti stavebník přiloží také například stavební deník, revizní zprávy, certifikáty o shodě použitých materiálů, doklad o úhradě správního poplatku atd.
Na základě těchto podkladů zahájí stavební úřad kolaudační řízení a vydá kolaudační rozhodnutí, pokud je stavba v souladu se všemi zákonnými a technickými požadavky.
Výše správního poplatku
Výše správního poplatku za vydání kolaudačního rozhodnutí se řídí zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Konkrétní částka za vydání kolaudačního rozhodnutí se může lišit podle typu a velikosti stavby. Obecně lze říci, že za rodinný dům se částka pohybuje kolem 1 000 Kč.
Závěrečná prohlídka
Stavební úřad poté může provést závěrečnou kontrolní prohlídku dokončené stavby. Ne vždy k vám musí po dokončení rodinného domku úředníci ze stavebního úřadu zavítat. Rozhodnutí záleží na úřadu. Pokud bude ovšem vaše žádost o kolaudační rozhodnutí doplněna odborným posudkem autorizovaného inspektora, žádná kontrola k vám již nezamíří.
Závěrečná kontrolní prohlídka musí být provedena do 30 dnů od podání úplné žádosti nebo ode dne doplnění nebo odstranění vad žádosti, neobsahovala-li žádost všechny povinné náležitosti nebo trpěla-li vadami.
O termínu závěrečné kontrolní prohlídky musí být účastníci řízení vyrozuměni nejméně 10 dnů přede dnem jejího konání. O konání závěrečné kontrolní prohlídky vyrozumí stavební úřad i hlavního projektanta.
Užívání stavby bez kolaudace?
Zákon myslí i na případy, kdy se obyvatelé musí do rodinného domu nastěhovat ještě před jeho kolaudací. Proto existuje možnost předčasného užívání stavby. Úřad ji může povolit až na dobu jednoho roku. Podmínkou je, aby užívání neohrozilo bezpečnost a zdraví osob nebo zvířat anebo životní prostředí.
Portál stavebníka
Ministerstvo pro místní rozvoj zpřístupnilo veřejnosti Portál stavebníka. Jde o webovou aplikaci, přes kterou budou stavebníci podávat žádosti, nahrávat dokumentaci nebo vést komunikaci s úřady. Díky napojení na databáze státu systém část formulářů vyplní za uživatele. Stavebník také bude mít prostřednictvím portálu vždy aktuální přehled o tom, v jaké fázi se jeho řízení nacházejí.
Portál stavebníka by měl značně usnadnit, zpřehlednit a urychlit celé řízení, slibuje si Ministerstvo pro místní rozvoj.
Máte-li další otázky v souvislosti s novým stavebním zákonem, navštivte web Ministerstva pro místní rozvoj.
Za redakci Svépomocí.cz vám přejeme bezproblémový proces kolaudace!