Kopání a betonování základových pásů

Autor: Honza (7 příspěvků)
22. 5. 2012
2 komentáře
Kopání a betonování základových pásů
Příspěvek stavebníka
V průběhu března jsme si mysleli, že bude trochu volněji, ale opak byl pravdou. Bylo potřeba vše dobře naplánovat, dokoupit potřebný materiál na betonování základových pásů. Taky samozřejmě zaměřit přesně stavbu a vylavičkovat výšku. Tomu ještě předcházelo zarovnání staveniště bagrem, jelikož původní skrývka nestačila.

Bagr dorazil odpoledne 12.3., a v podstatě z celé plochy sejmout min. 20cm skrývky, někde musel ještě hlouběji. Hned druhý den po práci přijela projektantka s manželem, kteří vyměřili rohy stavby a následně jsme nivelačním přístrojem zaměřili lavičky. V tu chvíli přišlo nemilé zděšení, jelikož na 20m šíře domu jsme se dostali na výškové převýšení 180cm. Původně totiž bylo v plánu zachovat horní stranu domu těsně nad povrchem kvůli odvodnění a spodní část stavby zavozit. Zavážet 180mm základů tak, aby to vypadalo nějak k světu, to nevím, odkud bychom vozili. Navíc by dům vypadal tak nějak jako „vosa na bonbónu“. Celý následující den jsme tedy laborovali s výškou podlahy, tedy tzv. „nulovým bodem“. Nakonec jsme šli cestou kompromisu, tedy domeček nepatrně utopit – myšleno o 80cm, čímž spodní strana bude cca. 1 metr nad původní zeminou, což už nebude tak nereálné zavozit. V horní části, tedy nad domem, se bude muset vyzdít opěrná zeď do výšky 1m s odvodněním, abychom na jaře neměli v ložnici bazén. Ve výsledku mohu říct, že jsem za toto řešení vděčný, jelikož výška perfektně odpovídá vjezdu do garáže a i pohledově to sedí tak nějak přirozeněji. To si hned člověk uvědomí, jaký je rozdíl mezi plánem, resp. projektem a reálným zasazením stavby do terénu. Postupně se tedy navozil cement (5 palet), žulová drť frakce 16-22 a 16-32 a 32tun písku, připravil stavební rozvaděč a míchačky. Na čtvrtek 5.4. byl objednaný bagr s tím, že do neděle budou vybetonované pásy. Bagr nastoupil přesně v 7:00, jak bylo dohodnuto. Díky zapuštění domu bylo nejprve nutné ještě v horní části odbagrovat dalších 40cm zeminy, což bylo ale hotové asi za hodinu. Na celém staveništi máme dost hutný jíl, takže bagrování šlo rychle. Kamenů bylo jen po málu a většina pocházela z původních základů zahrady. Poté se rychle natahaly provázky a signálním sprejem nastříkalo umístění pásů. Rovnou říkám, že jsme měli ve dvou lidech co dělat, aby se to stihlo rychle, jelikož bagr kopal jedna báseň. Pasy jsme sice měli načárané už předem, ale díky dalšímu hloubení skrývky většina nebyla vidět, takže proto jsme ještě takhle na rychlo doháněli. Kopalo se do hloubky cca. 1m, někde se ale bagr dostal i na 120cm. Vnitřní pásy byly jen 60cm. V podstatě v celém obvodu jsme se v hloubce 1m dostali na skálu, takže základy budou dle mého názoru opravdu poctivé. Šířka je 45cm a vykopáno bylo ve dvě odpoledne. Druhý den ráno nás čekalo menší překvapení. I když v noci nepršelo, tak polovina výkopu byla pod vodou. Způsobila to překopnutá drenážní truba, která vedla od lesa. Minulý den z ní nic neteklo, ale přes noc tomu bylo jinak, takže nastoupilo čerpadlo a vodu rychle vytáhnout. Překopnutou trubu jsme napojili zpět plastovou odpadní trubkou, která se pak i do základů zabetonovala, takže drenáž je vlastně zachována skrz základy. Po odvodnění pásů jsme dno jemně zasypali lomovou skrývkou frakce 0-32 pro zpevnění dna a začali pokládat zemnící pásku. Do obvodu padlo nějakých 65m pásky a v rozích se pro hromosvod vyvedl drát průměru 10mm (pozink). Pásku jsem ještě vytáhl k hlavnímu rozvaděči do garáže. Spoje samozřejmě zatřeny asfaltem, aby v betonu nezačaly časem korodovat. Do večera jsme už stihli jen připravit podlážky pro přejíždění koleček s betonem a na další den už byla domluvená parta pomocníků na betonování. Do pásů jsme si beton míchali sami – 19 lidí, dvě míchačky a víkend před námi. Začalo se v 7:00 ráno a během dne padlo do obvodových pásů 18 kubíků betonu a 10 kubíků kamene. Vystřídalo se taky krásné slunečné počasí s prudkým deštěm, takže postupem času nejenom, že ubývalo sil, ale hlavně nálada se s každým kubíkem utápěla v betonu. Nepříjemné také bylo, když kolem třetí odpoledne začal evidentně docházet písek. Absolutně jsem nepočítal, že by se spotřebovalo více, než 32tun. Naštěstí dopravce uměl sehnat rychle další, takže za 45minut nám Tatra vyklápěla dalších 16tun. V 19:00 byl obvod hotový, takže jsme se rozhodli pokračování – tedy vnitřní pásy – nechat na další den. To už se nás tolik nesešlo, jelikož někteří po prvním dnu odpadli. Ráno nás navíc překvapil sněhový poprašek. Počasí se ale poměrně rychle zlepšovalo, takže se s betonáží začalo a v poledne bylo hotovo. Celkem do pásů padlo 24 kubíků betonu a 15 kubíků kamene. Spotřebovalo se 170pytlů cementu, 42tun písku a 11tun štěrku. Do betonu se ještě za měkkého stavu zapíchaly cca. po metru roxory a beton mohl klidně zrát. Pásy se navíc podařilo vykaskádovat tak, že ztracené bednění bude celkem přesně pasovat. U spodní strany se počítá se čtyřmi patry, nahoře bude stačit jedno. O tom ale příště.

Ještě si dovolím menší poznámku na téma míchání betonu v míchačce. V dnešní době totiž každý řekne, že je lepší domíchávač, apod. Ano, beton z betonárky je možná kvalitnější, ale do pásů by ho padlo jednou tolik, jelikož bychom nestihali rovnat kameny. Z tohoto pohledu můžu říct, že jsme na pásech výrazně ušetřili a troufnu si také tvrdit, že jsou zpracované dobře a pevně. Pokud se navíc povede sehnat cement a písek za dobrou cenu, je už cena jednoho kubíku klidně poloviční proti betonárce. V našem případě jsme se dostali na 1150 Kč za kubík, což je proti dvěma tisícům v betonárce zajímavé.

Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Další články autora:
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací